Procesgroep Gemeentelijke Nota Gezondheidsbeleid Omdat de verwachting is dat er sprake zal zijn van een overlap in het gemeentelijk gezondheidsbe leid en omdat niet alle gemeenten hierin even hard lopen is tijdens deze vergadering het voorstel gedaan om een procesgroep te vormen die gezamenlijk aan de slag gaat. De verwachting is dat door deze wisselwerking een kwalitatief betere beleidsvoorbereiding mogelijk is hetgeen ten goede komt aan het eindproduct. Verschillende (innovatieve) trajecten lopen naast elkaar die mogelijk na enige jaren gelijk zijn te trekken. Het gaat hierbij met name om enerzijds de aansturing van de GGD over de af te nemen GGD-producten (zoals beschreven in het onlangs gereedgekomen productenboek van de GGD), die aansluiten op de vraag in de gemeenten. Anderzijds is het de bedoeling dat de gemeentelijke nota's gezondheidsbeleid het richtinggevend kader vormen voor de GGD bij de ontwikkeling en het be schikbare aanbod van producten. De procesgroep zou ervoor moeten waken dat er elementen in zijn takenpakket sluipen die tot de verantwoordelijkheid horen van respectievelijk de gemeenten, het regio-overleg gezondheidsbeleid of de regulaire overleggen met de GGD. Omdat gemeenten niet gehouden zijn om het eindresultaat voor de gemeentelijke nota te gebruiken, hebben de procesgroepsleden geen mandaat nodig. Wel hebben deze leden de expliciete opdracht om (tussen)producten terug te koppelen naar de regio's om op die manier het ambtelijk draagvlak voor het eindproduct zo groot mogelijk te laten zijn. Het bestuurlijke traject (college, commissie, raad) wordt door iedere gemeente afzonderlijk georga niseerd. Het voorstel is dan ook om een procesgroep Gemeentelijke Nota Gezondheidsbeleid samen te tellen met de volgende opdracht, c.q. taakomschrijving: 1Draagt zorg voor de totstandkoming van (een deel van) de gemeentelijke nota gezondheidsbe leid dat voor alle 31 Friese gemeenten bruikbaar is. Dit bestaat uit een beschrijving van het wettelijk kader, een beleidsvisie en een beschrijving van de gezondheidsvraagstukken en voorgestelde aanpak die voor alle gemeenten in de gehele pro vincie Friesland relevant zijn. 2. Brengt de belangrijke terreinen en thema's in kaart door middel van analyse van beschikbaar materiaal en gesprekken met belangrijke partners. In verband met deze taak kunnen de GGD en andere organisaties gevraagd worden om aanvul lend onderzoek te doen of een inhoudelijke bijdrage te leveren. De verschillende provinciale regi ovisies worden hierin betrokken. Voor de goede orde, prioriteitsstelling is en blijft een gemeentelijke aangelegenheid van gemeentelijke bestuurders. 3. Draagt zorg voor terugkoppeling naar de regio-overleggen en maakt gebruik van de kennis, expertise en ervaring uit de regio-overleggen. Om deze taak goed te kunnen uitoefenen is het noodzakelijk dat de ambtenaren die geen lid zijn van de procesgroep wel actief en coöperatief meewerken aan activiteiten die door de proces groep worden opgezet en deelnemen aan de regio-overleggen. Bijvoorbeeld actief meewerken aan een gemeentelijke inventarisatie/enquête op provinciaal niveau. 4. Fungeert als vraagbaak c.q. kenniscentrum waar diverse onderwerpen worden onderzocht c.q. besproken die bij het totstandkomingsproces van de nota aan de orde zijn. Het gaat om vragen en knelpunten die tijdens het proces aan de oppervlakte komen. Bijvoor beeld: hoe kan je als gemeente in een dergelijk totstandkomingsproces je rol als regievoerder optimaal vervullen. Aan welke partijen op het terrein van gemeentelijk gezondheidsbeleid moet je als gemeente denken. Wat zijn de mogelijkheden om bij het benaderen van deze organisaties samenwerking te zoeken met andere gemeenten enz. De procesgroep Nota gezondheidsbeleid is samengesteld uit twee ambtenaren uit elke regio (6 personen), structureel bijgestaan door een persoon van de GGD (vanuit de adviseursrol). Voor Pagina 4 Notitie Bestuursopdracht Nota Lokaal Gezondheidsbeleid/cbav/4

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2001 | | pagina 43