Op grond van artikel 46, derde lid, van de Woningwet dient een aanvraag, waaraan niet zonder
meer medewerking kan worden verleend, tevens te worden beschouwd als een verzoek om vrij
stelling van de bestemmingsplanvoorschriften. De beslissingsbevoegdheid om al of niet mede
werking te verlenen is in onderhavig geval voorbehouden aan de gemeenteraad.
Argumenten:
1.1. De antennemast dient ter vervanging van de bestaande antennemast in Akkrum.
De te plaatsen antennemast dient ter vervanging van de bestaande antennemast op een locatie
aan het Heechein te Akkrum. De antennemast op deze locatie heeft een hoogte van 60 meter.
Op grond van het ter plaatse geldende 'Dorpsvernieuwingsplan Akkrum-Komis de bestaande
antennemast aan het Heechein inbestemd met maximaal de bestaande bouwhoogte.
Enige jaren geleden heeft de gemeente Boarnsterhim het ministerie van Binnenlandse Zaken be
naderd om te onderzoeken of de mast in Akkrum niet verplaatst kon worden. Het blijkt nu dat
verplaatsing van de mast mogelijk is.
De netwerkplanner geeft er namelijk de voorkeur aan om op twee locaties een antennemast te
plaatsen, omdat de dekking in de gemeente Littenseradiel niet optimaal is. Onderzocht is daarom
of het plaatsen van een antennemast in Mantgum tot de mogelijkheden zou behoren. Inmiddels
heeft de gemeente Littenseradiel haar medewerking hiervoor toegezegd. Dit maakt het mogelijk
de mast in Akkrum te verplaatsen naar een locatie meer naar het oosten. De alternatieve locatie
is gevonden, achterop het sportterrein aan de Súdkant te Aldeboarn.
Omdat de bestaande mast te Akkrum feitelijk gesplitst wordt in twee masten, kan de mast ver
laagd worden van een huidige hoogte van 60 meter hoogte naar een hoogte van 53 meter. Er is
een locatie benodigd, waarop de antenne en eveneens een apparatuurhok van circa 1 5 m2 ge
plaatst wordt. De leverancier van het geheel zal tetranet zijn (Getronics en KPN).
1.2. Verplaatsing van de mast uit de bebouwde kom van Akkrum is gewenst.
In Akkrum komen veelvuldig signalen uit de bevolking die zich verzetten tegen de antennemast in
Akkrum. Men is bang voor hun gezondheid en geeft aan storing bij hun eigen apparatuur te on
dervinden. Dat de klachten gegrond zijn is niet waarschijnlijk. Zie voor een nader toelichting ali
nea 1.3. van de kanttekeningen. Dit neemt echter niet weg dat antennemasten van deze omvang
stedenbouwkundig gezien niet gewenst zijn in de bebouwde kom.
1.3. Uit het oogpunt van een goede ambulante zorgverlening is de dekking van een mobiel
communicatienetwerk van groot belang.
Met de verplaatsing van de antennemast van Akkrum naar Aldeboarn wordt de dekking voor de
communicatie over de openbare orde en veiligheid in de gemeente Boarnsterhim en de gemeente
Littenseradiel verbeterd.
1.4. Als alternatieve locatie voor de mast in Akkrum, heeft de plaatsing van een mast op het
sportterrein aan de Súdkant te Aldeboarn landschappelijk en stedenbouwkundig gezien de
voorkeur.
Vanuit het toekomstig GSM-beleid is het niet gewenst om hoge antennemasten in de bebouwde
kom te plaatsen. Plaatsing in het open landschap is eveneens niet gewenst. Uit landschappelijk
en stedenbouwkundig oogpunt wordt er de voorkeur aangegeven dat antennemasten aansluiten
bij de bestaande infrastructuur. Hierbij moet gedacht worden aan bebouwing, bebossing, ver
keersaders etc. In dat opzicht betekent een alternatieve locatie ten oosten van Akkrum, dat aan
sluiting dient te worden gezocht bij Aldeboarn.
De omgeving van Aldeboarn is onderzocht op alternatieve locaties voor de antennemast. Om re
denen van afstand tot de woonbebouwing en aansluiting op de bestaande infrastructuur, wordt
voor de plaatsing van een antennemast de voorkeur gegeven aan een locatie ten zuiden van de
Súdkant. We hebben het dan over het sportterrein of het industrieterrein.
Pagina 2
10. rosh201 plaatsen opstelpunt Sudkant c2000 te Aldeboarn/rosh/2