Extra aandacht moet geschonken worden aan het gegeven dat met name veel jongeren in de
leeftijd van 12-18 jaar stoppen met sporten. Hiertoe dienen maatregelen te worden genomen
waarbij verenigingen bijvoorbeeld samen met het jeugd en jongerenwerk en de scholen actief be
leid te voeren om jongeren te stimuleren te blijven sporten. Met name de breedtesport verdient
onze aandacht.
Tevens dient in de komende periode geïnvesteerd te worden in de kwaliteit van de sportaccom
modaties: saneren en moderniseren daar waar nodig. Ook dient er een transparant, evenwichtig
tarieven- en subsidiebeleid te worden ontwikkeld waarbij aard en omvang van de voorzieningen in
samenhang worden bekeken, voor zover de gemeente er invloed op heeft.
Uitgangspunt is dat er een vorm van een zwembadvoorziening blijft in onze gemeente die beter
voldoet aan de behoefte van de consument. Dit dient gerealiseerd worden binnen de huidige be
schikbare middelen en eventueel in samenwerking met een private partij.
Gehandicapten en seniorenbeleid
Het ingezet beleid dient te worden voortgezet. Dit beleid en de voorzieningen dienen gericht te
zijn op het zolang mogelijk zelfstandig en in hun eigen omgeving kunnen blijven wonen van ge
handicapten en ouderen, het zich veilig voelen en het kunnen deelnemen aan het maatschappelijk
verkeer. Binnen de verschillende beleidsterreinen van de gemeente zal rekening moeten worden
gehouden met de belangen van ouderen en gehandicapten. Wat betreft zorg dient de zorg van
huisarts en thuiszorg als basisvoorzieningen beschikbaar zijn voor elk dorp. Overigens dienen ar
rangementen te worden afgestemd op de behoefte van gehandicapten en ouderen zowel wat be
treft behoefte aan zorg als behoefte aan deelname aan maatschappelijke activiteiten. Dit vraagt
om en nauwkeurige afstemming tussen de verschillende instellingen die voorzieningen voor oude
ren bieden. De gemeente heeft hierbij een regisserende rol en kan zonodig sturend financiële
middelen inzetten.
Kunst, cultuur en recreatie
Kunst, cultuur en recreatie hebben betrekking op activiteiten in de vrije tijd die het geestelijk le
ven verrijken en zorgdragen dat men daarna weer de kracht en energie heeft om het gewone le
ven van werk, school en gezin weer aan te kunnen. Het beleid van de gemeente dient zich te
richten op het ondersteunen van zaken die de leefbaarheid bevorderen in cultuurrecreatieve zin
(bibliotheek, muziekonderwijs, Friese taal en cultuur, musea). Daarnaast dient het beleid van de
gemeente gericht te zijn op het stimuleren en ondersteunen van vernieuwende initiatieven op het
brede gebied van de kunst (beeldende vormgeving, letteren, toneel, film etc.)
Educatie
Net als in de sociale zekerheid dient ook de basiseducatie en volwasseneneducatie meer vraagge
richt gaan werken dan nu het geval. De behoefte van de inwoners van de gemeente, en met na
me van specifieke doelgroepen is de basis van het aanbod van de educatie. Trefwoorden zijn re
gie, inkoop en casemanagement waardoor ook bij educatie maatwerk en intensieve trajectbege
leiding geboden kan gaan worden.
Maatschappelijk werk
Op basis van de herstructurering van de sociale zekerheid dient ook het Algemeen Maatschappe
lijk Werk net als educatie meer vraaggericht te gaan werken. Nauwlettend dient gevolgd te wor
den en of de reorganisatie van het AMW inderdaad leidt tot een verandering in de dienstverle
ning, waarbij de vraag bepalend is en niet het aanbod. Dit betekent een meer flexibele inzet van
hulpeenheden en tevens verantwoording aan de gemeente als opdrachtgever.
Taalbeleid
Het huidige beleid op het gebied van de Friese taal zal worden voortgezet.
Pagina 7
Raadsprogramma 2002-2006/iajb/7