Side 9
Gearstalling wurkgroep:
-út alle fraksjes in fertsjintwurdiger.
-de Griffier is sekretaris fan de wurkgroep.
-de twadde foarsitter fan de Ried is foarsitter fan de wurkgroep.
De hear Postma (GB 2000): "Bij de behandeling van de voorjaarsnota 2002 is door de gemeen
teraad een duidelijke koers aangegeven met betrekking tot de beleidsaccenten voor de begroting
2003. Uitgangspunten daarvoor waren de verkiezingsprogramma s en het raadsprogramma
2002-2006 voor de gemeente Boarnsterhim. Een belangrijk element daarbij was het maken van
een kwaliteit- en effectiviteitslag (anders gezegd: scherp zeilen met behoud van snelheid). De
kostenontwikkeling zou, mede in relatie tot de te realiseren effecten, kritisch worden bekeken om
ruimte te maken voor de ambities die door de raad zijn uitgesproken. Het is naar de mening van
Gemeentebelangen 2000 Boarnsterhim op dit moment niet nodig uitgebreid nader in te gaan op
het te voeren beleid. Het college van B en W heeft hieraan, voor zover zij daar financiële moge
lijkheden voor zag, invulling aangegeven conform de besluitvorming zoals die binnen de raad
heeft plaats gevonden in het kader van de Voorjaarsnota 2002. Wel is thans aan de orde het te
voeren financieel beleid. Gemeentebelangen 2000 wil zich in het kader van de begroting 2003
daartoe dan ook hoofdzakelijk beperken. Beleid belastingheffingen. Voor ons ligt een sluitende
begroting Van het college van B en W mag overigens ook niet anders worden verwacht. Afhan
kelijk van de beantwoording van onze vragen in de eerste ronde, zullen wij overwegen enkele
moties in te dienen. Wij zullen dan ons definitieve standpunt bepalen. De belastingen en heffin
gen zullen conform het inflatiepercentage, met 3% moeten worden verhoogd. Dit los van een
verhoging 'van 15% om tot een kostendekkend tarief voor de verwerking afvalstoffenstroom te
komen Daarenboven wordt de OZB met 2% extra verhoogd. De beleidsbegroting 2003 vermeldt
dat dit conform het meerjarenperspectief is. Dit roept bij GB 2000 echter wel de vraag op of wij
investeringen activeren met als uitgangspunt dat de OZB jaarlijks met 2% extra moet worden
verhoogd boven op het inflatiepercentage om de investeringslasten respectievelijk kapitaalslasten
te kunnen dekken. Indien dit uitgangspunt juist is stelt GB 2000 ernstige vraagtekens bij de soli
diteit van het in afgelopen jaren gevoerde en te voeren financiële beleid. Als het college de stel
ling hanteert dat een extra verhoging van de OZB noodzakelijk is om, gelet op de hoger uitgeval
len inflatie, de gehanteerde index voor de meerjarenbegroting te kunnen compenseren dan wel de
beleidsambitie te realiseren is dat een argument van een andere orde en op zich onder voorwaar
den voor GB 2000 acceptabel. Maar dit staat er in het geheel niet. Gaarne hierop een reactie ter
verduidelijking en om te voorkomen dat dit uitgangspunt een eigen leven gaat leiden (vraag 1).
Zoals u bekend is GB 2000 tegen een extra belastingverhoging tenzij, na een efficiency en ef
fectiviteitslag, middels een eenmalige extra verhoging hiermee een concreet beleidsdoel wordt
gerealiseerd. Uitwerking meerjarenperspectief 2003-2004. Nu we het toch hebben over de belas
tingheffing in relatie tot de meerjarenbegroting wil GB 2000 toch een enkele opmerking van al
gemene aard kwijt over het gepresenteerde meerjaren investeringsplan 2003 - 2006. Het was
tot en met mei 2002 te doen gebruikelijk om de BTW op te nemen in het te activeren investe
ringsvolume. Nu de BTW op investeringen in het merendeel van de gevallen vanaf 2002, 2003
verrekenbaar is via het BTW Compensatiefonds is het niet logisch om deze kosten te blijven acti
veren. GB 2000 constateert dat het College de BTW op investeringen toch heeft geactiveerd. Dit
is aantoonbaar op te maken uit het meerjaren investeringsplan daar er wordt geschoven met in
vesteringen van de ene jaarschijf naar de andere. Het gevolg hiervan is wel dat er ten onrechte,
via de kapitaalslasten, een beslag gelegd wordt op de budgetruimte 2003 en de daarop volgende
jaren. Daarnaast wordt met deze werkwijze er geen consistente uitwerking gegeven aan de opzet
voor de begroting 2003. Kunt u aangeven waarom u deze lijn hebt gevolgd en wat de extra fi
nanciële ruimte zou zijn geweest indien de BTW niet geactiveerd zou zijn (vraag 2). GB 2000 is er
stellig van overtuigd dat, indien de BTW uit de investeringen wordt gelicht, dit leidt tot een be
sparing op de jaarlijkse kapitaalslasten.
04.N O T U L E N 12-11-2002/Fout! Onbekende neam voor documenteigenschap./9