Op 4 oktober heeft het Algemeen Bestuur van Westergo Bedrijven besloten tot een fusie tus
sen de Marrelân Groep te Sneek en Westergo Bedrijven te Franeker en het gefuseerde bedrijf
te structureren volgens het zogenaamde publieke/private model N.V. met structuurregime.
Dit model kenmerkt zicht door een helder onderscheid tussen politiek/bestuurlijk beleid en on
dernemen. De op te richten N.V. is de rechtspersoon die toegesneden is op het drijven van
een onderneming, waarin de voorwaarden aanwezig zijn voor een slagvaardig en marktcon
form handelen. De deelnemende gemeenten kunnen politiek-bestuurlijke invloed blijven uitoe
fenen op het algemeen bestuur van het openbaar lichaam, dat op zijn beurt weer invloed kan
uitoefenen op de N.V.
Formeel gaat het nu om het opheffen van de huidige gemeenschappelijk regeling, om het
aangaan van een nieuwe gemeenschappelijke regeling en het aanwijzen van een lid van het
Algemeen Bestuur van de nieuwe Gemeenschappelijke Regeling.
Tevens dient een besluit te worden genomen over de gevraagde bijdrage aan het benodigde
aanvangsvermogen van het nieuw openbaar lichaam.
Argumenten:
1.1 De Gemeenschappelijke Regeling werkvoorzieningschap Westergo eerst moet worden opge
heven alvorens een nieuwe gemeenschappelijke regeling kan worden getroffen.
Artikel 34 van de huidige gemeenschappelijke regeling bepaalt dat "de regeling wordt opge
heven bij daartoe strekkende besluiten van de gemeenteraden van tenminste tweederde van
het aantal deelnemende gemeenten".
2.1 Voor het realiseren van integratie van activiteiten van Westergo en Marrelân het aangaan van
een nieuwe gemeenschappelijke regeling noodzakelijk is.
Voorgesteld wordt een nieuwe gemeenschappelijke regeling aan te gaan onder de naam
Fryslân-West conform artikel 1 van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen.
De nieuwe regeling komt in sterke mate overeen met de vigerende regeling.
Het is niet mogelijk om een nieuwe GR met terugwerkende kracht per 1-1-2002 in te laten
gaan. Het is daarom van belang om voor 1 januari 2002 te besluiten de oude regeling op te
heffen en een nieuwe aan te gaan zodat niet een jaar in het fusieproces wordt verloren.
Meerwaarde van de integratie van activiteiten is dat hiermee in een gezond bedrijf kan
worden voorzien met een maximum aan werksoorten, een optimale spreiding van vestigingen
over de regio en een lagere gemeentelijke bijdrage.
3.1Het algemeen bestuur volgens de nieuwe regeling bestaat uit door de raden uit hun midden
-de voorzitter inbegrepen- aan te wijzen leden.
Artikel 7 van de nieuwe gemeenschappelijke regeling geeft aan dat elke raad hiertoe een lid
aanwijst en tevens één plaatsvervangend lid.
4.1 Om tot een gezond nieuw bedrijf te komen is een aanvangsvermogen van f 10 miljoen
4.537.802,16nodig.
Dit bedrag komt voor f 4 miljoen 1.815.120,86) van de Westergo gemeenten en
f 6 miljoen 2.722.681,30) van de Marrelân gemeenten. Westergo beschikt over een
algemene reserve van f 1.114.561 505.765,73) zodat f 2.885.429
1.309.350,60) dient te worden bijgestort door de aangesloten gemeenten. De verdeling
hiervan is berekend naar het aantal personen afkomstig uit de aangesloten gemeenten per
1 september 2001; voor Boarnsterhim betekent dit een bedrag van f 247.132 112.143).
Voorgesteld wordt deze éénmalige bijdrage ten laste van de algemene middelen te brengen.
De toekomstige lagere bijdrage (vanaf 2005) kan alsdan ten gunste komen van onze eigen
exploitatie.
Pagina 2
08. fusie Westergo Bedrijven en Marrelân Groep/cmhv/2