Dit wat betreft punt 1 van uw voorstel op page. 26. Vanwege de tijd heb ik weinig aandacht be
steed aan zaken waar ook de fractie van Democraten 66 mee in zou willen stemmen. Die zijn er
natuurlijk best wel.
Maar per saldo komen wij tot de conclusie dat er te weinig goede of zinvolle voornemens in de
beleidshoofdstukken 2 t/m 5 staan om met het geheel te kunnen instemmen.
Dan nog de financiële kant van het verhaal. De punten 2,3 en 4 van uw voorstel:
Over het voorgestelde financieel beleid in deze voorjaarsnota valt nog veel te zeggen. Dat laat ik
eerst maar aan andere partijen over met meer spreektijd. De beantwoording van gestelde vragen
bij de behandeling in de commissie leidde bij mijn fractie echter bepaald niet tot meer vertrouwen
in de deugdelijkheid in termen van duurzaam financieel beleid voor deze voorstellen.
De fractie van Democraten 66 is dan ook tot de conclusie gekomen dat wij ook niet zullen in
stemmen met de punten 2,3 en 4 van uw voorstel."
De hear Roorda seit:
(Dizze tekst is yn it Frysk útsprutsen)
Deze voorjaarsnota is in onze fractie vrij positief ontvangen. Inhoudelijk geeft de nota voldoende
inzicht m.b.t. de inzet van beleid voor de komende jaren, inclusief de financiële effecten, alsmede
in de voortgang van het lopende begrotingsjaar.
Positief vinden wij het dat wij bijna op het eind van deze bestuursperiode kunnen constateren dat
er ondanks een nogal ambitieus collegewerkprogramma een groot aantal zaken inmiddels al zijn
gerealiseerd, hard aan wordt gewerkt of binnenkort aandacht zullen krijgen. Met name op het ge
bied van welzijn, onderwijs, milieu en de bestuurlijke organisatie.
Ook voor de komende jaren zijn er nog vele (ook grotere) investeringen nodig, maar uit deze nota
blijkt dat de financiële ruimte beperkt is. Wij constateren dat er m.b.t. het financieel meerjarenbe-
leid een nogal wankel evenwicht bestaat tussen enerzijds de uitgaven en anderzijds de inkomsten
o.a. de lastendruk. Dit vraagt ons inziens om een nadere bezinning van hoe gaan we verder om
met vooral de grotere plannen, zoals die van Ontwikkelingsplan (sport) locatie RW 32 te Grou.
Wij vinden dit miljoenenplan veel te groot voor de aard en de schaal van onze gemeente en vre
zen dat eventuele uitvoering van dit plan allerlei andere zaken op slot zal zetten, hetgeen wij on
verantwoord en oneerlijk t.o.v. onze andere 17 dorpen zouden vinden. Dit wil niet zeggen dat wij
geen oog hebben voor de knelpunten van de sport te Grou.
Onze gemeente zal prioriteiten moeten stellen en op het lijstje van de PvdA scoort de realisatie
van een nieuw gemeentekantoor hoger. Wij vinden dat het al te lang stil is over dit onderwerp,
het proces verloopt kennelijk zeer traag en hier moet nu verandering in komen. We praten er nl.
al jaren over, er ligt in feite al een plan van eisen en de situatie (ARBO) van het personeel vraagt
om spoed. De locatie naast het nieuwe schoolgebouw lijkt ons prima toe.
Uiteraard onder de eerder aangegeven randvoorwaarden: een sober maar doelmatig gebouw, wat
te realiseren en te exploiteren is op de voordeligste wijze; huren, kopen of leasen laten wij hierbij
in het midden!
Dit oude, markante en historische raadhuis - je voelt dat het leeft, zo' n mooi en sfeervol ge
bouw verdient het om voor gemeenschap behouden te blijven. Wat ons betreft in ieder geval
voor de: trouwpartijen en bijzondere ontvangsten e.d., zoals de start van het skûtsjesilen. Nader
bezien moet worden wat de meest gewenste locatie voor raadsvergaderingen is. Verder zou de
museumfunctie van het raadshuis verder uitgebouwd kunnen. Ook het aldaar onderbrengen van
gemeente en historisch archief lijkt ons een goede optie.
Zoals in de inleiding al aangegeven vraagt de ontwikkeling van de locatie A 32; betreft, ons in
ziens om een "pas op de plaats en een nadere bezinning".
Onze fractie is van mening dat eerst het totale gemeentelijke sportbeleid dient te worden vastge
steld en er duidelijkheid moeten komen over de situatie op sportgebied in al onze andere dorpen.
Pas hierna, nadat het beleidskader duidelijk is en de knelpunten bekend, kan er nadere be
sluitvorming plaatsvinden en met de uitvoering -bij voorkeur in een meerjaren investeringspro
gramma worden gestart. Zie de gevolgde werkwijze bij onderwijs.
Side 8
notulen ried 18-06-2001 2e versie.doc/absh/8