9 Taakstelling 2003: Evalueren eerste jaar uitvoering trajecten §1.2 Gesubsidieerde arbeid en l/D banen Onder gesubsidieerde arbeid wordt verstaan een baan die met gemeentelijke subsidie wordt gerealiseerd volgens de Wiw. ID- banen worden gezien als reguliere arbeid. Met de Wiw heeft de gemeente een belangrijk instrument in handen in het kader van uitstroombeleid. De aangekondigde bezuinigingen door het demissionaire kabinet geven echter aanleiding tot zorgen. Er zijn plannen voor de invoering van een ongedifferentieerd, vrij besteedbaar reïntegratiebudget. De ontschotting tussen het huidige inkomens- en werkdeel valt dan weg. Dat zou kunnen betekenen dat de W.w en ID OD enig moment zullen ophouden te bestaan. In het beleidsverslag 2002 zal ongetwijfeld meer bekend zijn of deze plannen onder het nieuwe kabinet doorgang zullen De uitvoering van de Wiw-dienstbetrekkingen alsmede de ID-banen wordt vanaf 1 ianuari 2003 door een nieuwe organisatie uitgevoerd namelijk Traject BV in Franeker. Deze nieuwe aanwijzing (vanaf 1998 was de uitvoering in handen van Stichting Werkwijzer gegeven) is de uitkomst van een aanbesteding die inmiddels aan u voor hesluitvorming is voorgelegd. Instrumenten die binnen de Wiw ingezet kunnen worden zijn detachering bij werkgevers en het aanbieden van een werkervaringsplaats. §1.2.1 Wiw-detachering Een Wiw-detacheringsplaats is een traject dat vaak wordt aangeboden aan werklozen in fase 3 en 4. De zelfstandige bestaansvoorziening is met een detachering echter nog niet bereikt. Het blijft een vorm van gesubsidieerde arbeid waar ook de nodige begeleiding voor wordt ingezet. Detachering is dus geen eindstation. Uitstroom naar een werkervaringsplaats of regulier werk blijft de doelstelling. Doorstroom is ook van belang met het oog op de financiële risico s die er zijn met betrekking tot de Wet Vermindering Afdracht loonbelasting en premies volksverzekeringen (WVA) alsmede de Flexwet. Werkgevers die een langdurige werkloze in dienst nemen kunnen binnen deze wet gedurende vier jaar een vermindering kriioen in de te betalen belasting en premies. Na vier jaar vervalt de afdracht echter en sti at voor de gemeente de vergoeding voor de loonkosten. De risico's van de Flexwet ziin beoerkt door afspraken in de CAO-Wiw waardoor nu de mogelijkheid bestaat onn personen na twee jaar verlenging aan te bieden van maximaal twee jaar zonder dat de Flexwet in werking treedt. Het orobleem van het vervallen van de WVA is vanaf 2002 zichtbaar door de stijging van de loonkosten. Het risico is gelegen in de groep ex-banenpoolers (±15) waarvan de afdracht vervalt. Gezien de leeftijd van sommige banenpoolers, de lange periode dat ze al in de Wiw verkeren, is het redelijk te veronderstellen dat een groot deel van deze aroep aangewezen blijft op gesubsidieerde arbeid. Traject BV heeft echter goede scores aehaald wat betreft uitstroom van ex-banenpoolers, dus in die zin kan voor 2003 en 2004 een verhoogde uitstroom opleveren. Daarnaast is de verwachting dat de kosten door de invoering van een andere meer marktgerichte inleenvergoedingen systematiek kunnen worden beheerst. Beleidsplan sociale zaken 2003 gemeente Boarnsterhim

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2003 | | pagina 28