Pagina 5
Van gemeente tot gemeente zal de invulling van mogelijke beleidsrichtingen gezien de verschil
lende doelstellingen en beleidsuitgangspunten verschillend uitvallen. Enerzijds kan een gemeente
werken met een bedrijvenlijst, anderzijds is het hanteren van kwalitatieve criteria een mogelijk
heid. De vorengaande opsomming van de beroeps- en bedrijfsmatige activiteiten is niet uitput
tend. Geregeld manifesteren zich nieuwe vormen van bedrijfsuitoefening van woningen. Het is
dan ook juridisch niet steekhoudend om een limitatieve opsomming te hanteren. De ervaring is
namelijk dat een limitatieve opsomming binnen een langere periode niet volledig zal blijken te zijn.
Een andere manier om perken te stellen aan mogelijke precedentwerking en het beleid gefundeerd
neer te zetten is het hanteren van kwalitatieve criteria welke onder andere de ruimtelijke uitstra
ling kunnen bepalen. Kwalitatieve criteria kunnen zowel bij vrije beroepen als bij andere beroeps-
en/of bedrijfsmatige activiteiten van belang zijn. Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân
zal in het kader van een vrijstelling of in het kader van een planherziening moeten instemmen met
de geformuleerde kwalitatieve criteria.
Voorgesteld wordt derhalve aan de vestiging van aan huis verbonden beroeps- en bedrijfsmatige
activiteiten bij woningen in het buitengebied van de gemeente Boarnsterhim medewerking te ver
lenen, mits aan de volgende kwalitatieve criteria wordt voldaan:
a. De beroeps- en bedrijfsmatige activiteit moet van ondergeschikte betekenis zijn, in die zin
dat de woning in overwegende mate de woonfunctie moet blijven behouden; deze woon
functie blijft in ieder geval behouden indien maximaal 40 van de begane grondvloerop-
pervlakte van de woning (inclusief aan-, uit- en bijgebouwen) met een maximum van 50
vierkante meter voor het "beroep of bedrijf aan huis" wordt gebruikt;
b. De bebouwing blijft voldoen aan de inrichtingseisen van de woning, zoals gesteld in de
bouwverordening en het bouwbesluit;
c. Het gebruik mag geen onevenredige aantasting opleveren van het woon- en leefmilieu en
van gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden; dit betekent in ieder geval dat
geen gebruik mag plaatsvinden dat vergunnings- of meldingsplichtig is ingevolge de Wet
milieubeheer (dan wel AmvB op grond van deze wet), tenzij voldoende vaststaat dat de
vestiging van de activiteiten geen oven/vegende bezwaren van milieuhygiënische aard zal
oproepen, gelet op de ligging, bedrijfsvoering en omvang van het bedrijf ten opzichte van
de belendende woonbebouwing;
d. De beroeps- en bedrijfsactiviteit moet binnen de ruimtelijke uitstraling van wonen blijven,
in die zin dat de activiteit inpandig moet plaatsvinden en er geen externe (ge-
vel)wijzigingen ten behoeve van de activiteit mogen plaatsvinden;
e. De vestiging van de beroeps- en bedrijfsactiviteit mag niet leiden tot een onaanvaardbare
aantrekking van verkeer en parkeeroverlast en een goede verkeersafwikkeling moet ge
waarborgd blijven;
f. Degene die de activiteiten verricht moet tevens de gebruiker van de eigenlijke woning zijn;
g. Er mag geen handel plaatsvinden, uitgezonderd een beperkte verkoop in het klein in ver
band met het "beroep of bedrijf aan huis" alsmede goederen die ter plaatse in verband
met hetberoep of bedrijf aan huis" zijn vervaardigd;
h. Het mogen geen activiteiten betreffen die in de regel in winkelpanden worden uitgeoe
fend, in die zin dat geen zelfstandige detailhandel mag ontstaan.
Vaststelling van deze beleidslijn betekent dat elke (bouw)aanvraag c.q. verzoek om vrijstelling die
past binnen deze beleidslijn zal moeten worden gehonoreerd. Op grond van het delegatiebesluit
van 19 september 2000 is de bevoegdheid tot het verlenen van een vrijstelling in het kader van
deze beleidslijn gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders, omdat de beleids
lijn aanwijzingen geeft omtrent ruimtelijke invulling.
18. principeverzoek vestigen kapsalon te Wergea/rash/5