9
Taakstelling 2003:
Evalueren eerste jaar uitvoering trajecten
§1.2 Gesubsidieerde arbeid en l/D banen
Onder gesubsidieerde arbeid wordt verstaan een baan die met gemeentelijke subsidie
wordt gerealiseerd volgens de Wiw. ID- banen worden gezien als reguliere arbeid.
Met de Wiw heeft de gemeente een belangrijk instrument in handen in het kader van
uitstroombeleid. De aangekondigde bezuinigingen door het demissionaire kabinet geven
echter aanleiding tot zorgen. Er zijn plannen voor de invoering van een
ongedifferentieerd, vrij besteedbaar reïntegratiebudget. De ontschotting tussen het
huidige inkomens- en werkdeel valt dan weg. Dat zou kunnen betekenen dat de W.w en
ID OD enig moment zullen ophouden te bestaan. In het beleidsverslag 2002 zal
ongetwijfeld meer bekend zijn of deze plannen onder het nieuwe kabinet doorgang zullen
De uitvoering van de Wiw-dienstbetrekkingen alsmede de ID-banen wordt vanaf 1
ianuari 2003 door een nieuwe organisatie uitgevoerd namelijk Traject BV in Franeker.
Deze nieuwe aanwijzing (vanaf 1998 was de uitvoering in handen van Stichting
Werkwijzer gegeven) is de uitkomst van een aanbesteding die inmiddels aan u voor
hesluitvorming is voorgelegd.
Instrumenten die binnen de Wiw ingezet kunnen worden zijn detachering bij werkgevers
en het aanbieden van een werkervaringsplaats.
§1.2.1 Wiw-detachering
Een Wiw-detacheringsplaats is een traject dat vaak wordt aangeboden aan werklozen in
fase 3 en 4. De zelfstandige bestaansvoorziening is met een detachering echter nog niet
bereikt. Het blijft een vorm van gesubsidieerde arbeid waar ook de nodige begeleiding
voor wordt ingezet. Detachering is dus geen eindstation. Uitstroom naar een
werkervaringsplaats of regulier werk blijft de doelstelling.
Doorstroom is ook van belang met het oog op de financiële risico s die er zijn met
betrekking tot de Wet Vermindering Afdracht loonbelasting en premies
volksverzekeringen (WVA) alsmede de Flexwet. Werkgevers die een langdurige
werkloze in dienst nemen kunnen binnen deze wet gedurende vier jaar een vermindering
kriioen in de te betalen belasting en premies. Na vier jaar vervalt de afdracht echter en
sti at voor de gemeente de vergoeding voor de loonkosten. De risico's van de Flexwet
ziin beoerkt door afspraken in de CAO-Wiw waardoor nu de mogelijkheid bestaat onn
personen na twee jaar verlenging aan te bieden van maximaal twee jaar zonder dat de
Flexwet in werking treedt.
Het orobleem van het vervallen van de WVA is vanaf 2002 zichtbaar door de stijging
van de loonkosten. Het risico is gelegen in de groep ex-banenpoolers (±15) waarvan de
afdracht vervalt. Gezien de leeftijd van sommige banenpoolers, de lange periode dat ze
al in de Wiw verkeren, is het redelijk te veronderstellen dat een groot deel van deze
aroep aangewezen blijft op gesubsidieerde arbeid. Traject BV heeft echter goede scores
aehaald wat betreft uitstroom van ex-banenpoolers, dus in die zin kan voor 2003 en
2004 een verhoogde uitstroom opleveren. Daarnaast is de verwachting dat de kosten
door de invoering van een andere meer marktgerichte inleenvergoedingen systematiek
kunnen worden beheerst.
Beleidsplan sociale zaken 2003 gemeente Boarnsterhim