1.2 Er is, anders dan 25 jaar geleden, geen sociale noodzaak meer om een jachthaven annex
kampeerterrein indirect te subsidiëren middels een huurprijs die ver beneden de marktwaarde
van de grond ligt.
Verbeteringen moeten thans uit de normale bedrijfsvoering gefinancierd kunnen worden, te
meer omdat in de afgelopen jaren door de lage huurprijs een flink eigen vermogen is gevormd
waaruit een groot gedeelte van de voorgenomen renovatie van het complex is bekostigd.
1.3 Bij voortzetting van de bestaande financiële verhoudingen zat de nu ai scheve verhouding
tussen waarde van de ondergrond en de opbrengst in de komende 25 jaar nog verder ver
slechteren.
De huurprijs kan in de komende decennia niet kan worden aangepast. De indirecte subsidie
aan de stichting stijgt dan navenant, terwijl dat niet nodig is.
1.4 Door vrijkomende extra middelen in te zetten ais aandeel van de gemeente in verband van
cofinanciering ter uitvoering van bijvoorbeeld het Friese merenplan, de gebiedsgerichte aan
pak plattelandsverbetering en dorpsvernieuwing kan een aanzienlijk hoger maatschappelijk
rendement worden verkregen.
Voor Akkrum, als dorp aan de Staandemastroute, zijn kansen om hiervan optimaal te profite
ren. Eerdere privatiseringen van recreatiecomplexen in Terherne en Grou hebben forse inves
teringen in voorzieningen in de gemeente mogelijk gemaakt door cofinanciering met Europe
se- en Rijksmiddelen. Deze investeringen konden worden gedaan zonder verschuivingen in de
begroting en kwamen dus niet tot stand ten koste van andere beleidsvelden. De mogelijkheid
om opnieuw een vliegwieleffect te bereiken is reëel. Het voortbestaan van de jachthaven is
niet afhankelijk van verhoging van het rendement van de ondergrond en verdere verbeterin
gen van de voorzieningen op het complex evenmin.
2. De gemeenteraad van Boarnsterhim is op grond van de statuten van de Stichting Recreatie
oord Tusken de Marren bevoegd om de leden van het bestuur te benoemen.
Van de door de raad te benoemen leden worden drie leden van het bestuur benoemd op
voordracht van de in de statuten aangewezen verenigingen uit Akkrum.
3. De statuten wijzen burgemeester en wethouders aan om uit de bestuursleden de voorzitter te
benoemen.
In de besprekingen die met de verenigingen uit Akkrum zijn gevoerd over de doelstelling van
ons college, is door een van de verenigingen de suggestie gedaan om een voorzitter aan te
wijzen die niet rechtstreeks annex is met het gemeentebestuur. Wij voelen voor deze sugges
tie en zullen, als u kunt instemmen met de voorgestelde koers, te weten het streven naar een
grotere maatschappelijke betekenis van het complex, buiten de directe gemeentelijke kring
een kandidaat-lid te zoeken die het voorzitterschap van de stichting op zich wil nemen. Wij
zijn dan, overeenkomstig onze statutaire bevoegdheid, bereid om het bestuur uit te breiden
tot zeven leden.
Kanttekeningen:
1. De gemeente moet extra oog hebben voor de positie van de bestaande ondernemers binnen
het complex.
In gespreken met de onderneming De Drijfveer die op het terrein is gevestigd is ons duidelijk
geworden dat de stichting de exploitatie van het complex sinds kort aan deze onderneming
verhuurt. Daarmee is de positie van deze onderneming een andere geworden dan voorheen.
Ofschoon voor deze wijze van exploitatie geen toestemming is gevraagd en niet past binnen
de statuten menen wij dat dit De Drijfveer niet valt te verwijten. Wij vinden dan ook dat de
gemeentelijke vertegenwoordigers in het stichtingsbestuur in de opties om een beter maat
schappelijk rendement te halen in elk geval moet worden gevraagd een optie te onderzoeken
waarin dit bedrijf een rol kan spelen, in welke vorm dan ook, in de exploitatie van het com
plex of een deel ervan.
Pagina 2
11benoeming bestuursleden stichting Tusken de Marren l/ezhb/2