herschikking van bestaande voorzieningen krijgt prioriteit; het gemeentelijk welzijnssubsidiebeleid is gericht op het sturend inzetten van de financiële middelen teneinde een optimaal kwalitatief gebruik en beheer van ac commodaties te realiseren; aan het Integraal Accommodatieplan moet een Meerjaren Investering Plan worden gekoppeld met behulp waarvan kan worden aangesloten op het gemeentelijk (meerjaren) begrotingstraject, c. Om tot een succesvol integraal accommodatiebeleid te komen dienen in elk geval de vol gende stappen te worden gezet: integrale afweging van vraag en aanbod accommodaties en locaties binnen Stuur groep panden en terreinen.; inventarisatie van vraag en aanbod van accommodaties nu en in de toekomst dient te leiden tot een Integraal Accommodatieplan aan het op te stellen Integraal Accommodatieplan dient een Meerjaren Investering Plan te worden gekoppeld. 2. Integraal accommodatiebeleid kan alleen dan effectief zijn a/s verschillende disciplines samenwerken binnen vooraf vastgesteld beleidskaders. Indien uw raad akkoord gaat met de notitie integraal accommodatiebeleid wordt een in tersectorale stuurgroep PANTER gevormd, waarin de ontwikkelingen op de diverse be leidsterreinen worden ingebracht alsmede vraag en aanbod naar accommodaties en loca ties met als doel dit in samenhang te kunnen afwegen en integrale voorstellen te kunnen formuleren. 3. Inventarisatie van het aanbod van de accommodaties een basisvoorwaarde is om tot in tegraal accommodatiebeleid te komen. Een belangrijke peiler van integraal accommodatiebeleid is een compleet en helder zicht op de kwantiteit en kwaliteit van het huidige gebouwenbestand. Daarnaast is natuurlijk ook het inzicht in de huidige en toekomstige vraag naar accommodaties van belang. De inventarisatie van het gebouwenbestand is een enorme klus; het betreft een eenmalige inhaalslag. De inventarisatie dient vervolgens uiteraard actueel te worden gehouden. De eenmalige inhaalslag kan niet met de huidige beschikbare capaciteit worden uitge voerd; derhalve wordt verzocht om hiervoor extra middelen beschikbaar te stellen. Bij de inventarisatie kan overigens deels gebruik gemaakt worden van de gegevens in het rapport van Deloitte en Touche uit 1999. Deels omdat lang niet alle benodigde gegevens hierin zijn opgenomen. Daarnaast zijn er natuurlijk sinds 1999 ook de nodige wijzigingen in het bestand. 4. Het betreft hier een eenmalige noodzakelijke activiteit als noodzakelijke voorwaarde voor het ontwikkelen van structureel beleid. In 1999 is door uw raad de Reserve voor welzijnsdoeleinden ingesteld. Het doel van deze reserve is het intensiveren van het welzijnsbeleid, in het bijzonder op het terrein van het accommodatiebeleid. De reserve kan gebruikt worden voor de ontwikkeling van beleid en incidentele activiteiten die leiden tot structurele beleidsontwikkeling. Kanttekeningen: Niet van toepassing. Financiën: De stand van de Reserve voor welzijnsdoeleinden is toereikend. De financiële gevolgen van integraal accommodatiebeleid zijn op dit moment nog niet inzichtelijk te maken en vormen uiteraard onderdeel van de door uw raad te maken keuzes. Pagina 2 12.Integraal accommodatiebeleid/cmhv/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2002 | | pagina 45