taald aan de fracties, impliceert ook voorschriften inzake vastlegging en verantwoording. Dit laat
ste geldt niet de inhoud maar de besteding. Deze wijze van budgetteren biedt de fracties de
meeste vrijheid. Dit is in mindere mate het geval indien een bedrag wordt gereserveerd, waaruit
bijdragen aangevraagd moeten worden.In de startsituatie is het moeilijk tot normen te komen,
hoewel enkele praktijkvoorbeelden voor handen zijn.
Een voorlopige toedeling van het geld zou kunnen zijn: 500,00 per lid en 800,00 per fractie.
Een gemiddelde fractie, als die al bestaat, heeft bij drie leden 2300,00 te besteden. Het budget
mag niet individueel worden aangesproken, omdat de fractieleden zelf een onkostenvergoeding
ontvangen. Na verloop van een jaar is het mogelijk op grond van de opgedane ervaringen tot een
bijstelling van de bedragen te komen.
Op basis van bovengenoemde opstelling, zal 12.500 beschikbaar moeten worden gesteld.
Kanttekeningen:
Het onderdeel ambtelijke bijstand van de verordening is ingevolge de wet op de ondernemingsra
den adviesplichtig.
Er is overleg gevoerd met:
het raadspresidium en de ondernemingsraad
Financiën:
Er dient een budget van totaal 12.500 beschikbaar te worden gesteld ten laste van de post on
voorzien.
Uitvoering
Voor 1 maart 2003 vindt een evaluatie plaats van de verordening
Communicatie:
een goede interne communicatie is gewenst
Raadscommissie(s):
De voorzitter van de commissie heeft geconcludeerd dat het voorstel een B-stuk is.
Door de heer Postma (GB) is opgemerkt dat de regeling beperkingen bevat voor raadsleden om
aan informatie te komen. Vooropgesteld wordt dat alle informatie voor raadsleden beschikbaar is
en moet zijn. In de verordening worden echter regels gesteld op de wijze waarop informatie kan
worden verkregen. De dualisering van het gemeentebestuur heeft een andere positionering van
de raad en het college tot gevolg, die ook merkbaar zal zijn voor de medewerkers. Het is daarom
goed de informatievergaring te reguleren. Zoals reeds gesteld, zal de praktijk moeten leren welke
invulling hieraan zal kunnen worden gegeven. Een evaluatiemoment medio 2003 is daarom aan te
bevelen.
Bijlagen:
Verordening op de ambtelijke bijstand en fractie-ondersteuning
Ter inzage:
- notitie ambtelijke bijstand met model verordening
- VNG handleiding ambtelijke bijstand en fractie ondersteuning
- Brief van de Ondernemingsraad van 2 september 2002
Pagina 3
16. raadsvoorst.verord.ambt bijstand/jzgk/3