Pagina 2 Ondertekening van het convenant Duurzaam Veilig door de overheden heeft verwachtingen ge schept bij onze burgers. Vaststelling van de beleidsvisie Verkeer en Vervoer Boarnsterhim versterkt alleen maar die verwachtingen. Bovendien heeft deze beleidsuitspraak, ook al is het slechts een vi sie, consequenties voor andere beleidsvelden. Kort gezegd: vaststelling van de beleidsvisie Verkeer en Vervoer veronderstelt invoering van het beleid en uitvoering van maatregelen. 2-Rplpirisvisip Vprkeer en Vervoer (BVV) In de beleidsvisie Verkeer en Vervoer wordt achtereenvolgens ingegaan op de volgende onderde- 1. Inleiding (H1); 2. Beleidsuitgangspunten (H2); 3. Ruimtelijke beschrijving Boarnsterhim (H3); 4. Analyse huidige situatie (H4); 5. Analyse toekomstige situatie (H5); 6. Wat er gaat gebeuren (H6). Inhoudelijk wordt nu niet ingegaan op H1 t/m H3. 2 1 Analysp Hniriigp sitnatift (H4) Conclusies met betrekking tot de huidige situatie zijn de volgende: - de verkeersintensiteit op de gemeentelijke wegen is relatief laag; - op de informatieavonden kwam naar voren dat verschillende wegen als sluiproute worden ge bruikt. Op blz. 7 zijn deze aangegeven; - snelheidsmetingen hebben aangetoond dat er op de Bûtlânswei te hard wordt gereden. - in Grou is tijdens de zomermaanden een tekort aan parkeerplaatsen. Een parkeeronderzoek moet duidelijk maken wat hier aan de hand is; - de meeste dorpen zijn goed bereikbaar. Het industrieterrein van Jirnsum is door zijn ligging niet goed optimaal bereikbaar; - de volgende routes worden door de gemeente en/of bewoners aangemerkt voor realisering van een fietsvoorziening: veilige fietsroute Grou-Warten/wergea; Warten naar de Fonejacht, Akkrum naar Grou en Warten naar Leeuwarden; - tussen Grou en Warten ontbreekt een busverbinding. Middels het proefproject dagindeling on derdeel vervoer wordt hierin voorzien; - opvallend is het aantal ongevallen op de sluiproutes. Concentratie van ongevallen doet zich al leen voor op de Rondweg bij Jirnsum en de kruising Leechlân-Rounwei in Warten; 2J2Beschrijving toekomstige situatie (H5) Gezien de huidige verkeersknelpunten en de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling in Boarnsterhim is het met name van belang goede keuzes te maken met betrekking tot de hoofdroutes. Er moet daar om een (lastige) keuze gemaakt worden waarbij de bereikbaarheid op sommige locaties in conflict komt met de leefbaarheid en de verkeersveiligheid. Kiezen tussen een hoofdontsluitingswegennet en een onderliggend wegennet, waar aangepast gereden moet worden, is de kerngedachte van het indelen (het categoriseren van wegen). 2-3Wat gaat gebeuren (H6) Een belangrijke eerste stap om te komen tot een duurzaam veilig wegennet is het categoriseren van wegen. Er wordt onderscheid gemaakt naar de volgende functies: Stroomweg(verkeersgebied): bedoeld voor een continue doorstroming van het gemotoriseerd verkeer; Gebiedsontsluitingsweg: verbindende functie tussen erftoegangswegen en stroomwegen Erftoegangsweg (verblijfsgebied): bedoeld voor toegankelijk maken van erven. 09. beleidsvisie verkeer en vervoer voorstel/ctjv/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2000 | | pagina 43