ca een miljoen gulden aan uren niet aan beleidsproducten toegerekend. Er van uitgaande dat dit
klopt denken wij dat daar een besparing te vinden is als er efficiënter wordt gewerkt. Als dat niet
zo is kan het niet anders zijn dat gehanteerde systematiek van loonkosten toerekening niet klopt en
geven de kosten per product een onjuist beeld. De gemeenteraad heeft hier echter geen budget
voor beschikbaar gesteld. GB 2000 heeft de afgelopen jaren regelmatig gevraagd naar een over
zicht van de externe advieskosten. Helaas blijkt het ons dat daar, ondanks herhaalde toezeggingen,
geen inzicht in is te verkrijgen. Mogelijk moeten wij het College, als eerste stap, maar taakstellend
opdragen 100.000 per jaar op te bezuinigen. Wij zijn zonder meer van mening dat hier besparin
gen zijn te behalen (opgemerkt dient te worden dat ook discipline van de raad en het college om be
leidsnota's te vragen). Wij moeten ons als gemeenteraad realiseren dat waar we roepen dat er be
leid moet worden ontwikkeld op bepaalde terreinen, dat de uitvoering van dit beleid ook geld zal
gaan kosten. Wat is bijvoorbeeld het nut van een accommodatie-, sport-, monumenten- en volks
huisvestingsbeleid als wij hier geen financiële middelen voor beschikbaar kunnen stellen? Het zoe
ken naar besparingen is des te actueler nu de verontreiniging van het bedrijfsterrein Frisia veel meer
kosten vraagt dan in eerste instantie volgens het worst-case scenario was berekend. Die bereke
ningen gaven derhalve niet een volledig beeld. We hebben hiermee teveel negatieve ervaringen
waaronder De Baai en het Stork Bepak terrein. Laat dit een waarschuwing zijn voor wat ons bij de
verontreiniging bij UTD Akkrum mogelijk te wachten staat. Het College dient daar met een reële
kostenberekening te komen en met een reële inschatting van mogelijke risico's. GB2000 wil ook
nog het volgende kwijt. In ons financieel beleid is in een aantal situaties een gebruik ontstaan dat
een aantal eenmalige kosten en verliezen te ver naar de toekomst zijn doorgeschoven. Dit geeft op
onderdelen een versluiering van de financiële mogelijkheden. Hier zal, zoals ook door de externe ac
countant is aangegeven, nog kritisch naar gekeken moeten worden. GB2000 mist, zoals wij ook
hebben aangegeven tijdens de behandeling van de voorjaarsnota in de commissievergadering, een
inventarisatie van de wensen die bij de bevolking en maatschappelijke organisaties leven. Daar
waar het college in de voorjaarsnota een beleid aankondigt voor actieve burger-participatie moet
Gemeentebelangen helaas constateren dat dit bij de voorjaarsnota niet is gebeurd. Zowel in de aan
kondiging voor de vergadering als in de publicaties omtrent de inhoud van de voorjaarsnota kan na
drukkelijk het één en ander worden verbeterd. Wat dit betreft een slechte start waarschijnlijk ge
domineerd door tijdsdruk. Het is ook triest om te moeten constateren dat daar waar één van onze
burgers de voorjaarsnota opvraagt dat meegedeeld wordt dat hij daar nog niet over kan beschikken
om dat deze nog in druk is. Te gek voor woorden.
Gemeentebelangen 2000 constateert dat er in het hoofdstuk beleidsintensivering enkele interessan
te thema's zitten welke de moeite waard zijn om verder op haalbaarheid te onderzoeken. Het gaal
hierbij met name om de door de provincie Fryslân geïnitieerde projecten voor plattelandsprojecten
en de Friese Meren (en in combinatie hiermee het Waterfront Grou). Zoals ook de gemeenteraad
bekend is kunnen de gemeenten in Fryslân met de voor deze projecten beschikbare co
financieringsmiddelen van "Den Haag", "Brussel" en de provincie Fryslân een sprong voorwaarts
maken ter uitvoering van hun ambities op deze terreinen. Dit is mogelijk tot en met 2006. Daarna,
is onze stellige overtuiging, kan er geen beroep meer worden gedaan op deze middelen. De vraag is
dan ook of wij bereid zijn als gemeenteraad hiervoor concrete operationele plannen te ontwikkelen
en zo ja welke. Dit zal in het licht moeten gebeuren om vervolgens hiervoor ook de bereidheid over
uit te spreken de noodzakelijke gemeentelijke co-financieringsmiddelen vrij te maken.
Het raadsprogramma heeft de titel meegekregen van "Boarnsterhim, de wind in de zeilen". De
Voorjaarsnota geeft feitelijk meer het beeld dat er scherp gezeild moet worden willen we de snel
heid behouden. Dit kan alleen als er voldoende financiële ruimte is dan wel vrijgemaakt kan worden
voor de invulling van het ambitieniveau en de wensen. Het is op dit moment dan ook erg lastig prio
riteiten te stellen omdat de investeringsruimte niet duidelijk is. Eén ding is wel duidelijk: de huidige
investeringsruimte is in ieder geval niet toereikend.De financiële positie van de gemeente is blijkens
de jaarrekening bepaald niet positief en het weerstandsvermogen ligt duidelijk kritisch. Daarnaast
zullen er nog een aantal bijstellingen op de lopende exploitatie moeten worden doorgevoerd. Er zal
dan ook eerst aan een versterking van de financiële positie en de investeringsruimte moeten wor-
Side 4
notulen 17-06-2002/absh/4