gemeente
BOARNSTERHIM
Bijlage 1
Notitie verbeterpunten;
In de periode van april 2001 tot eind mei 2001 heeft de Inspectie Volkshuisvesting een onder
zoek verricht naar de wijze waarop de bouwregelgeving wordt uitgevoerd.
Steekproefsgewijs zijn een aantal bouwplannen van 1999 en 2000 doorgelicht.
Naar aanleiding van deze dossiers heeft de Inspectie volkshuisvesting een aantal verbeterpunten
opgenoemd Een aantal van deze punten zijn inmiddels al gerealiseerd of in gang gezet.
Door de gewijzigde werkwijze van de afdeling Bouw en Woningtoezicht zullen deze verbeterpun
ten puntsgewijs worden geïntegreerd binnen de afdeling.
Verbeterpunten volgens IVH en daaraan gekoppeld de acties van de vakafdeling;
1. Administratieve organisatie.
De gemeente wordt aanbevolen de dossiervorming op korte termijn te verbeteren.
Sinds 2000 zijn een aantal werkprocessen op de afdeling gewijzigd. Ondermeer is toen ook
de dossiervorming aangepast. Van alle aanvragen worden werkdossiers en schaduw dossiers
gemaakt. Het werkdossier is inhoudelijk het dossier waarin de meest actuele informatie in en
kelvoud aanwezig is. Dit dossier gaat op route en wordt vervolgens bij diverse afdelingen ge
toetst en geaccordeerd. Het schaduw dossier wordt aangevuld met overcomplete tekeningen,
berekeningen e.d.
Bi de verlening is het werkdossier inhoudelijk op juistheid, volledigheid en volgorde gecontro
leerd, en gaat naar de buitendienst ter controle. Na gereedmelding wordt deze in het archief
opgeborgen. Het schaduwdossier is dan overbodig en wordt vernietigd.
2. Verlenen van bouwvergunningen/meldingen.
De gemeente wordt geadviseerd meer aandacht te schenken aan de indiening van alle vol
gens het Bouwbesluit en de gemeentelijke Bouwverordening noodzakelijke stukken.
Met de invoering van het werkproces is er een frontoffice- backoffice situatie opgezet en
daaruit voortvloeiende een technisch medewerker aangesteld.
Deze medewerker heeft inmiddels checklisten opgesteld voor ontvankelijkheid en controlepun
ten voor de bouwbesluit toetsing.
Daarnaast worden middels dezelfde checklisten, de bouwverordeningvereisten ook beter be
waakt.
3. Verlenen van sloopvergunningen.
Aanbevolen wordt het gemeentelijk beleid voor beide procedures (meldingen en vergunnin
gen) grondig te herzien.
Aanvragen voor een sloopvergunning en sloopmeldingen waarbij aangegeven is dat er asbest
vrij komt, wordt per 2002 door de bouwcontroleurs gecontroleerd en verwerkt in een contro
lelijst Deze bevindingen worden toegevoegd in het dossier en voorzien van een nummer.
Overigens worden per 1 januari 2002 alle aanvragen bouwvergunningen, sloopvergunningen
en meldingen per 2002 gecontroleerd door de bouwcontroleurs.
De bevindingen worden bijgehouden d.m.v. controlelijsten.
raswinspvolk.boa/bwsw/1