BOARNSTERHIM
gemeente
RAADSVOORSTEL
Raadsvergadering
Agendapunt
Commissievergadering
Agendapunt
Portefeuillehouder
Behandelend ambtenaar
18 juni 2002
10 (A-stuk).
3 juni 2002
13.
wethouder mevrouw J. Bouma-van den Brink
mw. A. Flapper
telefoon: 0566-629325, e-mail: flappera@boarnsterhim.nl
Onderwerp:
Aanleg van de 3 insteekhavens ten behoeve van en op het perceel Greate Mar 5 aan de Werge-
asterfeart.
Voorstel:
1Stem in principe in met de aanleg van de drie insteekhavens middels een vrijstellingspro
cedure op grond van artikel 19, lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
2. Behandel het onderhavige voorstel in de raadsvergadering van 18 juni 2002.
Inleiding:
Naar aanleiding van een vraag van de heer Hazenberg is gebleken dat verzuimd is de door de
provincie Fryslân ingetekende 3 insteekhavens op de belijningstekeningen van het ontwerp be
stemmingsplan van juni 2000 te verwerken op de bestemmingsplankaart van het bestemmings
plan Staande Mastroute, vastgesteld 1 9 februari 2002. Het bestemmingsplan ligt nu ter goedkeu
ring bij de provincie.
De provincie heeft in gesprekken met de gemeente aangegeven, dat het gezien de late reactie
van de heer Hazenberg, wenselijk is een artikel 19 lid 1 WRO procedure te starten voor een zo
spoedig mogelijke aanleg van de insteekhavens. Het perceel de Greate Mar 5 en het tegenover
liggende deel vallen binnen het bestemmingsplan Buitengebied Boarnsterhim. Dit bestemmings
plan voorziet niet in de aanleg van insteekhavens.
Argumenten:
1 De insteekhavens bevorderen de doorvaart op de Staande Mastroute.
Twee insteekhaventjes (aan beide zijden van het kanaal) zijn nodig voor het aanleggen van de
schouw die het perceel Greate Mar 5 ontsluit. Het perceel is namelijk alleen ontsloten via het wa
ter; de meest nabije ontsluiting via de weg is de Narderbuorren. Het profiel van de vaart is ter
plaatse zo nauw dat de schouw in een inkassing moet liggen aan de ene zijde of aan de andere
zijde van de vaart. Hetzelfde geldt voor de recreatieve boot van de heer Hazenberg, deze zal
vanwege het smalle profiel ook in een inkassing moeten liggen. De insteekhavens zijn hier der
halve noodzakelijk om een goede doorvaart op de Staande Mastroute te waarborgen.
1.2 De insteekhavens zijn gewenst in het kader van de veiligheid.
Veiligheid is nauw verbonden met een goede doorvaart. Dit betekent dat zo veel mogelijk moet
worden voorkomen dat boten stil liggen op de Staande Mastroute, obstakels vormen en daarmee
de veiligheid in het gedrang komt.
10. roaf212 aanleg insteekhavens perceel Greate Mar Wergeasterfeart/roaf/1