11
1.3 Kinderopvang
Voor de groep alleenstaande ouders is kinderopvang een vereiste om scholing te kunnen
volgen of actief op de arbeidsmarkt te kunnen participeren. Hiervoor wordt gebruik
oemaakt van de subsidieregeling Kinderopvang en buitenschoolse opvang alleenstaande
ouders. De regeling is een belangrijk instrument om alleenstaande ouders uit te kunnen
laten stromen naar gesubsidieerde of reguliere arbeid.
Nust de Lrt van de subsidieregeling koopt de gemeente per jaar ter bevordenng van
de uitstroom van alleenstaande ouders met een bijstandsuitkering (of vergelijkbaarl
Gemiddeld ook nog zo 'n 14.000 uur gastouderopvang in.
Net als voorgaande jaren is ook voor 2003 de verwachting dat de gdden die verkregen
wordt, uU de subsidieregeling bij lange na niet kostendekkend z„n. De regeling een
nnen eind financiering voor de gemeente. Door het actieve uitstroombeleid voor
alleenstaande ouders is het gebruik van de regeling dus veel hoger dan de te °ntva"9®n
subsicKe Om dit op te vangen is het beleid enerzijds aangescherpt en anderzijds wordt
een deel'van de kosten ten laste gebracht van het budget scholing en activering. Zo
kunnen de kosten volledig gedeclareerd worden bij het Rijk.
Ook voor het komende jaar wordt geprobeerd de tekorten op te vengen binnen de post
gesubsidieerde arbeid. Dit is echter mede afhankelijk van de (nog niet in te schatt
financiële gevolgen binnen het Fonds Werk en Inkomen, (zie i 1.4).
Taakstelling 2003:
Uitvoeren subsidieregeling conform voorwaarden
Verdere beleidsaanscherping onderzoeken om kosten te beheersen
§1.4 Fonds Werk en Inkomen (FWI)
Met de invoering van het Fonds Werk en Inkomen is een financieel kader voor de bijstand
inqesteld dat een actief uitstroombeleid moet activeren. Bedoeling was om m een periode
varf drie iaar tot een objectief verdeelmodel te komen. Dit leidt echter tot grote
herverdeeleffecten. Derhalve is besloten het inkomensdeel van het FWI voor gemeenten
kleiner dan 40.000 inwoners te baseren op historische gegevens. De verwachting
hPt financiële risico van de bijstand steeds meer naar de gemeente schuift.
^aLnaakmdlnde bezuinigingen geven namelijk aanleiding tot zorgen. Het regeerakkoord
spreekt over een ongedifferentieerd, vrij besteedbaar reïntegratiebudget. De °"tech°*j"Jg
tussen het huidige inkomens- en werkdeel valt dan weg. Dat zou kunnen betekenen dat
öewëwTnID op enig moment zullen ophouden te bestaan. Dit zal vervolgens leiden tot
een daling van de budgetten terwijl verwacht wordt dat de 9®™eent®hjk®
reïntegratietaken zullen toenemen tengevolge van de verwachte verslechterde
economische omstandigheden en de aanpassing van de WAO en ^W-criteria
In het FWI zijn voor 2003 de volgende bedragen opgenomen: Werkdeel 492.710 e
voor het Inkomensdeel 657.993.
Taakstelling 2003:
In kaart brengen gevolgen vrij besteedbaar FWI.
Beleidsplan sociale zaken 2O03
gemeente Boarnsterhim