Pagina 4
De exploitant van het tankstation heeft te kennen gegeven dat bij ieder tankstation tegenwoordig
een eetgelegenheid aanwezig is. Bij dit tankstation is er nadrukkelijk voor gekozen dat deze voor
ziening niet wordt getroffen. De verkoop zal uitsluitend bestaan uit klein verpakkingen zoals
spuitbussen, smeerolie, antivries e.d. Dit zal bij de vrijstelling c.q. bouwvergunning ook geregeld
worden in de voorwaarden. Daarnaast behelst het bouwplan twee wasboxen en een technische
ruimte. Een dergelijke voorziening heeft een directe relatie met het tankstation en kan beschouwd
worden als een aanvulling op het voorzieningenniveau in de regio. Oneigenlijk gebruik of neven
activiteiten zullen derhalve niet plaatsvinden en er ontstaat geen conflictsituatie met de bedrijfs
voering van deBlauwe tent"
Uit verkeerstechnisch oogpunt zijn er geen bezwaren tegen het tankstation.
De afdeling Verkeer van de provinsje Fryslân heeft aangegeven verkeerskundig geen bezwaren te
hebben tegen het tankstation. Wat betreft de voorwaarde, genoemd onder punt b, dat de
doorstroming op de zijweg gegarandeerd moet zijn, kan het volgende worden opgemerkt. Ver
keerstechnisch is voor een inrichting gekozen, waarbij de doorstroming op de zijweg gegaran
deerd is.
Het ontstaan van sluipverkeer is niet waarschijnlijk.
Verwacht wordt dat een toename van het sluipverkeer via de Overijsselsestraatweg over Redu-
zum beperkt zal zijn. In vergelijking met de S11 (de Snitserdyk), zijn de Overijsselsestraat en de
Hegedyk minder uitnodigend om gebruik van te maken. De S11 is verkeerstechnisch namelijk
aantrekkelijker.
Een toename van het verkeerslawaai is niet aannemelijk.
De verwachting is dat het geluid afkomstig van auto' s niet zal toenemen. Het voorbijrijdende
verkeer zorgt al voor een bepaald geluidsniveau. Het aantal tankende auto' s is gerelateerd aan
het aantal voorbijrijdende auto's. Bovendien bevindt de dichtsbijzijnde woning zich op een
afstand van 120 meter. Een overschrijding van de geluidsnormen is dan ook niet waarschijnlijk.
Een wijziging van de S11 naar een 100 km weg is zeer onwaarschijnlijk.
Inderdaad zijn er provinciale ideeën om de S11 in de toekomst de wijzigen in een 100 km weg.
Echter zal dit gepaard gaan met zoveel verkeertechnische aanpassingen, dat wij het zeer
onwaarschijnlijk achten dat dit ooit zal gebeuren. Mocht de wijziging toch doorgaan, dan zal de
provincie het tankstation verkeertechnisch in moeten passen.
Uit milieuhygiënisch oogpunt zijn er geen onoverkomenlijke bezwaren tegen het tankstation.
Wat betreft de milieu-aspecten het volgende. Op 11 mei 2000 is een informatiebijeenkomst ge
houden betreffende het voornemen een milieuvergunning te verlenen voor het oprichten en in
werking hebben van het onderhavige tankstation. Voor de schriftelijke stukken omtrent de mili
euvergunning verwijzen wij u naar de ter inzage liggende stukken. Op 27 december 2000 is een
officiële milieuvergunning aangevraagd. De milieu-aspecten zijn in het kader van vooroverleg
milieuvergunning reeds beoordeeld. Op voorhand kan gemeld worden dat er uit het oogpunt van
milieu op dit moment geen onoverkomelijke bezwaren zijn tegen het oprichten en in werking
hebben van een tankstation ter plaatse. Met ingang van 2 mei 2001 is bovendien de ontwerp
milieubeschikking ter inzage gelegd. Voor een afschrift hiervan verwijzen wij u naar de ter inzage
liggende stukken.
Uit landschappelijk oogpunt zijn er geen bezwaren tegen het tankstation.
De referentie aan het Landschapsbeleidsplan en hiermee aan het behoud van het open landschap
van de Middelzeepolder is niet terecht.
07. voorstel artikel 19. tankstation Snitserdyk Reduzum/rosh/4