Pagina 2
De beslissingsbevoegdheid om al of niet medewerking te verlenen is voorbehouden aan de ge
meenteraad. Wanneer uw raad uitspraak doet in deze principekwestie dan kan de afhandeling van
een aanvraag om bouwvergunning door het college worden gedaan.
Argumenten:
1.1. De aanvrager heeft in de winter te kampen met een nijpend ruimtegebrek voor de stalling van
boten.
Bij F. de Jong Watersportbedrijf, gevestigd aan de Polsleatwei 11 te Akkrum, kan men s win
ters zijn of haar boot stallen. Vanwege de grote vraag en de geringe ruimte heeft F. de Jong s
winters te maken met een nijpend ruimtegebrek. De onderhavige locatie is in eigendom van de
heren De Jong.
1.2. In het kader van het concept Structuurschets Akkrum" wordt de onderhavige locatie uit
ruimtelijk c.q. planologisch opzicht geschikt geacht voor een verdere uitbreiding van het bedrij
venterrein voor watergebonden bedrijfsactiviteiten.
In het voorontwerp "Structuurplan Boarnsterhim"is het gebied waarop het verzoek (loods met
bedrijfswoning) betrekking heeft, aangegeven als geprojecteerd bedrijventerrein voor traditionele
en watergebonden bedrijven. Dit structuurplan heeft echter nooit een status gekregen. De ge
meente is momenteel bezig voor Akkrum een structuurvisie te ontwikkelen. In de concept-
structuurvisie van Akkrum is de onderhavige locatie eveneens aangewezen als ontwikkelingsloca
tie voor watergebonden bedrijven. Akkrum is namelijk een aantrekkelijke vestigingsplaats voor de
op de watersport georiënteerde bedrijvigheid. Het grootste deel van de bedrijvigheid is in Akkrum
geconcentreerd op het bedrijfsterrein Spikerboor aan de zuidzijde van het dorp. Ondanks de lig
ging aan diep vaarwater zijn er nauwelijks mogelijkheden voor aan water gebonden bedrijven.
Voor de periode tot 2010 is de behoefte aan bedrijfsterrein in Akkrum groot. De ontwikkeling van
het bedrijventerrein in Akkrum zal plaatsvinden aan de zuid(west)zijde van het dorp. Op deze lo
catie kan de ligging aan groot vaarwater optimaal benut worden en kunnen mogelijkheden gebo
den worden voor watergebonden of watergerelateerde bedrijven.
1.3. Het onderhavige verzoek zal geen noemenswaardige extra verkeersbeweging met zich mee
brengen.
De verkeersstructuur in Akkrum staat al sinds de 70er jaren ter discussie. In het ontwerp-
dorpsvernieuwingsplan "Akkrum-Kom" is na overleg met het dorp gekozen voor een oplossing
waarbij een omleidingsroute wordt aangelegd langs het Leechein en het Achterom, waardoor de
Buorren tot verblijfsgebied kan worden ingericht. Deze ontwikkeling en de eventuele toekomstige
woningbouw aan de zuidwestzijde van Akkrum hebben er weer toe geleid dat er ideeën zijn om in
de toekomst aan de zuidzijde van Akkrum een "publieksvriendelijk randweg aan te leggen, die
zowel de functie voor het doorgaande verkeer, als ontsluiting van de nieuwe woonwijk en het
bedrijventerrein moet krijgen. De eventuele realisatie van deze randweg zal naar verwachting
plaatsvinden rond 2010. Zolang er geen randweg aan de zuidzijde van Akkrum wordt gereali
seerd zullen de verkeersplannen worden uitgevoerd overeenkomstig het ontwerp-
dorpsvernieuwingsplan "Akkrum-Kom". Eerdere activiteiten die door de heren De Jong zijn voor
gesteld waren het realiseren van een jachthaven en watersportbedrijf, eventueel in combinatie
met een recreatie c.q werkplek voor gehandicapten. In dit kader heeft het college in april 2000
besloten dat dergelijke activiteiten tot gevolg hebben dat dit, zij het in beperkte mate, verkeers-
aantrekkend werkt. Gevolg hiervan is dat, zolang de randweg niet gerealiseerd is, de verkeersin
tensiteit in de kom van Akkrum zal toenemen. Dit komt derhalve niet overeen met de uitgangs
punten zoals die zijn neergelegd in het ontwerpbestemmingsplan Akkrum-Kom. De heren De Jong
hebben in dit kader hun plannen gewijzigd. Het onderhavige verzoek, een loods voor botenstal-
ling, zal geen noemenswaardige extra verkeersbewegingen voor de Kom van Akkrum met zich
meebrengen.
09. principeverzoek bouw loods met bedrijfswoning polsleatwei Akkrum/rash/2