Infrastructuur. De frequentie waarmee de Raad wordt geconfronteerd met forse overschrijdingen
bij grote projecten is veel te hoog. Concrete vraag: Welke maatregelen heeft u getroffen om tot
een betere projectbeheersing te komen. Nogmaals dring ik aan op een structurele verbetering van
het groenonderhoud. Ten aanzien van de planvorming betreffende het UTD terrein wacht ik eerst
nadere berichten af. De discussie over het thema "De Groene Grens" zal ook aan Boarnsterhim
niet voorbij gaan. Voor de fractie van Democraten 66 betekent dat extra aandacht voor de wijze
waarop nog uitbreiding van bebouwing bij onze dorpen kan plaatsvinden. Het bedrijfsterrein
Biensma Frisia heeft het landschappelijk aanzien van onze gemeente geen goed gedaan. Ik reali
seer me, dat ik daar ook zelf mede voor verantwoordelijk ben. Laten we trachten daar met goe
de architectuur en veel groen toch nog wat aardigs van te maken. Maar met dit soort aanslagen
op de open ruimte moeten we niet verder gaan. De Gemeente Boarnsterhim is mooi op maat
wordt wel gezegd. Dat geldt voor ons ook voor de omvang van bevolking en bedrijvigheid. We
zullen ons meer moeten richten op de kwaliteit van de omgeving voor onze bewoners en toeris
ten en niet meer op groei in kwantiteiten. Enkele recente voorbeelden van voorstellen uwerzijds
voor aanslagen op groen en open ruimte zijn: Het Grouster Bos; de vestiging van een tankstation
bij de Blauwe Tent en de nieuwvestiging van een agrarisch bedrijf midden in de Wergeaster Pol
der. Dat lijken slechts incidenten maar het zijn ook symptomen van het gemak waarmee de kwa
liteit van onze omgeving aan de kant wordt geschoven. De fractie van Democraten 66 zal daar
niet aan mee doen.
Bestuur en organisatie. Ik heb vertrouwen in de organisatie en in het traject tot verdere ontwikke
ling. Daarbij zal wel een stevige samenwerking met andere gemeenten noodzakelijk zijn om tot
het gewenste kwaliteitsniveau te komen. Maar nogmaals: schandalig dat u deze mensen opnieuw
zo lang op concrete plannen voor een nieuwe huisvesting laat wachten. In deze nota schuift alles
weer een paar jaar op.
In de commissie heeft u niet uitgelegd waarom hondenpoepbeleid onder dit hoofdstuk valt. Nog
minder waarom dit zo'n prioriteit moet hebben. Laten de medewerkers eerst maar eens een sub
sidieverordening en helder communicatiebeleid opzetten voordat ze aan deze onzin beginnen
waar bovendien als het op uitvoering en handhaving neerkomt geen geld en geen mankracht voor
is.
Hardnekkig is het misverstand dat de hondenbelasting iets te maken zou hebben met dit honden-
poep-beleid. Uit de verordening blijkt zonneklaar dat deze bedoeld is ter voorziening in Algemene
Middelen. Argumenten in de zin van "de vervuiler betaalt" zijn hier dus niet aan de orde. Ca 1000
gezinnen moeten nog eens f. 80.000.- extra aan Algemene Middelen opbrengen alleen maar om
dat ze een hond hebben. Je reinste discriminatie. Afschaffen dus. Wanneer we die last eerlijk
verdelen komt dat neer op f.8.- extra OZB. Bij de behandeling van de begroting voelden enkele
partijen daar wel voor, maar het overviel ze een beetje. Daarom nu een herkansing waartoe ik de
volgende motie wil indienen. Deze motie is inmiddels voldoende ondertekend. De tekst van de
motie luidt:
De Gemeenteraad van Boarnsterhim,
in vergadering bijeen op maandag 18 juni 2001;
Overwegende dat een algemene heffing met als grondslag het bezit van een hond uit de tijd is;
Besluit:
De hondenbelasting wordt afgeschaft met ingang van het jaar 2002.
De dekking daarvoor kan worden gevonden in een verhoging van de opbrengst van de OZB met
ca f. 80.000.-
Toelichting:
Opbrengst OZB ca f. 5.800.000.- door ca 9000 huishoudens
Opbrengst Hondenbelasting ca f. 80.000.- door ca 1000 huishoudens
Hondenbezitters betalen derhalve ca f. 80.- extra algemene belasting.
Wanneer dat in de OZB verwerkt wordt geeft dat een gemiddelde stijging per aanslag van nog
geen negen gulden."
Side 7
notulen ried 18-06-2001 2e versie.doc/absh/7