Pagina 6
A Financiën
Met alleen vaststelling van de beleidsvisie zijn we er niet. Er zal ook tot uitvoering van de voorge
stelde maatregelen overgegaan moeten worden. Ten eerste hebben wij als gemeente door de on
dertekening van het convenant verplichtingen richting de andere overheden en instanties, ten
tweede zijn er door de inspraakavonden bij de bevolking verwachtingen gewekt. Tenslotte kunnen
burgers impliciet rechten ontlenen aan de vaststelling.
Op 20 juli 2000 bent u akkoord gegaan met het voorstel in de begroting van 2001 t/m 2004 jaar
lijks f. 150.000,00 op te nemen om uitvoering te kunnen geven aan de plannen uit het beleidsplan
Verkeer en Vervoer.
A 1 Qtiir.k-sran
Om een indicatie van de kosten te krijgen is een zgn. quick-scan (zie bijlage) gemaakt van alle
maatregelen en de daarbij horende kosten om op een eenvoudige wijze 30- en 60 km/uur in te kun
nen voeren. Hierbij is geen rekening gehouden met eventuele combinatie met andere werken zoals
onderhoud en reconstructies e.a.
De weg tussen Grou en Warten is qua aanpassing van het profiel niet opgenomen in de begroting.
De kwaliteit van de weg is van dien aard dat een reconstructie de eerste 15 jaar niet aan de orde
is. Omstreeks 2005 zal een nieuwe slijtlaag aangebracht worden. Het is mogelijk door toepassing
van verschillende slijtlagen een zodanige verlaging van de verkeerssnelheden te bewerkstelligen dat
60 km/uur ingesteld kan worden.
In de quick- scan wordt uitgegaan van de minimaal te nemen maartregelen. Er komt binnenkort nog
een 2e fase Duurzaam Veilig met subsidiemogelijkheden voor de verdere verfijning. De subsidie van
f 150.000,- in het kader van de 1e fase Duurzaam Veilig wordt in zijn geheel ingezet op het project
Leage Geaen.
A O 30 km/uur qfthierien
In de beleidsvisie wordt voorgesteld in 3 jaar tijd de 30 km/uur in te voeren in de dorpen. Tijdens
de informatieavonden werd duidelijk dat men wil dat de 30 km/uur zo snel mogelijk wordt inge
voerd. Ook t.a.v de uniformiteit en de nieuwe regeling fietsers van rechts voorrang is het ge
wenst de periode van ingang tussen het eerste en het laatste dorp niet te lang te maken.
Gezien de grote investeringen die hiermee gemoeid zijn, zal per dorp worden bekeken welke maat
regelen in een later stadium uitgevoerd kunnen worden. De verkeersveiligheid mag hiermee natuur
lijk niet in het geding komen. Getracht wordt deze uitgestelde maatregelen mee te laten liften in
andere projecten, bijvoorbeeld in het kader van onderhoud, rioleringswerken of dorpsvernieuwing.
da fin km/uur gfihieden
In de beleidsvisie wordt voorgesteld de wegen waarop geen grootschalige maatregelen, zoals
aanpassing van het wegprofiel, nodig zijn binnen 3 jaar 60 km/uur te maken.
De volgende wegen vallen onder de catergorie "intentie erftoegangswegen, voorlopig 80 km/uur.
Jinshûzen/Terhernsterdyk;
Boarnsterdyk/Beetsterdyk;
Overijsselsestraatweg/De Trije Romers (buiten bebouwde kom);
Rijksweg/Meskenwier;
Reinerswei;
Wergeasterdyk/Wartensterdyk/Midsbuorren/Stukkenwei
09. beleidsvisie verkeer en vervoer voorstel/ctjv/6