Artikelgewijze toelichting Modelverordening cliëntenraad leerlingenvervoer In'de^er^enin'g'is ervoor gekozen uitsluitend ouders - als cliënten - deel te laten uitmaken van de cliëntenraad. In voorkomend geval kunnen de gemeente en/of de cliëntenraad eventueel anderepar- tijen betrekken bij het overleg, zoals de scholen of de vervoerder, maar formeel hebben deze party- en geen zitting in de cliëntenraad. Voor de invulling van het begrip "ouders wordt aangesloten bij de VNG-modelverordening leerlingenvervoer (zie artikel 1 onder b). Het gaat om ouders, voogden of verzorgers van de leerling die van het leerlingenvervoer gebruik maakt. De cHëntenraad ^ehartigt^slechts de collectieve belangen van cliënten. Derhalve adviseert cliën tenraad niet over individuele klachten, bezwaarschriften of andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben. Voor klachten geldt het klachtrecht van hoofdstuk 9 Awb, tegen beschikkingen kan in bezwaar en beroep worden gegaan. Afhankeli^^^et'schooltype kan de problematiek van leerlingen bij de uitvoering van het leerlin genvervoer verschillen. Daarom is het raadzaam om ouders van verschillende schoolsoorten in de cliëntenraad op te nemen. Bifde^a^v^Teen cliëntenraad werft het college kandidaten door middel van een openbare op- roeD Dit kan bijvoorbeeld door het plaatsen van een advertentie in een plaatselijke krant of het op roepen van ouders via de school, Naast een openbare oproep zou het college alle ouders van eer- lingen die gebruik maken van het leerlingenvervoer kunnen aanschrijven. Na de instelling is de cliën tenraad verantwoordelijk voor de werving en selectie van nieuwe leden. De leden worden ook dan benoemd door het college. UUshjitend'ouders met één of meer kinderen in het leerlingenvervoer kunnen zitting hebben in de cliëntenraad. Hierop is slechts één uitzondering, namelijk indien niet direct een opvolger gevonden kan worden voor een ouder die geen cliënt meer is. Dan bepaalt de verordening dat de ouder zo lang er nog geen vervanging is gevonden, de functie blijft vervullen. Achtergrond hiervan is dat p deze manier de continuïteit van de cliëntenraad gewaarborgd is. Er kan een kortere of langere zit tingsduur worden vastgesteld. C|rtde1nodelv?rordönfng VNG is voorzien in ambtelijke ondersteuning en vergaderruimte om de cliën tenraad ook feitelijk in staat te stellen zijn werk te doen. Gemeenten zijn hiertoe niet verplicht, aan gezien gemeenten ook niet wettelijk verplicht zijn een cliëntenraad in te s ellen. De gemeente Boarnsterhim heeft ervoor gekozen het secretariaat van het overleg ook wordt opgedragen aan de cliëntenraad. Verder kan in de regeling worden vastgelegd dat er minder vaak of vaker vergaderd wordt door de cliëntenraad. Hetzelfde geldt ten aanzien van het overleg tussen het college en de cliëntenraad. Overigens zijn leden van de cliëntenraad tot geheimhouding verplicht van alle ver trouwelijke gegevens waarmee ze in aanraking komen. Dit vloeit voort uit artikel 2.5 Awb. Z^lrook^aangegeven onder de artikelen 6 tot en met 8 zijn gemeenten, aangezien zij ook niet verplicht zijn een cliëntenraad in te stellen, niet verplicht de cliëntenraad een financiële bijdrage te aeven. Niettemin kan een financiële vergoeding ertoe bijdragen dat de cliëntenraad feitelijk in staat is zijn werk te doen. De gemeente kan er ook voor kiezen om in plaats van een vergoeding te ge- Pagina 3 16. verordening cliëntenraad leerlingenvervoer/3 3/4

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2001 | | pagina 98