5. De bedrijfseconomische noodzaak moet duidelijker naar voren worden gebracht door de
Stichting.
De Stichting heeft aangegeven dat de uitbreiding van de parkeervoorzieningen, de over
dekte winterberging en de mogelijkheden voor onderhoud aan schepen, voorzieningen be
treffen die noodzakelijk zijn voor de bedrijfsvoering mede gezien de behoefte van de jacht
havenbezoekers. De recreatiearken dienen deels ter financiering van het plan, maar moe
ten ook gezien worden als een verbreding en een toevoeging aan het recreatieve segment
van de haven.
6. De uitbreiding moet een onlosmakelijk onderdeel uitmaken van het bestaande bedrijf
Bij punt 5 is dit reeds toegelicht.
7. Het plan dient besproken te worden met plaatselijk belang.
Dorpsbelangen Warten heeft positief gereageerd op de plannen van de Stichting. Met na
me de nieuwe ontsluiting van het terrein 50 meter ten noorden van de kruising met de
Oosterburen is door het bestuur als een zeer positieve ontwikkeling begroet (brief van
Dorpsbelangen Warten ligt ter inzage)
8. De milieuvergunning dient te worden aangevraagd.
De aanvraag is ingediend en doorloopt, naast de planologische procedure, ook een wette
lijke procedure.
Het voorgaande heeft reeds inzicht gegeven in de plannen. In de ter inzage liggende stukken treft
u een inrichtings- en beplantingsplan aan.
De bevoegdheid inzake de vrijstellingsprocedure artikel 19, lid 1 WRO ligt overigens bij het colle
ge. Het ontwerp bestemmingsplan voor Warten dat op 7 januari 1997 langs de commissie
ROVVM is geweest, voorzag reeds in de uitbreiding van de haven middels een wijzigingsbe
voegdheid van het college. Dit betekent dat het onderhavige plan valt onder het algemene dele
gatiebesluit van 19 september 2000. Artikel 17 (de wijzigingsbevoegdheid) uit het ontwerp be
stemmingsplan van Warten ligt ter inzage.
Nu de plannen concreet zijn, wordt het ontwerpbestemmingsplan zodanig aangepast dat de uit
breiding ook van de juiste bestemming wordt voorzien.
Onderhavig voorstel betreft uitsluitend afspraken over de ontwikkeling en uitbreiding van het
project. Zo zijn er hoofdzakelijk afspraken in verwoord over de inrichting van het terrein, inclusief
de verkeersaansluiting op de Stûkenwei (zie bijlage 2), het recreatieve gebruik van de arken, de
kosten gepaard gaande met de ontwikkeling en tot slot afspraken over planschade.
Argumenten:
1.1. Door het sluiten van de ontwikkelingsovereenkomst verzekert de gemeente Boarnsterhim
zich van een zorgvuldige verkeersinrichting en -aansluiting op de Stûkenwei.
1 2. Door het sluiten van de ontwikkelingsovereenkomst kunnen afspraken worden gemaakt
over de kosten.
De kosten komen geheel voor rekening van de stichting.
1.3. Door het sluiten van de ontwikkelingsovereenkomst kan het gewenste recreatieve gebruik
van de arken eenvoudiger gehandhaafd worden.
De verantwoordelijkheid voor het gebruik van de arken wordt neergelegd bij de exploitant. Ui
teraard behoud de gemeente haar bestuursrechtelijke verantwoordelijkheden, zoals de handha
ving. De handhaving van de toegestane (recreatieve) bewoning van de arken wordt nu inzake wel
gedeeld met de exploitant.
Pagina 2
11rosh209 overeenkomst Jachthaven Warten/rosh/2