haald. Het is op zich prima om te horen waar de burgers tevreden over zijn, veel belangrijker is ech ter te weten waarover de burger ontevreden is: daar zitten nu juist de verbeterpunten waaraan ge werkt moet worden, daarmee wordt het imago verbeterd. Zo wordt ook in de voorjaarsnota als voorbeeld de imagoverbetering opgehangen aan het beschikbare budget. Voor GB2000 is niet het budget de sleutel tot imagoverbetering van Boarnsterhim maar de verandering in houding en gedrag naar de burger toe van gemeentebestuur en ambtelijk apparaat: de omslag van afwachtend recep tief naar belangstellend, informerend en (pro)actief. De gemeente wordt positief door de burger gewaardeerd als er open gecommuniceerd wordt, gediscussieerd wordt op basis van argumenten, afspraken worden nagekomen en er geen zaken worden achtergehouden. Het aannemen van zo'n houding kost geen geld, daar is dan ook geen budget voor nodig. De start van de verbetering van de communicatie en imago begint bij het College zelf. Geef eens in vijf zinnen aan waar het college voor staat en wat zij op dat punt verwacht van het ambtelijk management en de medewerkers. Het opstellen van nota's (die hebben we al voldoende zoals de communicatienota en de nota onderweg naar nieuwe omgangsvormen) draagt hieraan niet bij en kost alleen maar tijd en geld dat wij beter anders kunnen inzetten. Ook GB2000 hecht aan kwaliteit. Het probleem is echter dat het begrip kwaliteit niet gedefinieerd is. Ook hier geldt dat kwaliteit niet meteen in budgetten vertaald hoeft te worden. Het is heel be langrijk dat de burger de klant) de kwaliteit van de dienstverlening herkent: en dat hij zij ade quaat geholpen wordt. Als de burger de instelling van bijvoorbeeld de 60 km zones niet als een kwaliteitsverbetering ervaart dan zal nagegaan moeten worden wat daarvan de oorzaak is en in eerste instantie de foutieve inschatting bij ons zelf gezocht worden en zonodig hersteld moeten worden. Op deze wijze bereiken we in ieder geval twee doelen: vermindering van irritatie bij de be volking en een besparing op de schaars beschikbare middelen. Het College stelt in de voorjaarsnota dat zij de Gemeenteraad zowel inhoudelijk als financieel inzicht en overzicht geeft. Zij geeft daarbij aan dat de financiële speelruimte beperkt is (ca. 120.000 voor 2003 en de jaren daarna). Hierbij twee opmerkingen: 1. aan mogelijke heroverwegingen, kosten besparingsopties of opbrengstenop ties wordt volledig voorbij gegaan en 2. ook wordt nog voorbijgegaan aan de effecten van extra lasten in de jaarrekening 2001 welke ongetwijfeld ook doorwerken in de exploitatie 2002 - er heeft nog steeds geen analyse plaatsgevonden en B&W hebben hier intern in het geheel nog niet over gesproken. De conclusie op dit punt is voor GB 2000 helder: een volledig totaal (financieel) inzicht ontbreekt op dit moment nog. Het zal duidelijk zijn dat de zojuist genoemde zaken van cruciaal be lang zijn voor het bepalen van de keuzes en prioriteiten. Of gaat het College ervan uit dat, nadat de raad de keuzes en de prioriteiten heeft bepaald, zij vervolgens automatisch met bezuini gingsvoorstellen komt? Als wij de brief van het College d.d. 15 april 2002 goed interpreteren, in antwoord op vragen van GB 2000 29 december 2001, zal het college de analyses en de mogelijk heden tot budgetbeperking pas uitvoeren als de gemeenteraad dit aangeeft? Als dat het geval is vragen wij op dit moment aan de leden van de raad het college opdracht te geven deze exercitie uit te voeren ter voorbereiding van de begroting 2003. Tot slot nog dit. Sprekend over de spanning tussen ambitie en de (te) beperkte financiële mogelijk heden verbaast het ons dat het College afgelopen vrijdag heeft uitgesproken (er vanuit gaande dat de berichtgeving in de media klopt) met het provinciaal bestuur te willen gaan praten over een bij drage van enkele miljoenen aan de Zuiderzeelijn (of is dit al toegezegd). Je vraagt je op dat moment wel even af wat er nu precies aan de hand is? Gemeentebelangen 2000 Boarnsterhim onderschrijft het belang van de onderwerpen, zowel voor wat betreft beleidsontwikkelingen met een hoge prioriteit als het in gang gezet beleid, die in het hoofdstuk beleidsontwikkelingen zijn beschreven. Er ontbreken bij al deze punten een paar essentië le zaken: waar alleen over kosten gesproken wordt moet ook nagegaan worden waar de besparin gen gevonden moeten en kunnen worden. Het is eenvoudig niet zo dat alles wat je formuleert aan nieuw beleid ook automatisch leidt tot 100% meer kosten. Bijvoorbeeld: bij de onderwijshuisves ting is de opbrengst van de vrijkomende gebouwen van de OSG niet meegerekend. Wat gebeurt hiermee? Of een aantal zaken die raads-griffier voor de raadsleden moet gaan doen werden anders ook al gedaan. GB2000 heeft bij de behandeling van de jaarrekening geconstateerd dat er voor cir- Side 3 notulen 1 7-06-2002/absh/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2002 | | pagina 5