Hoofdstuk 3 Minimabeleid In deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt heeft succesvol uitstroombeleid hoge prioriteit zowel op rijks- als op gemeentelijk niveau. Tegelijkertijd willen we zorgen voor degenen die langdurig moeten rondkomen van een uitkering zonder hen te ontmoedigen om aan het werk te gaan. Het huidige minimabeleid is gebaseerd op de volgende peilers. Het bevorderen van arbeidsparticipatie (bijvoorbeeld door het subsidiebeleid en uitstroombevordering); Het beperken van de vaste lasten (bijvoorbeeld door schuldhulpverlening en kwijtschelding); Inkomensondersteuning (door bijvoorbeeld verschillende bijdrageregelingen); Het bevorderen van het gebruik (door voorlichting en communicatie). Per peiler zijn inmiddels verschillende regelingen in werking gezet die in samenhang er op gericht zijn mensen met een minimuminkomen de gelegenheid te bieden om als volwaardige burgers deel te nemen aan de samenleving. In 2003 vindt er overeenkomstig eerder gemaakte afspraken een evaluatie van het minimabeleid plaats. Hieronder worden op onderdelen enkele regelingen behandeld. §3.1 Bijzondere bijstand Op het gebied van de bijzondere bijstand veranderd er inhoudelijk het komende jaar weinig. De inspanningen blijven met name gericht op een zo optimaal mogelijke benutting van de mogelijkheden voor bijzondere bijstand. Goede voorlichting, zowel naar de eigen cliënten als naar de mensen die geen uitkering van de gemeente ontvangen heeft meer dan ooit de aandacht. Taakstelling 2003: Besluit op aanvraag binnen 4 weken; maximaal overschrijding 15% Optimaal bereik van de doelgroep door structurele informatievoorziening Aantal gegronde bezwaren maximaal 15% §3.2 Schuldhulpverlening De schuldenproblematiek onder bijstandsgerechtigden en andere minima neemt landelijk gezien nog steeds toe. Schuldsanering verdient in samenhang met budgettering een grote beleidsmatige aandacht. Er wordt nu al een aantal jaren gewerkt met een integrale aanpak van de schuldenproblematiek via het Bureau Integrale Schuldhulpverlening (Bish). Dit bureau wordt ingezet door de sociale diensten (waaronder Boarnsterhim), het Algemeen Maatschappelijk Werk en de Gemeenschappelijk Kredietbank (GKB) om tot een gezamenlijk en daardoor effectievere aanpak van deze problematiek te komen. Eind 2002 heeft de GKB haar organisatie aangepast zodat er een betere invulling aan het casemanagement gegeven kan worden. Hiermee wil men de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren. 20 Beleidsplan sociale zaken 2003 gemeente Boarnsterhim

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2003 | | pagina 39