Pagina 3 Onderhavige locatie is uit planologisch en stedenbouwkundig oogpunt de meest geschikte locatie voor een tankstation aan de Snitserdyk N354. Bij de gemeente is eveneens een verzoek binnengekomen voor de vestiging van een benzinestation bij de kruising van de Harstawei met de Froonackerdijk, even voor Dearsum. Naar onze mening is de locatie nabij Reduzum centraler en toegankelijker gelegen in de gemeente Boarnsterhim dan de locatie nabij Dearsum. Dit betekent dat meer lokale weggebruikers van het tankstation gebruik kunnen en zullen maken en de locatie nabij Reduzum planologisch de voorkeur verdient. Bovendien zal een' tankstation uit stedenbouwkundig oogpunt beter passen op de reeds aanwezige carpoollocatie, welke al een onderbreking in de omgeving vormt, dan op een nog ongeschonden locatie bij Dearsum. Wij willen in dit kader bovendien nog opmerken dat het gebruik van de carpoolplaats in de huidige situatie landschappelijk ook een betere invulling verdiend. Het tankstation zal in ieder geval een nettere indruk geven dan de aanwezige haspels. Het tankstation zal een positief effect hebben op het voorzieningenniveau van Reduzum en omgeving. Wij zijn van mening dat een tankstation aan de Snitserdyk een positief effect zal hebben op het voorzieningenniveau van Reduzum en omgeving, ondanks de opmerking dat er reeds voldoende tankstations in de omgeving zijn. Hier wordt bij de kanttekeningen nader op ingegaan. Het tankstation voldoet aan de bepalingen, zoals deze zijn gesteld voor gronden die voorzien zijn van een aanduiding benzineverkooppunt" in het bestemmigsplan Buitengebied. Het gebouw, waarin zich bevinden kasbox, magazijn, kantoor, tecnische ruimte en toiletten, heeft een oppervlakte van 194 m2. De hoogte van het gebouw is 3,42 meter en de luifel (inclusief reclame) heeft een maximale hoogte van 6 meter. Aan de voorwaarden, genoemd onder punt a, wordt dus voldaan. Kanttekeningen: Het bestaande aantal tankstations in de omgeving van Reduzum is niet bepalend voor de wenselijke planologische en verkeerkundige situatie. Wat betreft de veel gemaakte opmerking dat er binnen een straal van een klein aantal kilometers rond Reduzum voldoende tankstations aanwezig zijn, kan het volgende worden opgemerkt. De tankstations langs de rijkswegen worden met name bezocht door weggebruikers die van deze rijkswegen gebruik maken. De N354 daarentegen wordt ook veel gebruikt door lokale weggebruikers, bijvoorbeeld woon-werk forensen, die niet direct gebruik maken van de tankstations aan de rijkswegen. Daarnaast is het ook niet de bedoeling dat deze lokale weggebruikers van de hoofdroute afwijken uitsluitend om te gaan tanken bij tankstations in de dorpen. Immers is het gemeentelijke beleid gericht op een berperking van het verkeer op de overige interlocale verbindingen en ligt de prioriteit binnen de bebouwde kommen bij de verkeersveiligheid van voetgangers en fietsers. Het doorgaande verkeer dient op de hoofdroutes gebundeld te worden. In de voorwaarden bij de vrijstelling zal opgenomen worden dat in op bij het tankstation geen oneigenlijk gebruik en/of nevenactiviteiten mogen plaatsvinden, zoals een eetgelegenheid of kiosk Wat betreft de voorwaarden, genoemd onder punt b, dat de rest van het terrein moet worden beschermd tegen oneigenlijk gebruik als gevolg van het benzinestation of nevenactiviteiten en dat voorkomen moet worden dat conflictering plaatsvindt met de uitweging van de "Blauwe tent- kan het volgende worden opgemerkt. Uit de aanvraag om bouwvergunning en de aanvraag om milieuvergunning blijkt niets van enig oneigenlijk gebruik of van nevenactiviteiten. 07. voorstel artikel 19, tankstation Snitserdyk Raduzum/rosh/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2001 | | pagina 44