Pagina 6
Wij blijven echter van mening dat er tijdens de hoorzittingen en de commissievergadering geen
inzichten naar voren zijn gebracht die een heroverweging vereisen. Wij blijven van mening dat er
op planologisch, verkeerstechnisch, stedenbouwkundig, landschappelijk en milieuhygiënisch ge
bied geen overwegende bezwaren zijn tegen het tankstation:
Voor het planologische aspect verwijzen wij naar het in het voorgaande besproken ver-
keersplanologisch beleid.
Wat betreft het verkeerstechnische aspect verwijzen wij u naar de uitspraken van de afde
ling Verkeer van de provinsje Fryslân.
Verder verwijzen wij u voor wat betreft stedenbouwkundige en landschappelijke aspecten
naar het advies van de welstandscommissie en de in het bestemmingsplan Buitengebied
opgenomen passage, dat de in het Landschapsbeleidsplan beschreven visie ook aangeeft
dat de openheid en gerichtheid van het landschap geaccentueerd kan worden door ver
dichting van de randen. Voor een goede impressie van het tankstation in zijn omgeving
verwijzen wij u nog naar nummer XI van de ter inzage liggende stukken.
Tot slot verwijzen wij u voor wat betreft de procesgang van de milieuvergunning en de
daaraan gekoppelde inhoudelijke weerlegging van milieubezwaren naar de ter inzage lig
gende stukken. In het voorstel dat in de commissie ROVVM behandeld is, is ten aanzien
van de riolering een verkeerde opmerking opgenomen. Het klopt namelijk dat het tanksta
tion niet op een riolering kan worden aangesloten. Echter zijn de lozingen op het afvalwa
ter binnen acceptabele grenzen en bestaan er derhalve uit milieuhygiënisch oogpunt geen
bezwaren tegen het tankstation.
Wat betreft de exploitatieovereenkomst moeten wij het volgende opmerken. De exploitatie is ge
sloten op 6 juni 2000. De exploitatie is ondertekend door de burgemeester van de Gemeente
Boarnsterhim, wettelijk vertegenwoordigend, en handelende ter uitvoering van het delegatie- en
mandaatbesluit van de gemeenteraad. De bevoegdheden zijn aan het college gedelegeerd, omdat
de exploitatiekosten de grens van f100.000,00 niet overschrijden. In de exploitatieovereenkomst
is echter wel opgenomen dat de gemeente volledig haar publiekrechtelijke verantwoordelijkheid
ten aanzien van de wetgeving houdt. Dit houdt in, dat er van de zijde van de gemeente geen
sprake van wanprestatie zal zijn, indien het handelen naar deze verantwoordelijk eist, dat de ge
meente publiekrechtelijke rechtshandelingen verricht, die niet in het voordeel zijn van de aard of
strekking van deze overeenkomst of de voortgang van het project. Een exemplaar van de exploi
tatieovereenkomst ligt onder nummer XVIII bij de ter inzage liggende stukken.
Bijlagen:
Niet van toepassing
Ter inzage:
I Verzoek om advies bij de afdeling Wegen van de Provincie
II Advies van de afdeling Wegen
III Principebesluit van het college van 1 juni 1999
IV Uitgaande brief aan de heer Veenema
V Aanvraag milieuvergunning
VI Verslag informatiebijeenkomst milieuvergunning
VII Ontwerp milieubeschikking
VIII Aanvraag bouwvergunning
IX Bouwtekeningen
X Situatietekeningen
XI Aanzichtimpressies
XII Welstandsadvies
XIII Beoordeling bodemonderzoek
XIV Bestemmingsplanvoorschriften
07. voorstel artikel 19, tankstation Snitserdyk Reduzum/rosh/6