Pagina 3 In meerderheid is de commissie voor handhaving van de huidige structuur (vier commissies) en de huidige vergaderfrequentie. Er ligt een wens vanuit de commissie om de vergaderingen van de commissies W&Ren WOC om te draaien". Daarnaast biedt het reglement voldoende mogelijkhe den ten aanzien van vergaderorde, inspraakmogelijkheden, etcetera. Bijzonder element dat door de commissie naar voren is gebracht is het voorzitterschap van de commissies. De commissie is overwegend van mening dat het voorzitterschap niet langer in han den van een portefeuillehouder moet liggen. Wij kunnen ons vinden in de door de commissie aan gedragen argumentatie voor deze wijziging. Toepassing hiervan betekent aanpassing van artikel 2 lid 1 van het reglement voor de vergaderingen van de raadscommissies. Een ontwerp van wij ziging van de verordening treft u bij de stukken aan. Na besluitvorming door de raad over aan passing van het reglement voor de vergaderingen van de raadscommissies zal de coördinerend secretaris van de commissies de fractievoorzitters uitnodigen om de aanwijzing van de voorzitters voor te bereiden. Daarna zullen wij terzake een voorstel voorbereiden. Vervolgens kunnen werk afspraken tussen de voorzitters van de commissies, de coördinerend secretaris en de afzonderlij ke commissiesecretarissen worden gemaakt. d. De terugkoppeling vanuit de commissievergadering. Samenvattend: ons college is van mening dat de verslaglegging van commissievergaderingen in principe beperkt zou moeten worden tot conclusies. De kwaliteit van de verslaglegging door het externe bureau beoordelen wij thans positief. De relatie tussen het advies van de commissie en daarmee de conclusie die de voorzitter van de commissie trekt en het voorstel dat aan de raad wordt gedaan moet beter herkenbaar in de stukken worden opgenomen. De commissie is overwegend van mening dat de verslaglegging niet in beknopte vorm moet. De huidige wijze van verslaglegging geniet de voorkeur. Voor wat betreft de terugkoppeling van de adviezen van de raadscommissies verwijzen wij eveneens naar ons afzonderlijk voorstel over ad visering waarbij ook aan dit punt aandacht is gegeven. Rlnt pn vnnrstgl van hiirgpmeester en wethouders. Hiervoor hebben wij de conclusies over de commissiestructuur weergegeven. Aanvullend zijn wij ingegaan op de eerder geplaatste opmerkingen vanuit de commissie en hebben wij daarover een standpunt neergelegd. Concreet betekent dit de volgende wijzigingen ten opzichte van de huidige situatie; a. de advisering vindt inmiddels plaats overeenkomstig een nieuw vast model dat u gepre senteerd is in de commissievergadering van 15 november 2000; b. raads- en commissieleden kunnen voor feitelijke informatie terecht bij de ambtenaren. Voor beleidsinhoudelijke informatie kan een beroep worden gedaan op portefeuillehou ders, de gemeentesecretaris en de directeuren. Op grond van de regeling inzake het ver strekken van ambtelijke bijstand neemt de gemeentesecretaris een algemeen besluit tot het verstrekken van feitelijke informatie door alle ambtenaren van de gemeente Boarn- sterhim, dat binnenkort ter kennis aan de raad wordt gebracht; c. de informatievoorziening aan de burgers is onderwerp van het voorstel rond de communi catienota. Op deze plaats wordt naar dat voorstel en de behandeling daarvan verwezen, d de raad wordt voorgesteld het reglement voor de vergaderingen van de raadscommissies te wijzigen in die zin dat portefeuillehouders niet langer voorzitter zijn van de commissies. Op basis van het raadsbesluit zal een voorstel worden gedaan tot aanwijzing van de voor zitters van de raadscommissies. Daarna zullen tussen de voorzitters en de secretarissen van de raadscommissies werkafspraken worden gemaakt. evaluatie commissiestructuur/izah/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2001 | | pagina 58