Side 6
Middelen. Argumenten in de zin van "de gebruiker vervuiler betaalt" zijn hier dus niet aan de or
de. Net zo min als dat aan de orde is bij de OZ6 en de forensenbelasting voor mensen die aan
een mooi plantsoen of aan een duur stuk weg wonen of een dure pont eisen.
Gevolg: ca 1000 gezinnen moeten nog eens 1.4% extra aan Algemene Middelen opbrengen zon
der dat daar enige redelijk motief voor is. Je reinste discriminatie. Door verrekening met de extra
volumegroei van de OZB het afgelopen jaar had dit onrecht zonder enig probleem opgelost kun
nen worden.
De heer Jonkers zegt:
De fractie van Gemeentebelangen 2000 Boarnsterhim heeft met belangstelling kennisgenomen
van de begroting van het jaar 2001. Met het college zijn wij tevreden om te mogen constateren
dat er sprake is van een sluitende begroting. Ergo, we lijken zo langzamerhand in een situatie te
verzeilen waarin we op een redelijk normale manier kunnen begroten zonder bepaalde beleidster
reinen tekort te doen. Toch enkele kanttekeningen. Organisatie-ontwikkeling: ten aanzien van het
nieuwe dienstverleningsconcept zijn een aantal opmerkingen gemaakt om met name de burgers
zoveel mogelijk en zo direct mogelijk bij het beleid te betrekken. Er wordt belang gehecht aan een
verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening. Geweldige uitgangspunten echter zonder een
kwantitatieve onderbouwing moeilijk te controleren. Eén slechte ervaring heeft ongeveer de im
pact van zeven goede ervaringen die men heeft in relatie tot een dienstverlenend apparaat. Als
gemeenteraadslid wordt je veelal geconfronteerd met de slechte ervaringen die daardoor dreigen
een eigen leven te gaan leiden. Wij vragen dus aandacht om meer energie te stoppen in nieuws
dat een positieve bijdrage levert aan het imago van onze gemeente. Om een doorbraak te force
ren denkt Gemeentebelangen 2000 dat het goed is om met ingang van 2001 een eigen gemeen
telijk klachtenbureau in het leven te roepen. Een klacht moet niet bekeken worden als een nega
tieve uitleg maar als een kans om duidelijk te maken dat de dienstverlening hoog in het vaandel
staat. Beleidsontwikkelingen: enkele losse opmerkingen inzake het hoofdstuk beleidsontwikkelin
gen. In zijn algemeenheid zijn wij van mening dat visie, strategie en beleid binnen de sector WUK
van een goed niveau is. Wel moet overigens gewaakt worden dat we het schuurtje bij het huisje
laten. Wij bedoelen daarmee dat het aantal nota's en de omvang ervan geen doel op zich zelf
moeten worden. In die zin kunnen wij ons toch wel voorstellen dat bij een afnemend beroep op
bijvoorbeeld op de afdeling sociale zaken zich dit vertaalt in een verlaging van de overhead. Met
betrekking tot het leerlingenvervoer is Gemeentebelangen nogal geschrokken. Op basis van een
openbare aanbesteding komt Arriva als beste uit de bus. Wij lijken een zorgvuldige procedure te
hebben gekozen, met behulp van een professioneel extern bureau. Dan blijkt uit de praktijk dat de
doelgroep waar het om gaat (de scholieren) en de betrokken ouders nauwelijks aan het woord
geweest zijn. Als dan blijkt dat Arriva overweegt het vervoer weer uit te besteden dan vragen wij
ons af wat zo'n openbare aanbesteding voor nodig is en hoe kwaliteit gewaarborgd kan worden.
Gemeentebelangen 2000 kan zich vinden in het meerjarenschema inzake de huisvesting van het
openbaar onderwijs. Wij betreuren het tot op een zekere hoogte dat de nieuwbouw van de EHS
en de MWS-skoalle in Grou wat verder in de tijd geplaatst moest worden. Wij waarderen overi
gens de genuanceerde en constructieve opstelling van het bovenschools management in deze
kwestie. Zoals blijkt uit de aanbestedingsbrief is de beleidsbegroting voor het jaar 1998 reeds
melding gemaakt van het gemeentekantoor. Gemeentebelangen 2000 heeft deze knelpunten al in
1994 naar voren gebracht. Het zal nu wezen. Uiteraard zijn wij als fractie een voorstander van
een nieuwe adequate huisvesting. Nogmaals bevreemdt het ons in hoge mate dat als wij dan in
het nabije verleden één miljoen wordt gereserveerd voor huisvesting voor het gemeentelijk appa
raat een meerderheid in deze raad het andere jaar besluit om dit miljoen weer aan de reserve te
onttrekken. Gemeentebelangen 2000 hecht met het college heel sterk aan de recreatieve ontwik
keling. Er is inmiddels het nodige gebeurd in het kader van dorpsvernieuwing (onder andere Ak-
krum, Teherne, Wergea, Grou-Kade). Waar het in wezen om gaat is dat kernen bezocht worden
ried 13 novimber 2000/bvjb/6