de overeenkomsten. De overeenkomsten zijn opgezet en gescreend door juristen van Deloitte
Touche.
2. De gemeente zal het gebouw tijdelijk verhuren aan de OSG Sevenwo/den en Bibliotheek
Nadat het gebouw is opgeleverd zal de gemeente als eigenaar het gebouw tijdelijk verhuren
aan de school en de bibliotheek. Deze tijdelijke verhuur is noodzakelijk in verband met het
tijdstip van verkoop c.q. overdracht aan de beheerstichting. Dit tijdstip ligt op een later mo
ment in verband met de fiscale bepalingen. Het tijdstip van verkoop en overdracht ligt ver
moedelijk in januari 2003.
3. Er zijn geen aanwijsbare belangen dat de gemeente in deze stichting moet deelnemen.
Het optimaal beheer en exploitatie is voldoende vastgelegd in de bijbehorende overeenkom
sten. Feitelijk wordt de constructie versterkt indien de gemeente op afstand staat van de be
heerstichting. De relatie tussen gemeente de OSG en de Bibliotheek is op een andere wijze
gewaarborgd. Voor de OSG is dit de huisvestingsverordening en het doordecentraliseren van
huisvestingstaken zoals verderop wordt voorgesteld. Met de bibliotheek bestaat een subsidie
relatie waarin o.a. de financiële zaken met de gemeente geregeld worden.
4. De belangen van de gemeente zijn voldoende gewaarborgd.
Aangezien wordt voorgesteld dat de gemeente niet deelneemt in de beheerstichting behoeft
de gemeente alleen akkoord te gaan met de ontwerp-statuten en de toekomstige wijzigingen.
Over de statuten zijn geen opmerkingen te maken.
5. De belangen van de gemeente zijn voldoende gewaarborgd in de koopovereenkomst.
Belangrijkste bepaling is voor de gemeente het verkoopregulerend beding. Het verkoopregule-
rend is mede belangrijk in verband met de te behalen fiscale voordelen. Het beding regelt te
vens op welke wijze het gebouw terugkomt in eigendom van de gemeente. Op grond van de
onderwijswetgeving gaan onderwijsgebouwen na buitengebruikstelling terug in eigendom naar
de gemeente. Ook bij instellingen zoals de bibliotheek is dit gebruikelijk. Tijdens het in ge
bruik zijn van het gebouw blijft de gemeente economisch eigenaar. In de situatie van de OSG
en Bibliotheek wordt dit geregeld via het verkoopregulerend beding.
6. Beheer en exploitatie van het gebouw worden hiermee eenvoudiger gemaakt..
In een bijgevoegde notitie wordt uitleg gegeven over de mogelijkheden van het doordecentra
liseren van huisvestingstaken naar het schoolbestuur. In deze situatie zou het gaan om drie
zaken:
- De verzekering van het gebouw. De gemeente is risicodragend en verzekert normaliter de
schoolgebouwen en ontvangt hier een vergoeding van het Rijk. In deze situatie wordt de
verzekeringsplicht overgedragen naar de nietuwe eigenaar, de beheerstichting.
De gemeente draagt de geldmiddelen behorende bij de verzekering van een dergelijk ge-
Bouw over naar de OSG en deze instelling regelt dit verder met de beheerstichting
- De OZB-belasting. Deze belasting voor onderwijsgebouwen komt eveneens in zijn geheel
voor rekening van de gemeente. Ook het hierbij behorende bedrag zoals geraamd in de
begroting kan worden overgeheveld naar de OSG.
- De onderhoudsvoorzieningen buitenkant gebouw. In voorkomende gevallen kan de OSG
een aanvraag indienen bij de gemeente voor het uitvoeren onderhoudsvoorzieningen. Deze
voorzieningen zijn met name genoemd in de huisvestingsverordening. Voorgesteld wordt
dit onderhoud over te hevelen naar de school, zodat deze dat kan onderbrengen bij de
beheerstichting. De bibliotheek zal op een zelfde wijze opereren.
Bij het overhevelen van deze onderhoudsvoorziening behoort ook een bepaald bedrag.
De hoogte van dit bedrag zal worden bepaald indien de meerjarige onderhoudsraming is
Pagina 3
16.beheerstichtingOSGBib.rvl/owhs/3