Artikelgewijze toelichting Modelverordening cliëntenraad leerlingenvervoer
In'de^er^enin'g'is ervoor gekozen uitsluitend ouders - als cliënten - deel te laten uitmaken van de
cliëntenraad. In voorkomend geval kunnen de gemeente en/of de cliëntenraad eventueel anderepar-
tijen betrekken bij het overleg, zoals de scholen of de vervoerder, maar formeel hebben deze party-
en geen zitting in de cliëntenraad. Voor de invulling van het begrip "ouders wordt aangesloten bij
de VNG-modelverordening leerlingenvervoer (zie artikel 1 onder b). Het gaat om ouders, voogden of
verzorgers van de leerling die van het leerlingenvervoer gebruik maakt.
De cHëntenraad ^ehartigt^slechts de collectieve belangen van cliënten. Derhalve adviseert cliën
tenraad niet over individuele klachten, bezwaarschriften of andere zaken die op individuele cliënten
betrekking hebben. Voor klachten geldt het klachtrecht van hoofdstuk 9 Awb, tegen beschikkingen
kan in bezwaar en beroep worden gegaan.
Afhankeli^^^et'schooltype kan de problematiek van leerlingen bij de uitvoering van het leerlin
genvervoer verschillen. Daarom is het raadzaam om ouders van verschillende schoolsoorten in de
cliëntenraad op te nemen.
Bifde^a^v^Teen cliëntenraad werft het college kandidaten door middel van een openbare op-
roeD Dit kan bijvoorbeeld door het plaatsen van een advertentie in een plaatselijke krant of het op
roepen van ouders via de school, Naast een openbare oproep zou het college alle ouders van eer-
lingen die gebruik maken van het leerlingenvervoer kunnen aanschrijven. Na de instelling is de cliën
tenraad verantwoordelijk voor de werving en selectie van nieuwe leden. De leden worden ook dan
benoemd door het college.
UUshjitend'ouders met één of meer kinderen in het leerlingenvervoer kunnen zitting hebben in de
cliëntenraad. Hierop is slechts één uitzondering, namelijk indien niet direct een opvolger gevonden
kan worden voor een ouder die geen cliënt meer is. Dan bepaalt de verordening dat de ouder zo
lang er nog geen vervanging is gevonden, de functie blijft vervullen. Achtergrond hiervan is dat p
deze manier de continuïteit van de cliëntenraad gewaarborgd is. Er kan een kortere of langere zit
tingsduur worden vastgesteld.
C|rtde1nodelv?rordönfng VNG is voorzien in ambtelijke ondersteuning en vergaderruimte om de cliën
tenraad ook feitelijk in staat te stellen zijn werk te doen. Gemeenten zijn hiertoe niet verplicht, aan
gezien gemeenten ook niet wettelijk verplicht zijn een cliëntenraad in te s ellen. De gemeente
Boarnsterhim heeft ervoor gekozen het secretariaat van het overleg ook wordt opgedragen aan de
cliëntenraad. Verder kan in de regeling worden vastgelegd dat er minder vaak of vaker vergaderd
wordt door de cliëntenraad. Hetzelfde geldt ten aanzien van het overleg tussen het college en de
cliëntenraad. Overigens zijn leden van de cliëntenraad tot geheimhouding verplicht van alle ver
trouwelijke gegevens waarmee ze in aanraking komen. Dit vloeit voort uit artikel 2.5 Awb.
Z^lrook^aangegeven onder de artikelen 6 tot en met 8 zijn gemeenten, aangezien zij ook niet
verplicht zijn een cliëntenraad in te stellen, niet verplicht de cliëntenraad een financiële bijdrage te
aeven. Niettemin kan een financiële vergoeding ertoe bijdragen dat de cliëntenraad feitelijk in staat
is zijn werk te doen. De gemeente kan er ook voor kiezen om in plaats van een vergoeding te ge-
Pagina 3
16. verordening cliëntenraad leerlingenvervoer/3
3/4