BOARNSTERHIM
gemeente
RAADSVOO R S T E L
Commissievergadering
5 februari 2001
Agendapunt
6.
Raadsvergadering
27 maart 2001
Agendapunt
4.
Portefeuillehouder
wethouder A.P. Oosterhof
Behandelend ambtenaar
J.J. de Vries
telefoon: 0566-629259, e-mail: vriesjj@boarnsterhim.nl
Onderwerp:
Levering en plaatsing van verkeersborden ten behoeve van de invoering van 30 km/uur in Ak-
krum/Nes, Aldeboarn, Eagum, Friens, Idaerd, Reduzum, Warten, Warstiens en Wergea.
Voorstel:
1. Stel een krediet beschikbaar van f 150.000,00 voor de levering en plaatsing van de verkeers
borden.
2. Dek deze kosten uit het meerjareninvesteringsplan, jaarschijf 2001
Inleiding:
In de beleidsvisie verkeer en vervoer wordt voorgesteld in elk dorp binnen de bebouwde kom 30
km/uur in te voeren. Voor het invoeren van 30 en 60 km/uur is in het meerjareninvesteringsplan
2000-2004 is vanaf 2001 jaarlijks een bedrag opgenomen van f 150.000,00. De kosten van de
invoering van de 30 en 60 km/uur zijn dermate hoog dat de invoering gefaseerd plaats moet vin
den. In 2000 is het verkeersbesluit genomen om in Poppenwier, Tersoal, Sibrandabuorren, Raerd,
Dearsum, Jirnsum en Terherne 30 km/uur in te voeren. Binnenkort zullen hier de borden worden
geplaatst. In 2001 is het mogelijk in de dorpen Akkrum, Nes, Aldeboarn, Eagum, Friens, Idaerd,
Reduzum, Warten, Warstiens en Wergea 30 km/uur in te voeren. Voor het realiseren hiervan zijn
een aantal maatregelen nodig. De in- en uitgangen van de gebieden dienen duidelijk aangegeven
te worden. Dit kan middels het aanbrengen van zgn. poortconstructies. Gezien het karakter van
de dorpen is het aantal te nemen snelheidsremmende maatregelen beperkt. In de guick-scan
wordt per dorp de plaats van de portalen aangegeven. De genoemde aanpassing van de versmal
ling in de Ljouwerterdyk te Akkrum is niet direct nodig voor de invoering van 30 km/uur. Om
budgettaire redenen wordt deze vooralsnog niet aangepast. Voor het instellen van een snelheids
beperking (zone) wordt aan burgemeester en wethouders voorgesteld een verkeersbesluit te ne
men op grond van artikel 18 van de wegenverkeerswet 1994 en het Reglement Verkeerstekens
(RVV) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).
Argumenten:
1. Het plaatsen van de bebording geeft uitvoering aan de verkeersbesluiten.
Zonder plaatsing van de verkeersborden kan de weggebruiker niet zien welke maximumsnelheid
er geldt. De verkeersborden komen in een portaalvorm te staan, dit heeft een functie als snel
heidsremmer.
2. Meerjareninvesteringsprogramma 2001-2004
In het meerjareninvesteringsprogramma 2000 - 2004 is voor de jaarschijf 2001 een bedrag op
genomen van f 150.000,00 voor de invoering van 30 en 60 km/uur.
04. raadsvoorstel 30 km div. dorpen/ctjv/1