Side 9 Gearstalling wurkgroep: -út alle fraksjes in fertsjintwurdiger. -de Griffier is sekretaris fan de wurkgroep. -de twadde foarsitter fan de Ried is foarsitter fan de wurkgroep. De hear Postma (GB 2000): "Bij de behandeling van de voorjaarsnota 2002 is door de gemeen teraad een duidelijke koers aangegeven met betrekking tot de beleidsaccenten voor de begroting 2003. Uitgangspunten daarvoor waren de verkiezingsprogramma s en het raadsprogramma 2002-2006 voor de gemeente Boarnsterhim. Een belangrijk element daarbij was het maken van een kwaliteit- en effectiviteitslag (anders gezegd: scherp zeilen met behoud van snelheid). De kostenontwikkeling zou, mede in relatie tot de te realiseren effecten, kritisch worden bekeken om ruimte te maken voor de ambities die door de raad zijn uitgesproken. Het is naar de mening van Gemeentebelangen 2000 Boarnsterhim op dit moment niet nodig uitgebreid nader in te gaan op het te voeren beleid. Het college van B en W heeft hieraan, voor zover zij daar financiële moge lijkheden voor zag, invulling aangegeven conform de besluitvorming zoals die binnen de raad heeft plaats gevonden in het kader van de Voorjaarsnota 2002. Wel is thans aan de orde het te voeren financieel beleid. Gemeentebelangen 2000 wil zich in het kader van de begroting 2003 daartoe dan ook hoofdzakelijk beperken. Beleid belastingheffingen. Voor ons ligt een sluitende begroting Van het college van B en W mag overigens ook niet anders worden verwacht. Afhan kelijk van de beantwoording van onze vragen in de eerste ronde, zullen wij overwegen enkele moties in te dienen. Wij zullen dan ons definitieve standpunt bepalen. De belastingen en heffin gen zullen conform het inflatiepercentage, met 3% moeten worden verhoogd. Dit los van een verhoging 'van 15% om tot een kostendekkend tarief voor de verwerking afvalstoffenstroom te komen Daarenboven wordt de OZB met 2% extra verhoogd. De beleidsbegroting 2003 vermeldt dat dit conform het meerjarenperspectief is. Dit roept bij GB 2000 echter wel de vraag op of wij investeringen activeren met als uitgangspunt dat de OZB jaarlijks met 2% extra moet worden verhoogd boven op het inflatiepercentage om de investeringslasten respectievelijk kapitaalslasten te kunnen dekken. Indien dit uitgangspunt juist is stelt GB 2000 ernstige vraagtekens bij de soli diteit van het in afgelopen jaren gevoerde en te voeren financiële beleid. Als het college de stel ling hanteert dat een extra verhoging van de OZB noodzakelijk is om, gelet op de hoger uitgeval len inflatie, de gehanteerde index voor de meerjarenbegroting te kunnen compenseren dan wel de beleidsambitie te realiseren is dat een argument van een andere orde en op zich onder voorwaar den voor GB 2000 acceptabel. Maar dit staat er in het geheel niet. Gaarne hierop een reactie ter verduidelijking en om te voorkomen dat dit uitgangspunt een eigen leven gaat leiden (vraag 1). Zoals u bekend is GB 2000 tegen een extra belastingverhoging tenzij, na een efficiency en ef fectiviteitslag, middels een eenmalige extra verhoging hiermee een concreet beleidsdoel wordt gerealiseerd. Uitwerking meerjarenperspectief 2003-2004. Nu we het toch hebben over de belas tingheffing in relatie tot de meerjarenbegroting wil GB 2000 toch een enkele opmerking van al gemene aard kwijt over het gepresenteerde meerjaren investeringsplan 2003 - 2006. Het was tot en met mei 2002 te doen gebruikelijk om de BTW op te nemen in het te activeren investe ringsvolume. Nu de BTW op investeringen in het merendeel van de gevallen vanaf 2002, 2003 verrekenbaar is via het BTW Compensatiefonds is het niet logisch om deze kosten te blijven acti veren. GB 2000 constateert dat het College de BTW op investeringen toch heeft geactiveerd. Dit is aantoonbaar op te maken uit het meerjaren investeringsplan daar er wordt geschoven met in vesteringen van de ene jaarschijf naar de andere. Het gevolg hiervan is wel dat er ten onrechte, via de kapitaalslasten, een beslag gelegd wordt op de budgetruimte 2003 en de daarop volgende jaren. Daarnaast wordt met deze werkwijze er geen consistente uitwerking gegeven aan de opzet voor de begroting 2003. Kunt u aangeven waarom u deze lijn hebt gevolgd en wat de extra fi nanciële ruimte zou zijn geweest indien de BTW niet geactiveerd zou zijn (vraag 2). GB 2000 is er stellig van overtuigd dat, indien de BTW uit de investeringen wordt gelicht, dit leidt tot een be sparing op de jaarlijkse kapitaalslasten. 04.N O T U L E N 12-11-2002/Fout! Onbekende neam voor documenteigenschap./9

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2002 | | pagina 11