Intolerantie en geweld nemen toe in de Nederlandse samenleving. Mensen voelen zich tegen
woordig een stuk onveiliger dan vroeger. De openbare gezondheidszorg kan vanuit zijn specifie
ke kennis en inzet meehelpen de maatschappelijke problemen dichtbij de burger aan te pakken.
6. De Wet Collectieve Preventie Volksgezondheid vereist een actieve houding van gemeenten op
dit terrein. Tot op heden is die houding in Friesland nog niet ontwikkeld.
7. Fusie GGD-en
Bij de fusie van de drie Friese GGD-en van juni 1999 is een status quo van twee jaar afgespro
ken: tot juni 2001 wordt daarmee een standaardpakket afgenomen. Dit betekent dat gemeenten
en GGD er voor die tijd uit moeten zijn welk pakket kan en moet worden afgenomen.
8. Vaststelling basispakket GGD.
Praktisch synchroon met dit gegeven loopt de landelijke discussie over de omvang er>nhoud
van het basispakket dat elke GGD moet leveren. Op grond van de discussie over de WCPV, de
aanbevelingen van de commissie Lemstra en de daaruit voortkomende platforms, stuurgroepen
en commissies zal de Tweede Kamer naar verwachting dit najaar, na bijna zeven jaar discussie
vaststellen wat het minimumpakket aan voorzieningen dient te zijn dat elke GGD dient te leve
ren.
9. Regionale ontwikkelingen
Al langere tijd zijn er signalen dat in Friesland zich een aantal overigens ook landelijke ontwikke
lingen op een ander niveau afspelen. Zo is met name het huisartsen- en tandartsentekort in een
plattelandsprovincie een andersoortig probleem dan in vergelijking met verstedelijkte regio's.
Ook bereiken ons signalen dat het risicogedrag van jongeren wat betreft alcohol- en drugsge
bruik in een aantal gemeenten (waaronder Boarnsterhim) aanzienlijk is toegenomen.
10. Lokale prioriteiten
Aan de hand van punt 7 en 8 kan dan worden bepaald, op grond van nog vast te stellen ge-
zondheidsgegevens en politieke keuzen op welke punten lokaal gezondheidsbeleid zich in
Boarnsterhim zou moeten richten. Aan de hand van politieke prioriteiten kan daarmee worden
bepaald welk pluspakket van de GGD danwel van andere providers zou moeten worden afge
nomen.
Bestuuropdracht nota lokaal gezondheidsbeleid
Wij denken hiermee dat er voldoende aanknopingspunten zijn om met de voorbereiding van een no
ta lokaal gezondheidsbeleid aan de slag te gaan. Wat betreft deze voorbereiding, willen wij u graag
een voorstel doen hoe deze voorbereiding in onze optiek het beste gestalte kan worden gegeven.
Wij formuleren daartoe ons voorstel in de vorm van een bestuursopdracht van de raad aan ons col
lege.
Ambtelijk voorwerk
Zoals uiteengezet dringt het rijk er bij gemeenten al geruime tijd op aan om invulling te geven aan
lokaal gezondheidsbeleid. Ook speelde in Friesland al veel langer de wens meer inhoudelijk met de
GGD een discussie te voeren over de invulling van gezondheidsbeleid, na jarenlang gesteggel over
de (financiering van de) fusie. Toen het er bovendien in de zomer van 1999 naar uitzag dat op kor
te termijn de wens van het rijk in een wettelijke verplichting zou worden omgezet, leek het de amb
telijke werkgroep volksgezondheid van de voormalige regio Noord voldoende reden om de NSPH
(Netherlands School of Public Health) te vragen een cursus lokaal gezondheidsbeleid te organiseren
voor alle Friese Gemeenten. Uiteindelijk hebben in december en januari 19 gemeenten deelgenomen
aan deze cursus. Over de opzet van een nota is veel informatie uitgewisseld, maar over de vraag
hoe deze in Friesland zou worden opgepakt bestond geen echte overeenstemming.
Op 20 juli jongstleden heeft er daarom een vervolggesprek in Grou plaatsgevonden tussen meerdere
vertegenwoordigers van de voormalige drie regio's en vertegenwoordigers van de GGD over de op
zet van een nota Lokaal gezondheidsbeleid en de rol van de GGD daarin.
Pagina 3
Notitie Bestuursopdracht Nota Lokaal Gezondheidsbeleid/cbav/3