Pagina 2
Argumenten:
1. Aansluiting bij het CWI Leeuwarden is opportuun zowel voor de inwoners van Boarnsterhim
als voor de gemeentelijke organisatie uit oogpunt van effectiviteit en efficiency
Zowel wat bereikbaarheid betreft als werkgelegenheid is CWI Leeuwarden een goede keuze.
Daarnaast biedt samenwerking met de gemeente Leeuwarden de grootste kansen voor Boarn
sterhim om een ketendienstverlening te realiseren op het gebied van inkomen, activering en
zorg uit oogpunt van effectiviteit en efficiency. Door de combinatie van samenwerking op het
gebied van CWI met samenwerking op andere onderdelen van Sociale Zaken is de kans op
een budgettair neutrale operatie het grootst. De gemeente Leeuwarden is de meest gunstige
samenwerkingspartner. Door de schaalgrootte is Leeuwarden het best in staat om kwaliteit te
bieden tegen een redelijke prijs.
In bijlage 2 is de Kadernotitie vorming CWI Leeuwarden bijgevoegd.
2. Uitvoering van activering en controle voor fase 1 klanten is het meest effectief in het be
drijfsverzamelgebouw van het CWI
Nieuwe klanten van de afdeling Sociale Zaken dienen zich te melden voor een administratieve
intake bij het CWI. Daar vindt tevens fasering (bepaling afstand tot de arbeidsmarkt) plaats.
Indien een klant een zeer kleine afstand tot de arbeidsmarkt heeft wordt hij ingedeeld in
fase 1. door de fysieke verzameling van dienstverleners en hun activiteiten (waaronder uit
zendbureaus) met als doel bundeling van de klantencontacten en de afstemming van werk
processen in de keten van werk en inkomen, kan de dienstverlening aan de fase 1 klant opti
maal gestalte krijgen.
3. Naar verwachting zal het CWI per 2002 operationeel moeten zijn
Naar verwachting dient het CWI per 2002 operationeel te zijn. Het verdient de voorkeur om
tegelijkertijd met het operationaliseren van het CWI ook de uitvoering van de werkzaamheden
voor fase 1 operationeel te laten zijn zodat de dienstverlening kan worden geoptimaliseerd.
4. Onderzocht moet worden of de keuze om alleen fase 1 klanten over te hevelen naar het be
drijfsverzamelgebouw een goede keuze is.
De gemeente Leeuwarden kiest er voor om de aanvraagbehandeling van alle nieuwe klanten
in het bedrijfsverzamelgebouw te laten plaatsvinden. Daarnaast vinden ook activering en con
trole van fase 1 in het bedrijfsverzamelgebouw plaats en worden pas na de aanvraagbehande
ling de fasen 2, 3 en 4 overgeheveld naar de sector sociale zaken.
Het is derhalve goed om een jaar nadat het CWI en bedrijfsverzamelgebouw operationeel zijn
geworden deze keuze te evalueren.
Financiën:
Vooralsnog wordt er van uit gegaan dat de vorming van CWI's en de inrichting van een bedrijfs
verzamelgebouw in combinatie met samenwerking met de gemeente Leeuwarden op andere ter
reinen van Sociale Zaken en Werkgelegenheid budgettair neutraal zal verlopen.
Voor incidentele kosten is een budget beschikbaar.
Uitvoering:
Er is een Stuurgroep CWI Leeuwarden ingericht met hierin vertegenwoordigers van de arbeids
voorzieningsorganisatie, de deelnemende gemeenten en de uitvoeringsinstellingen.
Deze Stuurgroep bereidt de besluitvorming voor die vervolgens aan het bevoegd gezag van de
samenwerkende partijen wordt voorgelegd. Vanuit de Stuurgroep worden projectgroepen inge
steld voor deelopdrachten.
Een nader onderzoek naar de samenwerkingsmogelijkheden met Leeuwarden wordt in het eerste
kwartaal 2001 uitgevoerd (zie bijlage 3)
00. Kadernotitie vorming CWI Leeuwarden v3/cmhv/2