5. De bedrijfseconomische noodzaak moet duidelijker naar voren worden gebracht door de Stichting. De Stichting heeft aangegeven dat de uitbreiding van de parkeervoorzieningen, de over dekte winterberging en de mogelijkheden voor onderhoud aan schepen, voorzieningen be treffen die noodzakelijk zijn voor de bedrijfsvoering mede gezien de behoefte van de jacht havenbezoekers. De recreatiearken dienen deels ter financiering van het plan, maar moe ten ook gezien worden als een verbreding en een toevoeging aan het recreatieve segment van de haven. 6. De uitbreiding moet een onlosmakelijk onderdeel uitmaken van het bestaande bedrijf Bij punt 5 is dit reeds toegelicht. 7. Het plan dient besproken te worden met plaatselijk belang. Dorpsbelangen Warten heeft positief gereageerd op de plannen van de Stichting. Met na me de nieuwe ontsluiting van het terrein 50 meter ten noorden van de kruising met de Oosterburen is door het bestuur als een zeer positieve ontwikkeling begroet (brief van Dorpsbelangen Warten ligt ter inzage) 8. De milieuvergunning dient te worden aangevraagd. De aanvraag is ingediend en doorloopt, naast de planologische procedure, ook een wette lijke procedure. Het voorgaande heeft reeds inzicht gegeven in de plannen. In de ter inzage liggende stukken treft u een inrichtings- en beplantingsplan aan. De bevoegdheid inzake de vrijstellingsprocedure artikel 19, lid 1 WRO ligt overigens bij het colle ge. Het ontwerp bestemmingsplan voor Warten dat op 7 januari 1997 langs de commissie ROVVM is geweest, voorzag reeds in de uitbreiding van de haven middels een wijzigingsbe voegdheid van het college. Dit betekent dat het onderhavige plan valt onder het algemene dele gatiebesluit van 19 september 2000. Artikel 17 (de wijzigingsbevoegdheid) uit het ontwerp be stemmingsplan van Warten ligt ter inzage. Nu de plannen concreet zijn, wordt het ontwerpbestemmingsplan zodanig aangepast dat de uit breiding ook van de juiste bestemming wordt voorzien. Onderhavig voorstel betreft uitsluitend afspraken over de ontwikkeling en uitbreiding van het project. Zo zijn er hoofdzakelijk afspraken in verwoord over de inrichting van het terrein, inclusief de verkeersaansluiting op de Stûkenwei (zie bijlage 2), het recreatieve gebruik van de arken, de kosten gepaard gaande met de ontwikkeling en tot slot afspraken over planschade. Argumenten: 1.1. Door het sluiten van de ontwikkelingsovereenkomst verzekert de gemeente Boarnsterhim zich van een zorgvuldige verkeersinrichting en -aansluiting op de Stûkenwei. 1 2. Door het sluiten van de ontwikkelingsovereenkomst kunnen afspraken worden gemaakt over de kosten. De kosten komen geheel voor rekening van de stichting. 1.3. Door het sluiten van de ontwikkelingsovereenkomst kan het gewenste recreatieve gebruik van de arken eenvoudiger gehandhaafd worden. De verantwoordelijkheid voor het gebruik van de arken wordt neergelegd bij de exploitant. Ui teraard behoud de gemeente haar bestuursrechtelijke verantwoordelijkheden, zoals de handha ving. De handhaving van de toegestane (recreatieve) bewoning van de arken wordt nu inzake wel gedeeld met de exploitant. Pagina 2 11rosh209 overeenkomst Jachthaven Warten/rosh/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2002 | | pagina 28