2 3 Het COA biedt ook voor de vestiging van een kleiner AZC een goed voorzieningenniveau. Er is behoefte aan duidelijkheid over de voorzieningen, welke het COA biedt bij de opzet van een centrum voor 250 asielzoekers. Mevrouw Haarsma van het COA meldt dat het voorzieningenni veau in een AZC van 250 bewoners gelijk is een AZC van 400 bewoners. Samengevat ziet het voorzieningenniveau er als volg uit. bouw en aanleg van de accommodatie; - bijdrage in de kosten van informatievoorziening; verschillende bijdragen in de kosten van onderwijs (o.a. huisvesting, leermiddelen); - bijdrage voor versterking regiopolitie; via Landelijke Huisartsenvereniging aanbod om gebruik te maken van huisartsenpool; via de landelijke vereniging van GGD 'en aanbod voor specifieke medische zorg. Gelet op het politieke belang dat wordt gehecht aan duidelijkheid omtrent het voorzieningenni veau van een kleiner AZC ten opzichte van het voorzieningenniveau dat hoort bij een AZC van 400 personen, hebben wij het COA verzocht hierover ons afzonderlijk aanvullend te informeren. Wij spannen ons ervoor in u deze informatie tijdig te doen toekomen opdat deze aanvullende in formatie betrokken kan worden bij de behandeling van dit agendapunt in de raad van 25 septem ber 2001 3.1 Locatie Akkrum Oost is geschikt voor de vestiging van 250 asielzoekers De onderzoekscommissie geeft in haar rapport aan dat locatie Akkrum Oost niet geschikt is voor een AZC voor 400 bewoners. Onder voorwaarden, is deze plek wel een aanvaardbare locatie voor de opvang van asielzoekers. De verantwoordelijkheid, om te voldoen aan deze voorwaar den, ligt bij het COA. Om op korte termijn een opvanglocatie te kunnen realiseren ligt onze keus voor Akkrum-Oost voor de hand. Locatie Akkrum Oost is eerder door ons aangewezen en is ge schikt voor een AZC van 250 asielzoekers. 3.2 Het verrichten van een nieuw locatie onderzoek is niet wenselijk In scenario 2, welke de onderzoekscommissie in haar aanbevelingen noemt, zou u kunnen beslui ten tot een nieuw locatieonderzoek. Een nieuw locatie onderzoek kost veel tijd en leidt tot onrust onder de bewoners bij locaties in andere dorpen. Dit lijkt ons niet wenselijk. Daarnaast roept de keuze voor een andere locatie nieuwe weerstanden op, wat kan leiden tot een herhaling van de pas gevolgde procedure. 3.3. Kiezen voor scenario 1 is uitgesloten In scenario 1 meldt de onderzoekscommissie dat u onder andere zou kunnen besluiten om niet mee te werken aan het verzoek van het COA en dat u uw besluit van 20 februari 2000 intrekt. Wij hebben echter onze maatschappelijke verantwoordelijkheid ten aanzien van de opvang van asielzoekers. Het lijkt ons uitgesloten dat u kiest voor de mogelijkheid om geen AZC te vestigen in Boarnsterhim, omdat u in principe voor vestiging van een AZC heeft gekozen. Kanttekeningen: - Weerstand van de stichting AON is te weerleggen De voorzitter van de stichting AON heeft reeds in de commissie AZ vergadering van 7 juni jl. uit gesproken dat hij het moreel onverantwoord vindt dat de keus voor Akkrum-Oost zou worden gemaakt om alsnog een AZC te vestigen. "Dat kan men Akkrum-Oost niet aandoen", aldus voor zitter Sevinga. Hij heeft ook toegezegd dat de stichting zich zal blijven verzetten tegen de vesti ging van asielzoekers op locatie Akkrum-Oost. Dergelijke uitlatingen passen ons inziens niet bij de gemaakte afspraken bij het instellen van de onderzoekscommissie. De stichting AON heeft zich hierbij, evenals de gemeente, op voorhand geconformeerd aan de resultaten van het onderzoek door de onderzoekscommissie 07. Vestiging AZC/szpe/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2001 | | pagina 16