Pagina 2
Bestuur
De raad stelt zich positief op ten opzichte van de uitwerking van de vernieuwingen in het open
baar bestuur. De gewenste bestuursstijl kenmerkt zich door transparantie voor de burgers. Bur
gers spelen een betekenisvolle rol voor zowel de raad als voor het college en de gemeentelijke
organisatie. Voor de raad betekent dat de introductie van het vragenrecht van burgers en het op
doen van ervaringen met het actiever betrekken van burgers in een vroeg stadium van beleids- en
meningsvorming. Tussen raad en college worden hierover nadere afspraken gemaakt wie wan
neer op welke wijze de burgers betrekt bij concrete beleidsvraagstukken. De opgedane ervaringen
worden periodiek geëvalueerd om zodoende daarvan te leren. Het dualisme wordt zo als een
groeimodel geïntroduceerd. In de planning van de raadsvergaderingen wordt ruimte ingelast voor
thematische bijeenkomsten.
De raad kiest voor het handhaven van de commissiestructuur in de vorm van twee commissies
van advies voor de raad, met een functionele indeling rond beleidsclusters die herkenbaar zijn
voor de burgers. De publieksgerichte onderwerpen worden als eerste op de agenda geplaatst. De
commissievergaderingen vinden plaats op twee avonden en beginnen om 19.30 uur. De voorzit
ters vullen hun rol in als technisch voorzitter. De raad kiest de voorzitters op basis van deskun
digheid.
Algemene zaken en coördinatie
De rol en het takenpakket van de burgemeester verandert in het duale stelsel. Veranderingen in
de richting van zorg voor de goede samenwerking binnen het college, aandacht voor de kwaliteit
van de dienstverlening aan de burgers en bewaken van de juiste bestuursrechtelijke behandeling
van burgers. Het laatste vertaalt zich concreet naar beoordeling en rapportage in het burgerjaar
verslag van de juiste toepassing van inspraakrecht, recht van bezwaar en beroep, klachtenrecht
en ombudsrecht.
Onveranderd blijft de representatieve taak van de burgemeester naast zijn wettelijke verantwoor
delijkheden voor openbare orde en veiligheid.
Openbare orde en veiligheid
Als uitwerking van het in gang gezette beleid zal in de komende bestuursperiode integraal veilig
heidsbeleid worden uitgewerkt. Nog meer dan in het verleden moet het accent hierbij komen te
liggen op oefening rampenbestrijding.
Dit moet leiden tot een verdere intensivering van de samenwerking met de hulpverleningsdien
sten.
Tevens moet de veiligheidsaanpak in de vorm van gebiedsgebonden politiezorg worden geïmple
menteerd, waarbij speciale aandacht is voor de relatie met de dorpen.
Daarbij spelen de elementen sociale veiligheid en handhaving een belangrijke rol.
Regionale samenwerking
De gemeente werkt in regionaal verband samen inzake bovenlokale vraagstukken en bij de uitvoe
ring van taken die de schaal van de gemeente te boven gaan en beter op regionaal niveau kunnen
worden aangepakt. Verdere samenwerking met buurgemeenten is geëigend als daardoor de pro
fessionaliteit van het aanbod voor de burgers toeneemt en de burgers zich daarbij herkennen in
de aard en schaal van dat samenwerkingsverband.
Voor intensivering van regionale samenwerking of verdere samenwerking in de vorm van ge
meenschappelijke regelingen is het noodzakelijk dat vooraf duidelijkheid bestaat over te behalen
doelen, nagestreefde effecten (prijs/prestatie) en te realiseren samen werkingsvoordelen.
Raadsprogramma 2002-2006/iajb/2