voor het te heffen tarief is besloten om een maximumtarief per reisdocument bij de invoering van
de NGR vast te stellen.
1.3 De bovengrens is vastgesteld.
De hoogte van het maximumtarief is gedegen onderzocht. Daarbij is op nauwgezette wijze in een
praktijk opstelling gemeten en gerekend. Allerlei instanties (zoals het ministerie van Binnenlandse
Zaken, de VNG en de Nederlandse Vereniging van Burgerzaken) zijn daarbij betrokken geweest.
De maximumtariefstelling is na overleg met hen overeengekomen en kan als kostendekkend wor
den beschouwd. Daarbij zullen de afzonderlijke bedragen in hun onderlinge samenhang moeten
worden gezien. Daarmee is voor iedere gemeente de basis voor kostendekkendheid aangereikt.
2 De verschillen tussen reisdocumenten zijn geminimaliseerd.
Sinds de zeventiger jaren hanteren vele gemeenten jeugdtarieven. Ook wij. De gebruiksvarianten
en de geldigheidsduur van de verschillende reisdocumenten zijn echter steeds meer op elkaar af
gestemd en aan elkaar gelijk geworden. De argumenten van toen om jongeren (tot 16 jaar) reduc
tie te geven op de te heffen reisdocumentenleges zijn daarmee grotendeels vervallen. Ook het in
voeren van de identificatieplicht (vanaf 12 jaar) en de gewijzigde positie en het bestedingspa
troon van jongeren hebben daaraan bijgedragen.
De verschillen in tariefstelling vanaf 1 oktober voor de NGR zijn zodanig klein dat het vaststellen
van jeugdtarieven bij paspoorten niet meer nodig is.
3 Veranderde leges wordt met een Verordening tot wijziging van de legesverordening gefor
maliseerd.
De huidige legesverordening 2001 zal aangepast moeten worden. Dit komt door het vaststellen
van de verordening tot wijziging tot stand.
4 De Gemeentelijke Identiteitskaart wordt niet meer verstrekt.
Vanaf 1 januari 1993 heeft Boarnsterhim, net als vele andere gemeenten, de Gemeentelijke Iden
titeitskaart (GIK) aan burgers afgegeven. De invoering van de Europese identiteitskaart is aanlei
ding geweest om met het gemeentelijk legitimatiebewijs op 30 december 1994 te stoppen.
Voor de GIK heeft de gemeenteraad de"Verordening op de gemeentelijke identiteitskaart en het
"Reglement inzake de vermelding van gegevens op de identiteitskaart" vastgesteld. Beide kunnen
ingetrokken worden.
Kanttekeningen:
De gemeenteraad is vrij om de te heffen leges onder de aangegeven bovengrens vast te stellen.
Verschillende deskundigen zijn het er over eens dat de afzonderlijke tarieven voor de verschillen
de reisdocumenten kostendekkend zijn vastgesteld indien men deze in onderling verband be
schouwd. En ook niet meer dan kostendekkend!
Verwacht wordt dan ook dat de meeste gemeenten, in dat kader, zullen kiezen om de maximale
prijs te heffen; de aangegeven bovengrens.
Financiën:
De bedragen zijn onder voorbehoud van goedkeuring door de Rijksministerraad en de Raad van
State door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten bekend gemaakt. De VNG heeft desalniet
temin geadviseerd de genoemde bedragen te hanteren voor de wijziging van de gemeentelijke le
gesverordening.
Gemeenten kunnen desgewenst minder dan de maximumtarieven voor het gemeentelijk deel van
de leges berekenen. Dit heeft zijn weerslag in het totaaltarief van het reisdocument dat door de
burger moet worden betaald. Dit betekent dat de bedragen uit de VNG-tabel niet zonder meer
Pagina 2
08. NGR (Nieuwe Generatie Reisdocumenten)/bvmj/2