Pagina 2 Bestuur De raad stelt zich positief op ten opzichte van de uitwerking van de vernieuwingen in het open baar bestuur. De gewenste bestuursstijl kenmerkt zich door transparantie voor de burgers. Bur gers spelen een betekenisvolle rol voor zowel de raad als voor het college en de gemeentelijke organisatie. Voor de raad betekent dat de introductie van het vragenrecht van burgers en het op doen van ervaringen met het actiever betrekken van burgers in een vroeg stadium van beleids- en meningsvorming. Tussen raad en college worden hierover nadere afspraken gemaakt wie wan neer op welke wijze de burgers betrekt bij concrete beleidsvraagstukken. De opgedane ervaringen worden periodiek geëvalueerd om zodoende daarvan te leren. Het dualisme wordt zo als een groeimodel geïntroduceerd. In de planning van de raadsvergaderingen wordt ruimte ingelast voor thematische bijeenkomsten. De raad kiest voor het handhaven van de commissiestructuur in de vorm van twee commissies van advies voor de raad, met een functionele indeling rond beleidsclusters die herkenbaar zijn voor de burgers. De publieksgerichte onderwerpen worden als eerste op de agenda geplaatst. De commissievergaderingen vinden plaats op twee avonden en beginnen om 19.30 uur. De voorzit ters vullen hun rol in als technisch voorzitter. De raad kiest de voorzitters op basis van deskun digheid. Algemene zaken en coördinatie De rol en het takenpakket van de burgemeester verandert in het duale stelsel. Veranderingen in de richting van zorg voor de goede samenwerking binnen het college, aandacht voor de kwaliteit van de dienstverlening aan de burgers en bewaken van de juiste bestuursrechtelijke behandeling van burgers. Het laatste vertaalt zich concreet naar beoordeling en rapportage in het burgerjaar verslag van de juiste toepassing van inspraakrecht, recht van bezwaar en beroep, klachtenrecht en ombudsrecht. Onveranderd blijft de representatieve taak van de burgemeester naast zijn wettelijke verantwoor delijkheden voor openbare orde en veiligheid. Openbare orde en veiligheid Als uitwerking van het in gang gezette beleid zal in de komende bestuursperiode integraal veilig heidsbeleid worden uitgewerkt. Nog meer dan in het verleden moet het accent hierbij komen te liggen op oefening rampenbestrijding. Dit moet leiden tot een verdere intensivering van de samenwerking met de hulpverleningsdien sten. Tevens moet de veiligheidsaanpak in de vorm van gebiedsgebonden politiezorg worden geïmple menteerd, waarbij speciale aandacht is voor de relatie met de dorpen. Daarbij spelen de elementen sociale veiligheid en handhaving een belangrijke rol. Regionale samenwerking De gemeente werkt in regionaal verband samen inzake bovenlokale vraagstukken en bij de uitvoe ring van taken die de schaal van de gemeente te boven gaan en beter op regionaal niveau kunnen worden aangepakt. Verdere samenwerking met buurgemeenten is geëigend als daardoor de pro fessionaliteit van het aanbod voor de burgers toeneemt en de burgers zich daarbij herkennen in de aard en schaal van dat samenwerkingsverband. Voor intensivering van regionale samenwerking of verdere samenwerking in de vorm van ge meenschappelijke regelingen is het noodzakelijk dat vooraf duidelijkheid bestaat over te behalen doelen, nagestreefde effecten (prijs/prestatie) en te realiseren samen werkingsvoordelen. Raadsprogramma 2002-2006/iajb/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2002 | | pagina 6