Inleiding Na een aantal goede jaren van uitstroom is de verwachting voor 2003 dat de werkloosheid zal gaan toenemen. Een dergelijk slecht economisch vooruitzicht heeft meteen zijn weerslag op een afdeling als Sociale Zaken. Naast de verhoogde inzet die gepleegd zal moeten worden om deze nieuwe verwachte instroom een aanbod richting scholing en/of werk te kunnen doen, moeten ook de zogenaamde "blijvers in de bijstand" gereïntegreerd worden. Al deze ontwikkelingen bieden reden te meer om de kwaliteit van dienstverlening scherp in de gaten te houden en het resultaat gerichte werken voort te zetten. Uiteraard verliezen wij daar mee niet de groep uit het oog die langdurig is aangewezen op de bijstand en ondersteuning nodig heeft op een ander vlak dan richting scholing en/of werk. Met deze werkwijze probeert de afdeling Sociale Zaken in 2003 met de tot haar beschikking staande middelen en personeel te voldoen aan de wettelijke en zelfgestelde kwaliteitseisen en bijbehorende taakstellingen. Dat dit niet altijd even soepel kan verlopen is te wijten aan de vele wijzigingen in wet- en regelgeving die in korte tijd al zijn doorgevoerd en met het oog op de toekomstige kabinetsplannen nog doorgevoerd moeten worden. In 2003 zal sprake zijn van een aantal ontwikkelingen. Zo moet er een nieuw geautomatiseerd systeem worden gekozen en het Inlichtingenbureau moet worden geïmplementeerd In grote lijnen verwachten wij verder voor 2003: Het opstellen van een nieuw overeenkomst voor de uitvoering van gesubsidieerde arbeid inclusief het zorgdragen voor een goede overdracht van de Wiw-ers en ID-ers naar het nieuw gekozen reïntegratiebedrijf; Een evaluatie van het gemeentelijk minimabeleid; De structurele invoering van sociale activering; Een eventuele nieuwe invulling van de plicht om "niet- uitkeringsgerechtigden" (Nuggers) en personen met een uitkering in het kader van de Algemene nabestaandenwet (Anw) te reïntegreren; Invulling van het gemeentelijk opdrachtgeverschap voor de reintegratie en samenwerking met de UVW (Uitvoeringsinstelling Werknemersverzekeringen) inzake de WAO-ers; Invoering van een vrij reïntegratiebudget; Invoering van het Inlichtingenbureau; Beleid om te voldoen aan de aanbestedingsregels en inkoopplicht volgens de SUWI (Structuur Uitvoering Werk en lnkomen)-wetgeving; Invoering van een nieuw geautomatiseerd systeem Deze verwachtingen worden uitgebreid aan de orde gesteld verderop in dit beleidsplan. Verder wordt in dit beleidsplan 2003, in navolging van voorgaande beleidsplannen, bij handhaving van bestaand beleid of bestaande plannen volstaan met een beschrijving in hoofdlijnen en verwezen naar het beleidsplan 2001/2002 of bepaalde notities. Tenslotte wordt naast de beschrijving van keuzes en ontwikkelingen op beleidsniveau weer gewerkt met meetbare doel- en taakstellingen voor de uitvoering. 3 Beleidsplan sociale zaken 2003 gemeente Boarnsterhim

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2003 | | pagina 22