Pagina 7
Met de categorisering sluiten wij aan bij onze aanliggende gemeenten. Deze hebben, met uitzonde
ring van de gemeente Leeuwarden, de aansluitende wegen de functie "erftoeggangsweg maar voor
lopig 80 km/uur" toegekend. Het moment van overgang van 80 km/uur naar 60 km/uur hebben zij
niet expliciet vastgesteld. De inschatting is dat dit op (midden)lange termijn zal plaatsvinden. De
gemeente Leeuwarden ziet graag op korte termijn (2000 of 2001) de Wergeasterdyk en de Hege-
dyk veranderen in een erftoegangsweg met 60 km/uur. Dit sluit dus niet aan bij ons beleid. Binnen
kort zal hierover overleg met de gemeente Leeuwarden plaatsvinden.
5lSamenhang met andere heleidsvelden
Milieu
De milieuproblematiek wordt sterk bepaald door het gemotoriseerde verkeer. Dit verkeer veroor
zaakt hinder voor de omgeving en tast, door de uitstoot van gassen, het milieu aan. In het kader
van het Nationaal Milieu Beleidsplan (NMP) zijn beperkingen gesteld aan de uitstoot van zwaveldi
oxide, stikstofdioxide, koolstofdioxide en vluchtige gassen door het gemotoriseerde verkeer. In het
provinciale milieubeleidsplan (2000) zullen de richtlijnen op provinciaal duidelijk worden.
De geluidshinder door het verkeer moet worden beperkt. Geluidshinder is een geluidsbelasting van
55 dB(A) of meer. Ben wenselijk maximum ligt bij 50 dB(A). Op gemeentelijk niveau kan slechts op
een beperkte schaal invloed uitgeoefend worden. Het beperken van geluidshinder zal voorlopig
hoofdzakelijk plaatsvinden door het bundelen van verkeersstromen. De totale geluidsbelasting gaat
hierbij omlaag. Met de categorisering van het wegennet in het kader van Duurzaam Veilig wordt in
gespeeld op het bundelen van verkeer op gebiedsontsluitings- en stroomwegen. In verblijfsgebieden
ontstaat hierdoor een rustiger omgeving en een gebied met minder uitstoot.
De belangrijkste maatregelen om de geluidshinder te beperken zijn bijvoorbeeld: toepassen geluids
arm asfalt, geluidswallen/-schermen en gevelisolatie. Deze maatregelen zullen toegepast kunnen
worden langs stroom- en gebiedsontsluitende wegen.
In 2003 zal een nieuwe wetgeving voor het geluid (Modernisering Instrumentarium Geluidsbeleid)
worden ingevoerd. In dat kader kan een gemeente nu al een geluidsniveaukaart (opvolger van de
verkeersmilieukaart) opstellen.
Op grond van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen gemeentes routes vaststellen voor het vervoer van
gevaarlijke stoffen. Deze routes lopen in principe via rijks en provinciale wegen. In de gemeente
"toarnsterhim worden geen specifieke route voor gevaarlijke stoffen aangewezen.
Het instellen van 30 km/uur binnen de bebouwde kommen heeft gevolgen voor de eisen uit de Wet
geluidshinder met betrekking tot het weg- en verkeerslawaai. In bestaande situaties hoeft bij 30
km/uur geen sanering plaats te vinden van verkeersgeluidshinder. Op planologisch gebied heeft dit
als voordeel dat bij aanleg van wegen of bij nieuwbouwprojecten geen rekening gehouden hoeft te
worden gehouden met geluidsisolatie.
Voorstel van burgemeester en wethouders:
De Beleidsvisie Verkeer en Vervoer Boarnsterhim vast te stellen.
Advies raadscommissie(s):
De raadscommissie ROVVM heeft in de vergadering van 9 oktober 2000 aangegeven in hoofdlijnen
akkoord te kunnen gaan met het voorstel. De paragraaf 2.4.1 is toegevoegd naar aanleiding van
opmerkingen in de commissievergadering.
09. beleidsvisie verkeer en vervoer voorstel/ctjv/7