In de planning is tot op heden uitgegaan van start van de bouw op 1 september 2000. Voor de rea
lisatie van dit bouwproject wordt uitgegaan van 52 werkbare weken, zodat op 1 september 2001
de bouw gereed kon zijn. Dit uiteraard onverlet onvoorziene omstandigheden.
De bouw van de school zal, zoals zich thans laat aanzien, later van start gaan zodat het tijdstip van
gereed zijn ook verschuift. Door partijen wordt dit ook geaccepteerd.
Mogelijk kan de ingebruikname van de school plaatsvinden tijdens de herfstvakantie in 2001.
Was er eerder nog geen duidelijkheid over de uitkomst van de artikel 19 procedure van de Wet RO.
Thans kunnen wij melden dat na afgifte van de verklaring van geen bezwaar medio juli, ook de
bouwvergunning is verstrekt.
7. Kan door de OSG Sevenwolden en de Bibliotheek een extra financiële inspanning geleverd wor
den.
Zoals blijkt uit het nieuwe investeringsoverzicht levert de OSG Sevenwolden een extra financiële
bijdrage in de kosten van installaties, bekabeling en ICT. Deze bijdrage is f 285.000,--. Hun totale
bijdrage komt hiermee op f 985.000,-.
Voor wat betreft de Bibliotheek ligt dit anders, aangezien zij voor wat betreft de financiële moge-
"kheden afhankelijk is van de gemeente.
8. De beheersstructuur en de verwachten BTW-opbrengsten.
Aangezien er meerdere gebruikers zijn van het gebouw is het wenselijk hiervoor een beheersstruc
tuur op te zetten. De gemeente kan naast de school en de bibliotheek ook participeren in de be
heersstructuur. Hierover ontvangt u nog een afzonderlijk voorstel.
Deze beheersstructuur levert, indien goed opgezet, BTW voordelen op niet alleen voor de biblio
theek (welke al BTW-plichtig is) maar ook voor de school een BTW-voordeel op. De gemeente als
zijnde bouwheer/opdrachtgever ontvangt dit voordeel op het investeringsbedrag.
Daarnaast zijn er met betrekking tot de exploitatie ook nog voordelen te verwachten. Dit geldt met
name weer voor de school. Deze voordelen zijn te behalen bij de inventarisaanschaffingen en het
kantinebeheer. Het maximale voordeel voor de gemeente wordt geraamd op totaal f 774.260,-.
In de gekozen opzet zal de gemeente het gebouw leveren voor een bepaald bedrag aan de beheers
stichting.
De vraag is welke zekerheden verbonden kunnen worden aan deze BTW-opbrengsten. Hierover kan
overleg worden gevoerd met de inspecteur van de belastingen. Aangezien de inspecteur wettelijk
gezien geen argumenten heeft om een dergelijk opzet tegen te houden, kan alleen gesproken wor-
'en over het bedrag waarvoor de school geleverd gaat worden aan de beheersstichting. Geschiedt
voor f 1.000.000,- of een ander bedrag.
Indien er geen overleg wordt gevoerd kom het BTW-voordeel ook direct binnen. De inspecteur kan
zich in dit geval verzetten door het opleggen van een navorderingsaanslag. Echter hiertegen is be
zwaar en beroep mogelijk waardoor tevens de verplichting tot betaling wordt opgeschort. In een
dergelijke eerdere juridische procedure is de inspecteur van de belastingen in het ongelijk gesteld.
9. De opzet van de dekkingsmiddelen opnieuw bezien en rekening houden met alle opbrengsten.
Indien uitgegaan wordt van continuering van het plan in de huidige vorm betekent dit een totaal in
vesteringsbedrag van (inclusief bijdrage OSG) f 8.678.424,—
Reeds beschikbaar gesteld in de vergadering van 11 juli 2000 - 7.485.000,-
Benodigde extra middelen f1.193.424,-
Kosten ambtelijke ondersteuning - 45.000,-
Totaal benodigd aanvullend krediet f 1.238.424,—
Opbrengsten:
Pagina 3
krediet nieuwbouw OSGen Bibliotheek.doc/owhs/3