Wellicht is dit en het investeringsoverzicht nog een punt van overleg in de in te stellen klank
bordgroep.
Instellen klankbordgroep vanuit de raad.
Tot op heden was de commissie Algemene Zaken het orgaan voor de communicatie en informatie
inzake de locatie A32 en gemeentekantoor. Wij stellen voor dit te wijzigen en uw raad directer te
betrekken bij de voortgang van het gemeentekantoor. Op deze wijze kan ook slagvaardiger wor
den gewerkt. De reguliere stukken op grond waarvan besluitvorming vereist zal wel via de com
missie Algemene Zaken lopen.
Voor de directe informatie en communicatie stellen wij voor een klankbordgroep in te stellen. In
deze klankbordgroep kan elke fractie door aanwijzing van een raadslid vertegenwoordigd zijn. In
de klankbordgroep heeft de portefeuillehouder eveneens zitting.
In het raadsvoorstel van 18 december 2001 alsook in de overwegingen die ten grondslag liggen
aan het besluit van de raad is vastgesteld dat een raadsbrede klankbordgroep zal worden inge
steld. Wij menen dat nu het tijdstip is aangebroken deze toezegging te effectueren.
Naar aanleiding van het besprokene in de commissievergadering van 3 juni 2002 hebben wij er
voor gekozen dit raadsvoorstel tekstueel aan te vullen zodat uw raad direct kan besluiten tot in
stelling van de beoogde klankbordgroep.
Tijdens de behandeling van dit voorstel in de commissie is o.a. verzocht de taak en de rol van de
klankbordgroep nader te beschrijven. Ook vroegen diverse commissieleden zich af of de participa
tie van raadsleden in deze groep nog wel paste binnen het duale stelsel.
In onze zienswijze heeft de rol van de klankbordgroep een duidelijk informatief karakter en is het
hierdoor mogelijk de raad direct te betrekken bij het proces rondom de bouw van het gemeente
kantoor. De reguliere besluitvorming welke binnen dit proces dient plaats te vinden zal op de
normale wijze via college, commissie en gemeenteraad plaatsvinden. Het instellen van een klank
bordgroep heeft wel als voordeel dat de fracties via hun vertegenwoordiger goed geïnformeerd
zijn over de diverse achtergronden behorende bij de eventuele besluitvorming. Zaken welke in de
Klankbordgroep aan de orde kunnen komen zijn: de architectenkeuze, de aanbestedingsprocedu
re, het programma van eisen, de vormgeving van het gebouw en zo mogelijk kan de klankbord
groep ook betrokken zijn bij het overleg met de omwonenden. Gelet op deze informatieve opzet
is de instelling van een dergelijke Klankbordgroep ook niet in strijd met het duale stelsel. De
Klankbordgroep heeft ook geen beslissingsbevoegdheid.
Rekening houdend met de mogelijk verdere ontwikkeling van de locatie A32 is het denkbaar dat
de Klankbordgroep instand blijft om zodoende ook direct betrokken te zijn bij deze ontwikke
ling.Wij stellen ons voor dat elke fractie een vertegenwoordiger aanwijst voor de Klankbordgroep.
Schematisch zou een dergelijke structuur er als volgt uit kunnen zien:
Pagina 3
15. Nijbou gemeentehûs yn Boarnsterhim/absh/3