Conclusie en aanbevelingen bijlage i overgenomen uit rapport S.G.B.O. De gemeente heeft besloten om het overtollige Wvg-geld te besteden aan maatregelen ten behoe ve van de doelgroep, door middel van het verhelpen van de meest urgente knelpunten op het terrein van bereikbaarheid, toegankelijkheid en bruikbaarheid voor gehandicapten en door het opzetten van een structureel en samenhangend gehandicaptenbeleid. Uit de inventarisatie van de knelpunten kwam duidelijk naar voren dat er één urgent knelpunt is waarover bij de doelgroep grote overeenstemming bestaat: de toegankelijkheid van het Raadhuis. Het is opvallend dat dit punt door bijna alle respondenten werd genoemd en verschillende betrok kenen benadrukten dat zo'n belangrijke gemeentelijke accommodatie eigenlijk toegankelijk zou moeten zijn voor èlle inwoners van de gemeente. Naast dit knelpunt noemden de betrokkenen verschillende andere tekortkomingen in de gemeente, maar die worden steeds door een veel kleinere groep als knelpunt ervaren. Dit komt doordat de ondervonden hinder afhangt van de aard van de handicap of omdat het om lokale knelpunten gaat waar slechts enkele bewoners hinder van ondervinden. De overige knelpunten bevinden zich voornamelijk op het terrein van de openbare ruimte of hebben betrekking op de toegankelijkheid r bruikbaarheid van basisscholen. raming van de totale kosten die gemoeid zullen zijn met het verhelpen van de gesignaleerde knelpunten komt uit op ongeveer f 1.335.000,-- waarbij nog vier ingrepen als P.M.-post zijn opgenomen. Het betreft hier een eerste schatting, de werkelijke kosten zullen blijken wanneer er in overleg met de betrokkenen een gedetailleerd plan in bestek is gemaakt voor de aanpassingen. Op basis van ons onderzoek adviseren wij om in ieder geval het toegankelijk maken van het Raadhuis grote prioriteit te geven. Dit zou los bezien moeten worden van het feit dat er uitge breide plannen zijn voor de behuizing van het gemeentekantoor en van het feit dat eerdere plannen om het Raadhuis toegankelijk te maken voor rolstoelgebruikers zijn afgekeurd. Op beide punten zullen wij hieronder nader ingaan. Het lijkt ons niet verstandig om te wachten met de aanpassing van het Raadhuis tot de verbou wingen voor het gemeentekantoor. Er bestaat een niet ondenkbeeldig risico dat de doelgroep zich niet serieus gekomen zal voelen indien de gemeente eerst vraagt welke knelpunten zij ervaart, om vervolgens het knelpunt dat als meest urgent wordt aangemerkt niet te verhelpen. Indien besloten ->rdt om dit knelpunt met de nu beschikbare middelen aan te pakken, zal de gemeente duidelijk ._i signaal afgeven dat zij de klachten van de doelgroep belangrijk vindt. Dit is juist op dit moment van groot belang omdat samenwerking met de doelgroep een belangrijk onderdeel vormt van het te ontwikkelen brede gehandicaptenbeleid. Naarmate de doelgroep zich meer serieus genomen voelt, zal zij een betere partner zijn om het samenhangende en interactieve gehandicaptenbeleid vorm te geven. De eerdere plannen voor het toegankelijk maken van het Raadhuis zijn afgekeurd op financiële en esthetische gronden. Wat betreft de financiën is de situatie nu anders dan voorheen omdat er een redelijk ruim budget speciaal beschikbaar is gesteld voor het verhelpen van de meest urgente knelpunten in de gemeente. De aanpassing van het Raadhuis is uit het onderzoek naar voren gekomen als het meest urgente knelpunt. Wat betreft het esthetische aspect is de vergelijking te trekken met maatregelen voor brandveiligheid. Ook daarbij moeten gebouwen soms van externe (trap)constructies worden voorzien die geen schoonheidsprijs verdienen. Bij deze aanpassingen weegt de veiligheid echter zwaarder dan esthetiek. Dit argument zou ook voor aanpassingen voor gehandicapten moeten gelden: bereikbaarheid voor alle burgers zou zwaarder moeten wegen dan esthetiek. Bij de aanleg van een aantal plateauliften zou het zelfs om een tijdelijke maatregel gaan. Daardoor is het mogelijk om bij de geplande verbouwing van het Raadhuis/gemeentehuis opnieuw te bezien hoe de situatie het beste naar esthetische en functionele eisen kan worden aangepast.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2000 | | pagina 65