2. Er moet zorgvuldig worden omgegaan met de bestaande indeling wat betreft de waterlijn, kade en oever, met name langs het Prinses Margrietkanaal en Ecologische waardevolle gebieden. Insteekhavens langs het Prinses Margriet kanaal zijn niet gewenst aangezien de nadruk ligt op be roepsvaart en het daarom van belang is dat er zo weinig mogelijk obstakels, hindernissen of be lemmeringen voor de scheepvaart aanwezig zijn. Voor deze beroepsvaarweg geldt dan ook een algemeen afmeerverbod met uitzondering van de daarvoor bestemde laad- en loskaden en wacht- plaatsen. Op basis van het provinciaal Vaarreglement geldt ook een bebouwings- en beheersvrije zone van 50 meter uit de oever. Diverse oevers in het buitengebied zijn ecologisch waardevol en hebben een belangrijke functie binnen de ecologische hoofdstructuur (EHS), zoals bijvoorbeeld de Alde Feanen, de Burd, Hempensermeerpolder, omgeving Terherne, het Prinses Margrietkanaal en enke le andere gebieden/wateren (zie bijlage). In deze gebieden moet het niet mogelijk zijn insteekha vens te realiseren. Daarnaast zijn er buiten de EHS nog meer oevers denkbaar met een belangrijke ecologische functie, ook hier moet realisatie van insteekhavens worden tegengegaan. 3. In bepaalde situaties en gebieden kan onder bepaalde randvoorwaarden vanwege de vei ligheid en goede doorvaart wel medewerking worden verleend. In beginsel wordt dus geen medewerking aan insteekhavens in het buitengebied verleend. Echter kan in bepaalde situaties overwogen worden om medewerking te verlenen. Het moet in dat soort situaties gaan om drukke (recreatieve) vaarroutes, zoals bijvoorbeeld de Staande Mastroute (SMR). Om een goede doorvaart en de veiligheid van de pleziervaart te bevorderen is een in- steekhaven soms wenselijk. Zo is reeds nabij de Tutsebrêge medewerking verleend aan de reali sering van enkele havens. Met name rond bruggen valt extra drukte te verwachten i.v.m. wacht tijden, het is in die gevallen wenselijk dat mensen hun boot in een haven op eigen perceel kunnen leggen. Onder de volgende omstandigheden kan overwogen worden om medewerking te verle- Het moet gaan om een insteekhaven aan een drukke (recreatieve) vaarroute, zoals bijvoor beeld de Staande Mastroute, waardoor de veiligheid en bevaarbaarheid worden verbeterd. Extra aandacht hebben drukke punten zoals bruggen, kruispunten en versmallingen; De insteekhaven moet gerealiseerd worden op eigen erf van aanvrager waarop ook zijn woning is gesitueerd (conform gemeentelijke ligplaatsenverordening). "Losse" insteekha vens in het buitengebied zijn niet mogelijk. Er moet sprake zijn van een passende ruimtelijke ordening, aansluiting moet derhalve zoveel mogelijk gezocht worden bij bestaande elemen ten. Aanleg is alleen mogelijk indien er geen sprake is van belangrijke ecologi sche/natuurvriendelijke oevers/gebieden (zoals bijvoorbeeld de aangewezen gebieden/zones binnen de Ecologische Hoofdstructuur (EHS)). Het college houdt altijd de vrijheid om nadere eisen te stellen aan situering en afmetingen van een insteekhaven om een goede ruimtelijke ordening te kunnen waarborgen. Kanttekeningen: Niet van toepassing. Er is overleg gevoerd met: Sectie Economische Zaken Financiën: Niet van toepassing Pagina 2 15. rojb212 beleidslijn insteekhavens/rojb/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2002 | | pagina 54