Pagina 2 Op grond van artikel 46, derde lid van de Woningwet dient een aanvraag, waaraan niet zonder meer medewerking kan worden verleend, tevens te worden beschouwd als een verzoek om vrij stelling van de bestemmingsplanvoorschriften. De beslissingsbevoegdheid om al of niet mede werking te verlenen is in het onderhavige geval voorbehouden aan de gemeenteraad. Argumenten: B-zijn geen planologische bezwaren tegen een uitbreiding van het Theehuis richting het water. Voor het gebied Waterfront te Grou wordt een nieuw bestemmingsplan c.q. planologisch regiem voorbereid. Dit dient aan te vangen met een projectopdracht, die gemeentebreed besproken zal worden. Uw gemeenteraad heeft in dit verband een voorbereidingsbesluit genomen op 25 sep tember 2001Het Theehuis maakt hiervan onderdeel uit. In het kader van de opwaardering en de ontwikkeling van een planologisch regiem voor het Wa terfront, zijn onlangs een aantal informatiebijeenkomsten gehouden. Een evaluatie van deze bij eenkomsten, tezamen met het door de gemeente te bepalen ambitieniveau voor het Waterfront moet nog plaatsvinden. Om daar waar mogelijk nu al tot het versterken van verblijfs- en bedrijfsfuncties te kunnen ko men, willen we ondernemers-initiatieven niet op de lange baan schuiven. Met name als sprake is van initiatieven op eigen gronden (van de ondernemer) kan een afweging van de initiatieven plaatsvinden buiten het planproject Waterfront, dus in een separate procedure. Tegen een uitbreiding van het Theehuis bestaan geen planologische bezwaren. Een uitbreiding draagt bij een hoogwaardig toeristisch-recreatief Waterfront. De uitbreiding is in overeenstemming met het onlangs opgestarte horecavestigingsbeleid voor Grou. Tot voor kort was de gemeente van mening dat, gezien het karakter van de oude kern van het Grou, uitbreiding van horeca niet meer gewenst was, omdat er al een uitstekend scala aan hore- cavoorzieningen aanwezig was. Door uitbreiding van de horeca dreigde de leefbaarheid van de dorpskern in gevaar te komen. Tegen deze achtergrond is op 30 juli 1996 besloten beperkingen vast te stellen aan de uitbreiding van de horecabestemmingen in de oude kern van Grou. Uitbrei dingen van bestaande horeca-inrichtingen en nieuwvestiging behoorde daarna in dit gebied niet meer tot de mogelijkheden. Om redenen van kwaliteitsbehoud, kwaliteitsverbetering en het bieden van voldoende ontplooi ingsmogelijkheden voor de ondernemer heeft het college onlangs besloten de zogenaamde horecastop' op te heffen en voor een nieuw horecavestigingsbeleid te kiezen. Dit horecavesti gingsbeleid biedt meer mogelijkheden voor bestaande hotels en restaurants en voor de nieuwves tiging van hotels en restaurants. De verruimde mogelijkheden geiden echter uitsluitend voor ge mengde gebieden, zijnde gebieden waar de woonfunctie gecombineerd wordt met de horeca- en/of winkelfunctie. Onderhavige locatie maakt deel uit van het Waterfront van Grou en is der halve aan te merken als een dynamische omgeving, gericht op zowel wonen, bedrijvigheid, recre atie als horeca. Een uitbreiding van het Theehuis behoort dus tot de mogelijkheden die het opge starte horecavestigingsbeleid biedt. De uitbreiding is uit het recreatief oogpunt aantrekkelijk. In het voorgaande werd de recreatiefunctie van het Waterfront al even opgemerkt. Voor de ge vestigde horeca aan het Waterfront is het benutten van deze functie van bedrijfstechnisch be lang. Specifiek met betrekking tot deze functie willen wij opmerken dat een uitbreiding van het Theehuis met een overdekt terras uit recreatief oogpunt aantrekkelijk is, zeker als we de gemid delde weersomstandigheden in Nederland in ogenschouw nemen. 03. principeverzoek Theehuis Meersweg 9 Grou/rosh/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2001 | | pagina 22