Infrastructuur. De frequentie waarmee de Raad wordt geconfronteerd met forse overschrijdingen bij grote projecten is veel te hoog. Concrete vraag: Welke maatregelen heeft u getroffen om tot een betere projectbeheersing te komen. Nogmaals dring ik aan op een structurele verbetering van het groenonderhoud. Ten aanzien van de planvorming betreffende het UTD terrein wacht ik eerst nadere berichten af. De discussie over het thema "De Groene Grens" zal ook aan Boarnsterhim niet voorbij gaan. Voor de fractie van Democraten 66 betekent dat extra aandacht voor de wijze waarop nog uitbreiding van bebouwing bij onze dorpen kan plaatsvinden. Het bedrijfsterrein Biensma Frisia heeft het landschappelijk aanzien van onze gemeente geen goed gedaan. Ik reali seer me, dat ik daar ook zelf mede voor verantwoordelijk ben. Laten we trachten daar met goe de architectuur en veel groen toch nog wat aardigs van te maken. Maar met dit soort aanslagen op de open ruimte moeten we niet verder gaan. De Gemeente Boarnsterhim is mooi op maat wordt wel gezegd. Dat geldt voor ons ook voor de omvang van bevolking en bedrijvigheid. We zullen ons meer moeten richten op de kwaliteit van de omgeving voor onze bewoners en toeris ten en niet meer op groei in kwantiteiten. Enkele recente voorbeelden van voorstellen uwerzijds voor aanslagen op groen en open ruimte zijn: Het Grouster Bos; de vestiging van een tankstation bij de Blauwe Tent en de nieuwvestiging van een agrarisch bedrijf midden in de Wergeaster Pol der. Dat lijken slechts incidenten maar het zijn ook symptomen van het gemak waarmee de kwa liteit van onze omgeving aan de kant wordt geschoven. De fractie van Democraten 66 zal daar niet aan mee doen. Bestuur en organisatie. Ik heb vertrouwen in de organisatie en in het traject tot verdere ontwikke ling. Daarbij zal wel een stevige samenwerking met andere gemeenten noodzakelijk zijn om tot het gewenste kwaliteitsniveau te komen. Maar nogmaals: schandalig dat u deze mensen opnieuw zo lang op concrete plannen voor een nieuwe huisvesting laat wachten. In deze nota schuift alles weer een paar jaar op. In de commissie heeft u niet uitgelegd waarom hondenpoepbeleid onder dit hoofdstuk valt. Nog minder waarom dit zo'n prioriteit moet hebben. Laten de medewerkers eerst maar eens een sub sidieverordening en helder communicatiebeleid opzetten voordat ze aan deze onzin beginnen waar bovendien als het op uitvoering en handhaving neerkomt geen geld en geen mankracht voor is. Hardnekkig is het misverstand dat de hondenbelasting iets te maken zou hebben met dit honden- poep-beleid. Uit de verordening blijkt zonneklaar dat deze bedoeld is ter voorziening in Algemene Middelen. Argumenten in de zin van "de vervuiler betaalt" zijn hier dus niet aan de orde. Ca 1000 gezinnen moeten nog eens f. 80.000.- extra aan Algemene Middelen opbrengen alleen maar om dat ze een hond hebben. Je reinste discriminatie. Afschaffen dus. Wanneer we die last eerlijk verdelen komt dat neer op f.8.- extra OZB. Bij de behandeling van de begroting voelden enkele partijen daar wel voor, maar het overviel ze een beetje. Daarom nu een herkansing waartoe ik de volgende motie wil indienen. Deze motie is inmiddels voldoende ondertekend. De tekst van de motie luidt: De Gemeenteraad van Boarnsterhim, in vergadering bijeen op maandag 18 juni 2001; Overwegende dat een algemene heffing met als grondslag het bezit van een hond uit de tijd is; Besluit: De hondenbelasting wordt afgeschaft met ingang van het jaar 2002. De dekking daarvoor kan worden gevonden in een verhoging van de opbrengst van de OZB met ca f. 80.000.- Toelichting: Opbrengst OZB ca f. 5.800.000.- door ca 9000 huishoudens Opbrengst Hondenbelasting ca f. 80.000.- door ca 1000 huishoudens Hondenbezitters betalen derhalve ca f. 80.- extra algemene belasting. Wanneer dat in de OZB verwerkt wordt geeft dat een gemiddelde stijging per aanslag van nog geen negen gulden." Side 7 notulen ried 18-06-2001 2e versie.doc/absh/7

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2001 | | pagina 9