Budgetbeheersing en beoordeling "value for money". Gemeentebelangen 2000 constateert dat in de aanbevelingsbrief weinig zichtbaar gemaakt op welke posten besparingen zijn gehaald om, zo als in het voorwoord van de begroting 2003 is genoemd, de opwaartse druk op de belasting te beperken. Omdat GB 2000 in december 2001 reeds een spanning constateerde tussen ambities en financiële mogelijkheden heeft zij u reeds schriftelijk verzocht mogelijkheden voor besparingen in beeld te brengen. U heeft hieraan nog steeds niet voldaan. Het mag duidelijk zijn dat wij dat in hoae mate betreuren. Bij het doornemen van de beheersbegroting valt ons op dat zeer veel uitga ven met veel hogere percentages zijn verhoogd dan het inflatiepercentage. Stijgingen zijn waar te nemen met soms meer dan 20%. Ja, u weet het ongetwijfeld, soms met honderden procenten. Uit niets blijkt, ook niet als de koppeling wordt gemaakt met de prestaties voor het betreffende beheersproduct, de noodzaak tot zulke excessieve verhogingen. GB 2000 denkt ook dat in de beheersbegroting nog veel besparingen zijn te vinden, niet alleen in vermindering van de verho- ninqen maar ook in het bekijken van de bestaande uitgaven op basis van value for money Je moet dit echter wel willen zien. In dit verband zou ook bijvoorbeeld de post veergelden eens na der onder de loep genomen moeten worden. De vraag is dan ook of u en de leden van de ge meenteraad de visie van GB 2000 delen dat er binnen de beheersbegroting kostenbesparingen mogelijk zijn daarbij tevens kijken naar de "value for money" verhouding en bent u bereid hieraan inhoud te geven (vraag 3). Beantwoording van de vraag met "daar moet de Raad maar mee ko men" is in eerste aanleg te gemakkelijk, zeker daar waar er ook efficiency en effectiviteit aan de orde moeten komen hetgeen primair de verantwoordelijkheid is van het college. Beleids- versus Beheersbegroting. De Raad stelt alleen de beleidsbegroting vast. De f,na"c,®'e ruimte voor de beleidsbegroting wordt echter bepaald door de budgetten in de beheersbegrot g. Deze beheersbegroting wordt onder de verantwoordelijkheid van het College van B en W opge steld In de beantwoording van de gestelde schriftelijke vragen komen wij nogal veelvuldig formu leringen tegen als "het heeft aandacht", "de inzet is gericht op", "wij zijn voornemens etc. zon der dat de kwaliteiten de doelen concreet gekwantificeerd en in tijd uitgelijnd worden. Anders ge zead- veel wollig taalgebruik waar de gemiddelde burger in onze gemeente niets voor koopt. Ook een raadslid niet. Actueel inzicht in de projectadministratie ontbreekt het college eveneens zodat ook niet de mogelijk vrijvallende budgetruimte benut kan worden (er daarbij van uitgaande dat er geen budgetoverschrijdingen zijn geweest). De fractie van GB 2000 is van mening dat er,met een goede inzet en wil, besparingen zijn te vinden in de beheersbegroting zodanig dat de op waartse druk op de belastingen zelfs iets verminderd kan worden dan wel dar er financiële ruimte aevonden kan worden om verder inhoud te geven aan het ambitieniveau. Accentuering enkele beleidsaspecten. Zonder de pretentie te hebben volledig te zijn willen wij een aantal aspecten met betrekking tot voortzetting bestaand beleid, beleidsintensivering en het op lossen van knelpunten nader accentueren. Daarbij stellen wij met name de kwaliteit van de hu.s- vestinq voor onze ambtenaren en de wensen van onze inwoners centraal. Nieuw gemeentekantoor. Zoals GB 2000 ook al heeft aangegeven bij de behandeling van de be- orotinq 2003 in de raadscommissie BMM kunnen wij niet instemmen met de door het College qevolgde procedure en werkwijze inzake de heroverweging van het nieuwbouwconcept voor het qemeentekantoor. Ook uw schrijven nadien heeft voor ons onvoldoende concreet inzicht opgele verd in het toetsingskader waarop u uw afweging voor de keuze hebt gebaseerd. Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat, nadat u zich eerst krampachtig hebt verzet tegen "'euwbouw achter het bestaande Riedhûs thans - tegen het toentertijd ingestelde adv.es van de '^stelde commissie - na eerst de locatie A32 gekozen te hebben, kiest voor uitbreiding van het bestaande qemeentekantoor. De toen door de voorzitter van het college in die discussie opgevoerde argu menten als het bestaande pand kan niet aan de Arbo-eisen worden aangepast (kost teveel) en een investering aan de A32 is een waardevastere investering, zijn klaarblijkelijk van tafel. Ook de suqgestie dat de Raad de klankbordgroep maar had moeten instellen dan waren zij v00^. Ge formeerd geweest is niet aan de orde. U bent in gebreke gebleven, ondanks een verzoek hiertoe van GB 2000, de ontwikkeling ten aanzien van het gemeentekantoor te bespreken in de raads commissie BMM. Uw strategie om het besluit van de Raad thans te forceren in de tijdsklem van Side 10 04.N O T U L E N 12-11-2002/Fout! Onbekende naam voor documenteigenschap./10

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2002 | | pagina 12