Pagina 2 Sinds de Commissie Lemstra zijn er meerdere landelijke stuurgroepen, platforms en dergelijke inge steld om de gemeentelijke rol in het gezondheidsbeleid te versterken. De notie om gemeenten te verplichten een nota gemeentelijk gezondheidsbeleid op te stellen leeft al een aantal jaren. 10 argumenten om een nota lokaal gezondheidsbeleid op te stellen. 1. Wettelijke verplichting Het kabinet heeft uiteindelijk 13 juli jongstleden op voorstel van minister Borst van Volksge zondheid, Welzijn en Sport besloten dat alle gemeenten in Nederland vanaf juli 2003 de op dracht krijgen elke vier jaar een nota gezondheidsbeleid op te stellen. Om de gemeenten te hel pen bij het opstellen van de nota, zal de minister vanaf juni 2002 elke vier jaar landelijke priori teiten op het gebied van collectieve preventie formuleren. Gemeenten hebben een essentiële taak in het voeren van lokaal gezondheidsbeleid, waarbij de samenhang tussen gezondheidszorg en het overige gemeentelijke beleid van belang is. Om die samenhang goed te kunnen waarmaken, is de idee dat alle gemeenten hun visies en ambities neerleggen in een gemeentelijke nota gezondheidsbeleid. In die nota kunnen gemeenten een beschrijving geven van de gezondheidstoestand van hun inwoners en verbanden leggen met andere terreinen zoals wonen, werken, welzijn en onderwijs. Andere zaken die in de nota kun nen worden vastgelegd zijn samenwerking met andere organisaties (zorgverzekeraars, patiën tenorganisaties) en op welke punten een gemeenteoverschrijdende aanpak wordt gevolgd. Tevens moet worden vastgelegd hoe de gemeenteraad tussentijds geïnformeerd blijft over de resultaten. De nota zou gebaseerd moeten zijn op een aantal bouwstenen als een periodiek kwalitatief en kwantitatief overzicht van de belangrijkste vraagstukken en problemen op het terrein van de volksgezondheid, een inventarisatie van de belangrijkste thema's in het college programma, een inventarisatie van bestaand gemeentelijk beleid op dit terrein, een inventarisa tie van plannen van zorgaanbieders, relevante instellingen in de regio en een terugblik op het gemeentelijke gezondheidsbeleid dat voorgenomen en gerealiseerd is in de voorgaande vier ja ren. Naast deze algemene wettelijke verplichting zijn er daarentegen ook meerdere maatschappelijke ontwikkelingen die meer aandacht voor lokaal gezondheidsbeleid noodzakelijk maken: 2Kosten vermindering Openbare gezondheidszorg kost geld (landelijk gezien zo'n twee miljard), maar zorgt er wel voor dat er minder mensen ziek worden, en dat er dus minder mensen beter hoeven te worden ge maakt. Een goed functionerende openbare gezondheidszorg kan bijdragen om de zorg in de toe komst beter betaalbaar te houden zonder dat we onaanvaardbare maatschappelijke keuzes hoe ven te maken. 3. Gezondheidsverschillen Zelfs in een ontwikkeld land als Nederland is het nog steeds zo dat mensen die het economisch minder goed hebben, korter leven dan diegenen die het hier beter hebben: iemand die arm is in Nederland, leeft gemiddeld 3 Vz jaar korter dan iemand die niet arm is. 4. Mensen zijn langer ziek. Gemiddeld leeft men in Nederland zestig jaar zonder dat men zich al te veel gezondheidszorgen hoeft te maken. Daar komen voor mannen echter veertien minder gezonde jaren bij en voor vrouwen zelfs twintig jaren. In Nederland worden we kennelijk steeds ouder, maar tegelijkertijd ook steeds langer ziek. De openbare gezondheidszorg kan meehelpen om ervoor te zorgen dat mensen langer leven zonder dat ze langer ziek zijn. 5. Gevoelens van onveiligheid. Notitie Bestuursopdracht Nota Lokaal Gezondheidsbeleid/cbav/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2001 | | pagina 41