herschikking van bestaande voorzieningen krijgt prioriteit;
het gemeentelijk welzijnssubsidiebeleid is gericht op het sturend inzetten van de
financiële middelen teneinde een optimaal kwalitatief gebruik en beheer van ac
commodaties te realiseren;
aan het Integraal Accommodatieplan moet een Meerjaren Investering Plan worden
gekoppeld met behulp waarvan kan worden aangesloten op het gemeentelijk
(meerjaren) begrotingstraject,
c. Om tot een succesvol integraal accommodatiebeleid te komen dienen in elk geval de vol
gende stappen te worden gezet:
integrale afweging van vraag en aanbod accommodaties en locaties binnen Stuur
groep panden en terreinen.;
inventarisatie van vraag en aanbod van accommodaties nu en in de toekomst
dient te leiden tot een Integraal Accommodatieplan
aan het op te stellen Integraal Accommodatieplan dient een Meerjaren Investering
Plan te worden gekoppeld.
2. Integraal accommodatiebeleid kan alleen dan effectief zijn a/s verschillende disciplines
samenwerken binnen vooraf vastgesteld beleidskaders.
Indien uw raad akkoord gaat met de notitie integraal accommodatiebeleid wordt een in
tersectorale stuurgroep PANTER gevormd, waarin de ontwikkelingen op de diverse be
leidsterreinen worden ingebracht alsmede vraag en aanbod naar accommodaties en loca
ties met als doel dit in samenhang te kunnen afwegen en integrale voorstellen te kunnen
formuleren.
3. Inventarisatie van het aanbod van de accommodaties een basisvoorwaarde is om tot in
tegraal accommodatiebeleid te komen.
Een belangrijke peiler van integraal accommodatiebeleid is een compleet en helder zicht
op de kwantiteit en kwaliteit van het huidige gebouwenbestand. Daarnaast is natuurlijk
ook het inzicht in de huidige en toekomstige vraag naar accommodaties van belang.
De inventarisatie van het gebouwenbestand is een enorme klus; het betreft een eenmalige
inhaalslag. De inventarisatie dient vervolgens uiteraard actueel te worden gehouden.
De eenmalige inhaalslag kan niet met de huidige beschikbare capaciteit worden uitge
voerd; derhalve wordt verzocht om hiervoor extra middelen beschikbaar te stellen.
Bij de inventarisatie kan overigens deels gebruik gemaakt worden van de gegevens in het
rapport van Deloitte en Touche uit 1999. Deels omdat lang niet alle benodigde gegevens
hierin zijn opgenomen. Daarnaast zijn er natuurlijk sinds 1999 ook de nodige wijzigingen
in het bestand.
4. Het betreft hier een eenmalige noodzakelijke activiteit als noodzakelijke voorwaarde voor
het ontwikkelen van structureel beleid.
In 1999 is door uw raad de Reserve voor welzijnsdoeleinden ingesteld. Het doel van deze
reserve is het intensiveren van het welzijnsbeleid, in het bijzonder op het terrein van het
accommodatiebeleid. De reserve kan gebruikt worden voor de ontwikkeling van beleid en
incidentele activiteiten die leiden tot structurele beleidsontwikkeling.
Kanttekeningen:
Niet van toepassing.
Financiën:
De stand van de Reserve voor welzijnsdoeleinden is toereikend.
De financiële gevolgen van integraal accommodatiebeleid zijn op dit moment nog niet inzichtelijk
te maken en vormen uiteraard onderdeel van de door uw raad te maken keuzes.
Pagina 2
12.Integraal accommodatiebeleid/cmhv/2