Wij gaan ervan uit dat het nieuwe stichtingsbestuur zich zo weinig mogelijk met beheertechni- sche aspecten bezig houdt en zich vooral gaat richten op een kortdurend onderzoek naar privati sering. Daarom hebben wij in de tussenliggende tijd voorwerk voor het stichtingsbestuur gedaan door een taxatierapport van het complex en zijn onderdelen te laten verrichten. Tenslotte hebben wij opdracht gegeven voor het doen van een verkennend bodemonderzoek ter voldoening aan de informatieplicht jegens een toekomstige koper. Argumenten: 1 7 Zonder randvoorwaarden wordt de vlotte voortgang in een nieuw stichtingsbestuur om priva tisering te onderzoeken onnodig belemmerd. Wij hebben de overtuiging dat helderheid vooraf over de condities waaronder nader onder zoek naar de mogelijkheden van privatisering moet plaatsvinden de gewenste samenwerking binnen het stichtingsbestuur versterkt. 1.2Met de voorwaarden geven wij aan dat de koers van het gemeentebestuur niet afwijkt van de belangen van Akkrum: een kwalitatief goede en geoutilleerde jachthaven, goede kampeer- mogelijkheden en continuïteit in de bedrijfsvoering. Voorop staat dat de maatschappelijke betekenis die het recreatiecomplex voor Akkrum heeft op geen enkele wijze mag worden aangetast. Ons doel is om het complex weer aansluiting te geven op het vereiste voorzieningenniveau. 2. Benoeming van de voorgestelde kandidaten is evenwichtig in de belangenbehartiging van de statutaire partijen. De statuten kennen ten aanzien van de vertegenwoordiging twee partijen, recreatiegerela- teerde verenigingen uit Akkrum en het gemeentebestuur. Op basis van de statuten is dat evenwicht er niet en ligt het zwaartepunt bij de gemeente. Aan het gemeentebestuur zijn sta tutair doorslaggevende bevoegdheden toegekend die de aangewezen verenigingen niet heb ben. Wij geven met deze verdeling van bestuurszetels in de stichting aan dat wij uitdrukkelijk hechten aan gezamenlijkheid in het privatiseringstraject. Kanttekeningen: Het gemeentebestuur heeft niet de bevoegdheid om het stichtingsbestuur opdrachten te verle nen, maar wij gaan ervan uit dat een nieuw te benoemen stichtingsbestuur zich met name inzet voor het onderzoek naar privatisering en zich bewust is van diens interim-karakter. Wij vragen aan het nieuwe stichtingsbestuur om terug te treden als de weg wordt vrijgemaakt voor privati sering. Er is overleg gevoerd met: Met de betrokken partijen zijn in de afgelopen periode gesprekken gevoerd. De gemeente heeft daarbij nog eens nadrukkelijk aangegeven dat het behoud van een kwalitatief goede en goed ge outilleerd recreatiecomplex randvoorwaarde is voor privatisering. Deze stellingname wordt onder schreven. Dat heeft ertoe geleid dat de beoogde kandidaat-leden voor het stichtingsbestuur met dit voorstel instemmen. Financiën: De kosten van het proces komen ten laste van de gemeente Boarnsterhim. Bij privatisering zullen deze kosten in mindering worden gebracht op de opbrengsten. Uitvoering: Als het bestuur van de stichting is samengesteld zullen wij het bestuur vragen met bekwame spoed te komen tot privatiseringsvoorstellen, zo mogelijk binnen een termijn van enkele maan- Pagina 2 08. benoeming leden bestuur Tusken de Marren/ezhb/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2003 | | pagina 23