In een later stadium is een aanbod binnengekomen van Empatec NV uit Sneek. Deze is wel mee
genomen in de beoordeling alhoewel deze niet specifiek aan de hand van het door ons geformu
leerde bestek is geschreven. Let wel het gaat hier alleen om de Wiw. ID is niet beschreven.
De uitgebrachte offertes zijn op de door ons gevraagde onderdelen beoordeeld. Door op onderde
len te laten offreren kon een vergelijk worden gemaakt van de verschillende werkprocessen die
gehanteerd worden om de Wiw en ID uit te kunnen voeren. Hierbij werd ook de optie openge
houden dat
elke organisatie (waaronder de gemeente zelf) een deel van de keten zou uit gaan voeren. Er
heeft zowel met de Stichting Werkwijzer als Traject BV een persoonlijk gesprek plaatsgevonden
in verband met de vanuit de afdeling gewenste toelichting op bepaalde onderdelen. De overige
twee organisaties hebben om organisatorische redenen van het verzoek om offerte afgezien.
Oo basis van de wel ingediende offertes en de gesprekken is dit voorstel voor gunning tot stand
oekomen (zie bijlage 3 De wegingsfactor was hierbij 70% kwaliteit en 30% prijs. Kwaliteit op
grond van de uitstroombevordering en marktgerichtheid levert zo is de ervaring inmiddels namelijk
meer op dan een lage prijs voor uitvoeringskosten.
Hetnkatinetnheeft in het zogenaamd Strategisch Akkoord aangegeven dat de uitvoering en finan-
cierina van de Wiw en ID anders wordt. De nadruk komt meer dan ooit op uitstroom (jaarlijks
zo'n 30%) te liggen. Daarbij wordt de gemeente nadrukkelijk op het hart gedrukt de vrijkomende
plekken niet meer in te vullen.
In de plaats van de huidige inzet van geoormerkte middelen komt er een vrij reintegratiebudget
waarbinnen de gemeente ook middelen in kan zetten voor gesubsidieerde arbeid. Op dit moment
is echter niet bekend wat dit voor financiële gevolgen heeft voor de gemeente. Omdat de uit-
voerder uiteraard wel haar organisatie moet inrichten op onze Wiw-ers is toch besloten een mi
nimum aantal Wiw-ers te garanderen wat betreft de uitvoeringskosten. Net als voorgaande jaren
is de taakstelling het maximum namelijk 41Op basis van dit maximum is het voorstel om het
minimum op (het aantal dat overblijft bij 30% uitstroom van 41) op 28 te stellen.
Financiën:
Uitqangspunt is een budgettair neutrale uitvoering van de WIW en ID.
Wiw: dekking via het Fwi-werkdeel, het normbudget en de opbrengsten uit de
inleenvergoedingen
ID-banen: dekking via de ID-subsidie
De uitvoering ie in handen van Traject BV en ij dragen ook zorg voor de overdracht. De Wiw-ers
en ID-ers worden op de hoogte gesteld van de wijzigingen. Met de gemeente zal, zeker met oog
od nieuwe ontwikkelingen in de eerste periode regelmatig overleg plaatsvinden. Per kwartaa
vindt sowieso een beleidsoverleg plaats over de voortgang. Daarnaast vindt er regelmatig tussen
tijds contact plaats via uitvoeringsniveau.
Het^mrtract met de Stichting Werkwijzer is op 30 september jl. via fax en brief conform de hui-
dige éénjarige overeenkomst opgezegd.
Pagina 2
11 .voorstel, wiw en id 2003/ /2