gemeente
BOARNSTERHIM
VOO
R S TEL
Vergadering
Agendapunt
Portefeuillehouder
21 november 2000
9.
wethouder A.P. Oosterhof
Grou, 3 november 2000.
Aan de gemeenteraad.
Onderwerp:
Beleidsvisie Verkeer en Vervoer Boarnsterhim
Korte inhoud:
1.Inleiding
Op 15 december 1997 is met de ondertekening van het Convenant Startprogramma Duurzaam Vei
lig door wegbeherende overheden Vereniging van Nederlandse Gemeenten, Unie van Waterschap
pen, Interprovinciaal Overleg en Ministerie van Verkeer en Waterstaat) gestart met de eerste fase
van' Duurzaam Veilig. De taakstelling voor de verkeersveiligheid houdt in dat in het jaar 2000 ten
opzichte van het gemiddelde van de jaren 1984, 1985 en 1986, 25 minder verkeersslachtoffers
moeten vallen. De taakstelling voor 2010 wordt aangescherpt naar 40 minder ziekenhuisgewon
den en 50 minder doden ten opzichte van 1986.
Voor wat betreft de infrastructuur gaat het hierbij om een pakket van maatregelen waarvan het be
kend is dat deze gezamenlijk een positieve bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid:
Vaststellen van de wegcategorie;
Uitbreiding 30 km/h-verblijfsgebieden binnen de bebouwde kom;
Uitbreiding 60 km/u-wegen en -gebieden buiten de bebouwde kom;
Uitvoering voorrang op verkeersaders binnen en buiten de bebouwde kom;
Invoering bromfietsers op de rijbaan (voornamelijk binnen de bebouwde kom). Deze maatregel is
inmiddels uitgevoerd.
Invoering langzaam verkeer van rechts voorrang;
Uniformering rotondes.
Om het aantal 30- en 60 km/u-gebieden snel uit te breiden, is in het convenant afgesproken om
van een sobere inrichting uit te gaan. De in- en uitgangen van het gebied moeten duidelijk worden
aangegeven door zogenaamde poortconstructies. De regelgeving t.a.v. 30 km/u-gebieden zijn hier
toe versoepeld. Wel dient het totale wegbeeld in overeenstemming te zijn met de snelheidslimiet.
Volgens het duurzaam veilig' principe wordt de weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het ge
bruik van de weg. Het doel hiervan is het aantal ongevallen drastisch te verminderen en de kans op
ernstig letsel, als er toch een ongeval gebeurt, bijna uit te sluiten. Naast bovengenoemde zaken
spelen er op verkeers- en vervoersgebied meer zaken binnen onze gemeente. Om hiervan een to
taalbeeld te krijgen is het ingenieursbureau Oranjewoud gevraagd een beleidsvisie Verkeer en Ver
voer op te stellen. Deze beleidsvisie geeft een beschrijving van de huidige verkeers- en vervoer-
structuur en kan als een hulpmiddel dienen bij optredende problemen en inrichtingsplannen in de
toekomst.
09. beleidsvisie verkeer en vervoer voorstel/ctjv/1