?99ÄoÄ De gemeente heeft echter de behoefte om enerzijds hetgeen ontwikkeld is nu rasUe |eggen en te borgen en anderzijds hetgeen ontwikkeld is verder uit te werken en te verfijnen. Concreet gaat het hier o.a om: 1 het ontwikkelen van resultaatgerichte sturingsinstrumenten. Ontwikkelen kengetallen; Ontwikkelen meetinstrumenten, Sturing op keten van werkprocessen, Afstemming met andere afdelingen binnen de gemeente. 2 het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening Dit betreft het verder uitwerken van de samenwerkingsafspraken ter verbetenng van de afstemming van vraag en aanbod met de verschillende aanbodsvoorzieningen zoals educatie, arbeidsintegratie, activerende zorg, sociale werkvoorziening, vrijwilligerswerk. om hPt ook financieel mogelijk te maken sociale activering structureel in te voeren is in 2000 een aanvraag ingediend in het kader van de stimuleringsregeling Sociale Activenng. Voor de SS? de gemeente een eenmalig bedrag van 100.000.-. Volgenshet oDaestelde projectplan gaat de gemeente sociale activering structureel invoeren, zodat d zogenaamde derde fase van de pilot sociale activering wordt flsreakseejd.In de eerstefase M 997-1998) werd het instrumentarium voor fase 4 clienten ontwikkeld. In d (1998-1999) X het ontwikkelen van passende dienstverlening voor fase 4 centraal. De structurele invoering moet in 2002 zijn gerealiseerd. HPt rpnionale samenwerkingsverband "de Samenwerkende Gemeenten" is bij gebrek aan Stek en arte'eind 2000 opgeheven. Eriribeslcfenom op eenmeerzakel'jke pn minder vrijblijvende wijze te gaan samenwerken. Afhankelijk van bepaalde beleidsontwikkelingen ontstaan dan de gewenste samenwerkingsverbanden, zoals nu bijvoorbeeld op terrein van het Cwi en het beleid rond sociale activenng. §2.2 Centra voor Werk en Inkomen (CWI) Inmiddels is met behandeling van de SUWI (Structuur Uitvoering Werk en Inkomenj-nota 2 landeliik duidelijkheid ontstaan over de hoofdlijnen van de nieuwe structuur voor de it\«->prinn van de sociale zekerheid. De keuze van het kabinet is gevallen op een pubheke claimbeoordeling, uitkeringsverzorging en premie-inning door samenvoegingvan dehuidige viif uitvoeringsinstellingen tot één uitvoeringsorgaan werknemers- verzekeringen (het UWV). De reïntegratie van werklozen en arbeidsongeschikten wordt geprivatiseerd. De gemeente blijft verantwoordelijk voor de uitvoering van de Algemene bijstandswet en de van bijstandsgerechtigden en van werkzoekende niet-uitkeringsgerechtigden. De 9er™* is hierin reintegratie-opdrachtgever. Daartoe zal de gemeente trajecten in moeten kopen op de private markt. In totaal komen er 131 CWI s waarvan in Friesland 7. ^^5^!^^^ioi^Semeente Boarnsterhim niet haalbaar is en aansluiting bjj een groter"?WI ononZmbaar is, werd afgelopen jaar ook gekeken naar de pos.t.e varde Oni-ïaip 7akpn Het totale cliëntenbestand van de afdeling Sociale Zaken is tussen er zijn diveise nieuws wetten en regelingen ingevoehl Deamaest wetgeving steeds complexer geworden (onder andere^erugvordenng en trerhaal en andere biizondere wetten). Tenslotte worden de eisen van het rijk met betrekking tot de hSifsvoerina (interne controle, single audit, statistieken, informatie en verantwoording) äeel strenger! Voor kleine gemeenten is het niet mogelijk om dit zelfstandig bij te houden zonder relatief veel inzet van indirect productief personeel. eieiHsverslaa sociale zaken 2000

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2001 | | pagina 77