ca een miljoen gulden aan uren niet aan beleidsproducten toegerekend. Er van uitgaande dat dit klopt denken wij dat daar een besparing te vinden is als er efficiënter wordt gewerkt. Als dat niet zo is kan het niet anders zijn dat gehanteerde systematiek van loonkosten toerekening niet klopt en geven de kosten per product een onjuist beeld. De gemeenteraad heeft hier echter geen budget voor beschikbaar gesteld. GB 2000 heeft de afgelopen jaren regelmatig gevraagd naar een over zicht van de externe advieskosten. Helaas blijkt het ons dat daar, ondanks herhaalde toezeggingen, geen inzicht in is te verkrijgen. Mogelijk moeten wij het College, als eerste stap, maar taakstellend opdragen 100.000 per jaar op te bezuinigen. Wij zijn zonder meer van mening dat hier besparin gen zijn te behalen (opgemerkt dient te worden dat ook discipline van de raad en het college om be leidsnota's te vragen). Wij moeten ons als gemeenteraad realiseren dat waar we roepen dat er be leid moet worden ontwikkeld op bepaalde terreinen, dat de uitvoering van dit beleid ook geld zal gaan kosten. Wat is bijvoorbeeld het nut van een accommodatie-, sport-, monumenten- en volks huisvestingsbeleid als wij hier geen financiële middelen voor beschikbaar kunnen stellen? Het zoe ken naar besparingen is des te actueler nu de verontreiniging van het bedrijfsterrein Frisia veel meer kosten vraagt dan in eerste instantie volgens het worst-case scenario was berekend. Die bereke ningen gaven derhalve niet een volledig beeld. We hebben hiermee teveel negatieve ervaringen waaronder De Baai en het Stork Bepak terrein. Laat dit een waarschuwing zijn voor wat ons bij de verontreiniging bij UTD Akkrum mogelijk te wachten staat. Het College dient daar met een reële kostenberekening te komen en met een reële inschatting van mogelijke risico's. GB2000 wil ook nog het volgende kwijt. In ons financieel beleid is in een aantal situaties een gebruik ontstaan dat een aantal eenmalige kosten en verliezen te ver naar de toekomst zijn doorgeschoven. Dit geeft op onderdelen een versluiering van de financiële mogelijkheden. Hier zal, zoals ook door de externe ac countant is aangegeven, nog kritisch naar gekeken moeten worden. GB2000 mist, zoals wij ook hebben aangegeven tijdens de behandeling van de voorjaarsnota in de commissievergadering, een inventarisatie van de wensen die bij de bevolking en maatschappelijke organisaties leven. Daar waar het college in de voorjaarsnota een beleid aankondigt voor actieve burger-participatie moet Gemeentebelangen helaas constateren dat dit bij de voorjaarsnota niet is gebeurd. Zowel in de aan kondiging voor de vergadering als in de publicaties omtrent de inhoud van de voorjaarsnota kan na drukkelijk het één en ander worden verbeterd. Wat dit betreft een slechte start waarschijnlijk ge domineerd door tijdsdruk. Het is ook triest om te moeten constateren dat daar waar één van onze burgers de voorjaarsnota opvraagt dat meegedeeld wordt dat hij daar nog niet over kan beschikken om dat deze nog in druk is. Te gek voor woorden. Gemeentebelangen 2000 constateert dat er in het hoofdstuk beleidsintensivering enkele interessan te thema's zitten welke de moeite waard zijn om verder op haalbaarheid te onderzoeken. Het gaal hierbij met name om de door de provincie Fryslân geïnitieerde projecten voor plattelandsprojecten en de Friese Meren (en in combinatie hiermee het Waterfront Grou). Zoals ook de gemeenteraad bekend is kunnen de gemeenten in Fryslân met de voor deze projecten beschikbare co financieringsmiddelen van "Den Haag", "Brussel" en de provincie Fryslân een sprong voorwaarts maken ter uitvoering van hun ambities op deze terreinen. Dit is mogelijk tot en met 2006. Daarna, is onze stellige overtuiging, kan er geen beroep meer worden gedaan op deze middelen. De vraag is dan ook of wij bereid zijn als gemeenteraad hiervoor concrete operationele plannen te ontwikkelen en zo ja welke. Dit zal in het licht moeten gebeuren om vervolgens hiervoor ook de bereidheid over uit te spreken de noodzakelijke gemeentelijke co-financieringsmiddelen vrij te maken. Het raadsprogramma heeft de titel meegekregen van "Boarnsterhim, de wind in de zeilen". De Voorjaarsnota geeft feitelijk meer het beeld dat er scherp gezeild moet worden willen we de snel heid behouden. Dit kan alleen als er voldoende financiële ruimte is dan wel vrijgemaakt kan worden voor de invulling van het ambitieniveau en de wensen. Het is op dit moment dan ook erg lastig prio riteiten te stellen omdat de investeringsruimte niet duidelijk is. Eén ding is wel duidelijk: de huidige investeringsruimte is in ieder geval niet toereikend.De financiële positie van de gemeente is blijkens de jaarrekening bepaald niet positief en het weerstandsvermogen ligt duidelijk kritisch. Daarnaast zullen er nog een aantal bijstellingen op de lopende exploitatie moeten worden doorgevoerd. Er zal dan ook eerst aan een versterking van de financiële positie en de investeringsruimte moeten wor- Side 4 notulen 17-06-2002/absh/4

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2002 | | pagina 6