taald aan de fracties, impliceert ook voorschriften inzake vastlegging en verantwoording. Dit laat ste geldt niet de inhoud maar de besteding. Deze wijze van budgetteren biedt de fracties de meeste vrijheid. Dit is in mindere mate het geval indien een bedrag wordt gereserveerd, waaruit bijdragen aangevraagd moeten worden.In de startsituatie is het moeilijk tot normen te komen, hoewel enkele praktijkvoorbeelden voor handen zijn. Een voorlopige toedeling van het geld zou kunnen zijn: 500,00 per lid en 800,00 per fractie. Een gemiddelde fractie, als die al bestaat, heeft bij drie leden 2300,00 te besteden. Het budget mag niet individueel worden aangesproken, omdat de fractieleden zelf een onkostenvergoeding ontvangen. Na verloop van een jaar is het mogelijk op grond van de opgedane ervaringen tot een bijstelling van de bedragen te komen. Op basis van bovengenoemde opstelling, zal 12.500 beschikbaar moeten worden gesteld. Kanttekeningen: Het onderdeel ambtelijke bijstand van de verordening is ingevolge de wet op de ondernemingsra den adviesplichtig. Er is overleg gevoerd met: het raadspresidium en de ondernemingsraad Financiën: Er dient een budget van totaal 12.500 beschikbaar te worden gesteld ten laste van de post on voorzien. Uitvoering Voor 1 maart 2003 vindt een evaluatie plaats van de verordening Communicatie: een goede interne communicatie is gewenst Raadscommissie(s): De voorzitter van de commissie heeft geconcludeerd dat het voorstel een B-stuk is. Door de heer Postma (GB) is opgemerkt dat de regeling beperkingen bevat voor raadsleden om aan informatie te komen. Vooropgesteld wordt dat alle informatie voor raadsleden beschikbaar is en moet zijn. In de verordening worden echter regels gesteld op de wijze waarop informatie kan worden verkregen. De dualisering van het gemeentebestuur heeft een andere positionering van de raad en het college tot gevolg, die ook merkbaar zal zijn voor de medewerkers. Het is daarom goed de informatievergaring te reguleren. Zoals reeds gesteld, zal de praktijk moeten leren welke invulling hieraan zal kunnen worden gegeven. Een evaluatiemoment medio 2003 is daarom aan te bevelen. Bijlagen: Verordening op de ambtelijke bijstand en fractie-ondersteuning Ter inzage: - notitie ambtelijke bijstand met model verordening - VNG handleiding ambtelijke bijstand en fractie ondersteuning - Brief van de Ondernemingsraad van 2 september 2002 Pagina 3 16. raadsvoorst.verord.ambt bijstand/jzgk/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2002 | | pagina 44