Openbare gezondheidszorg kan meehelpen maatschappelijke problemen als toenemende
intolerantie en geweld dichter bij de burger aan te pakken.
1.6 De Wet Collectieve Preventie Volksgezondheid vereist een actieve houding van gemeenten op
dit terrein. Tot op heden is die houding in Friesland nog niet ontwikkeld.
1.7.Fusie GGD-en
Bij de fusie van de drie Friese GGD-en is afgesproken tot juni 2001 een standaardpakket af te
nemen. Dat betekent dat gemeenten en GGD er voor die tijd uit moeten zijn welk pakket moet
worden afgenomen.
1.8. Vaststelling basispakket GGD
Landelijk vindt binnenkort de besluitvorming plaats over een uniformering in de basispakketten
die de GGD-en onderling vergelijkbaar moet maken.
1.9. Regionale ontwikkelingen
Het huisartsen- en tandartsentekort is op het platteland een andersoortig probleem dan in de
stad. Bovendien zijn er signalen over toenemende risicogedrag onder jongeren (bv. drugs en al
coholgebruik).
1.10. Lokale prioriteiten
Aan de hand van punt 1.7 en 1.8 kan worden bepaald op grond van nog vast te stellen ge-
zondheidsgegevens en politieke keuzen op welke punten lokaal gezondheidsbeleid zich in
Boarnsterhim zou moeten richten. Aan de hand van politieke prioriteiten kan daarmee worden
bepaald welk pluspakket van de GGD danwel andere aanbieders zou kunnen worden afgeno
men.
2. Voorbereidingskrediet van 2 keer f. 60.000,- beschikbaar stellen.
Een financieel kader voor de nota is op dit moment nog nauwelijks vast te stellen. Dit hangt immers
af van het beleid dat in 2003 wordt vastgesteld. Verstandig lijkt het wel via de meerjarenraming
met ingang van 2003 rekening te houden met een budgetverruiming.
Wat betreft de beleidsvoorbereiding dient rekening te worden gehouden met in totaal 500 uur for
matie-uitbreiding bij vijf afdelingen, gedurende twee jaar.
3. Dekking uit deze post is logisch.
Gezien het karakter van de kosten (beleidsvoorbereiding) is het logisch de kosten toe te schrijven
aan het daartoe door de raad gecreëerde budget (ontwikkeling nieuw beleid).
Kanttekeningen:
Alhoewel vaststelling van beleid pas in 2003 is vereist zijn met name de argumenten 1.7 en 1.9
reden om op dit moment eerst al provinciaal en later lokaal een start te maken met de beleidsvoor
bereiding.
Een andere dekking voor de voorbereidingskosten was mogelijkerwijs de reserve voor welzijnsdoel-
einden geweest. De reserve is op dit moment echter reeds volledig ingezet.
Financiën:
Zie argumenten 2 en 3. Bij de besluitvorming over de begrotingsbehandeling 2001 en de meerjaren
raming 2002-2004 dient inzet van het budget ontwikkeling nieuw beleid voor het genoemde bedrag
te worden meegenomen.
Uitvoering:
Wij stellen u daarom voor een start te maken met de beleidsvoorbereiding allereerst via deelname
aan een ambtelijke provinciale werkgroep (per direct), die belangrijk voorwerk kan verrichten voor
de 31 Friese gemeenten. Deze provinciale werkgroep krijgt als hoofdtaak het opstellen van een al
gemeen deel van de nota. Daarnaast dient voor de lokale component van de nota ook intern een
ambtelijke werkgroep te worden opgestart (voorjaar 2001), die op grond van bestaand beleid,
speerpunten uit het collegeprogramma en gezondheidsgegevens van meerdere organisaties een
Pagina 2
raadsvoorstel nota lokaal gezondheidsbeleid.2/cbav/2