Hoofdstuk 1 Uitstroombevordering
Het accent van de activiteiten die verricht worden binnen de afdeling sociale zaken ligt
al jaren op het terrein van uitstroombevordering en activering van uitkerings
gerechtigden. Deze inspanningen hebben de afgelopen jaren samen met de gunstige
economische ontwikkelingen geleid tot een behoorlijke daling van het bestand. In de
Sociale Nota van maakte het toenmalige kabinet voor 2002 melding van een lichte
stijging omdat veel mensen die nu nog in de bijstand zitten grote problemen hebben om
aan het werk te komen. Hierdoor zal de uitstroom de komende jaren minder snel gaan.
Dit betekent dat de afdeling sociale zaken sterk gericht blijft op uitstroombevordering en
sociale activering.
De verwachte daling van de werkgelegenheid komt nog niet tot uitdrukking in het
werkloosheidspercentage. De verwachte stijging in 2002 is namelijk nog niet af te lezen
uit het werkloosheidspercentage dat door het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI)
wordt gegeven. Of te zeggen dat hier sprake is van een trendbreuk is te voorbarig
omdat de werkloosheid dan over twee kwartalen een verandering ten opzichte van de
prognose moet vertonen. De verklaring dient meer gezocht te worden in het feit dat een
bepaalde aangekondigde trend in onze provincie altijd iets later zijn doorwerking heeft
dan elders in het land.
De werkloosheidspercentages van onze gemeente ziet er de afgelopen jaren als volgt uit:
1997: 12,6%
1998: 10,8%
1999: 7,3%
2000: 5,7%
2001: 6,7%
2002/09:6,3%
Voor de provincie Friesland ligt het werkloosheidspercentage in september 2002 op
8,4
Eind 1999 stonden er in de gemeente 546 personen als "niet werkende- werkzoekende"
ingeschreven bij het arbeidsbureau. Eind 2000 waren dit er 435 personen. Eind 2001
517. September 2002: 486
Het verloop in het Abw-bestand ziet er als volgt uit.
1997: - 22%
1998: -17%
1999: -15%
2000: -9%
2001: 0,5%
§1.1 Begeleiding naar werk, activering en scholing
De gemeente heeft een centrale regierol bij het reïntegreren van langdurig werklozen,
zowel uitkeringsgerechtigden als niet-uitkeringsgerechtigden. De gemeente heeft hiertoe
instrumenten en financiële middelen van het rijk gekregen. Het gaat hier om een
sluitende aanpak. De sluitende aanpak is erop gericht langdurige werkloosheid te
voorkomen door mensen die werkloos worden en niet zelf aan de slag kunnen komen,
binnen 12 maanden een scholings- of activeringstraject aan te bieden. Deze preventieve
aanpak heeft tot doel dat minder mensen langdurig werkloos worden. Juist bij
langdurige werkloosheid blijken mensen namelijk vaardigheden te verliezen die
4
Beleidsplan sociale zaken 2003
gemeente Boarnsterhim